Strengthening local identity through Social Design strategic interventions
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-2207.2018v9n2Suplp143Keywords:
Strategic interventions, Social Design, Local identityAbstract
This paper describes an applied research on the participatory development of strategic design interventions. The goal is to strengthen the local identity of a neighborhood in the city of Caucaia, Ceará. The local residents’ association detected a need for a design intervention concerning persons in a context of economic and environmental vulnerability. In order to bridge this gap, the Social Design laboratory developed collaborative interventions and methodologies, engaging the community in a process of recognition of their space and recovery of their history. Two main interventions were designed: the recovery of the neighborhood’s history, conducted with the help of the oldest residents, and a collaborative game, which used the map of the neighborhood as the game board. As a result, it is possible to verify a growing involvement of residents with the association and a process of cultural valorization.Downloads
References
FREIRE, Karine de Mello. Design estratégico para a inovação cultural e social. São Paulo: Kazua, 2005.
IDEO. Design Kit: the human-centered design toolkit. EUA: IDEO, 2009. Disponível em: http://www.ideo.com/work/human-centered-design-toolkit/. Acesso em: 13 jul. 2013.
KRIPPENDORFF, Klaus. Design centrado no ser-humano = human-centered design: uma necessidade cultural = a cultural necessity. Estudos em Design, Rio de janeiro, v. 8, n. 3, p. 87-98, 2000.
MANZINI, Ezio. Design: quando todos fazem design, uma introdução ao design para inovação social. Tradução Luzia Araujo. São Leopoldo, RS: Ed. Unisinos, 2017.
TOLEDO, Renata Ferraz; JACOBI, Pedro Roberto. Pesquisa-ação e educação: compartilhando princípios na construção de conhecimentos e no fortalecimento comunitário para o enfrentamento de problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 122, p. 155-173, jan./mar. 2013.
TRIPP, David. Pesquisa ação: uma introdução metodológica. Tradução Lélio Lourenço de Oliveira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Projética está licenciada sob a Creative Commons Attribution CC-BY 4.0 International. Os autores detém os direitos autorais e concedem à revista o direito de exclusividade de primeira publicação.
Os autores dos trabalhos aprovados autorizam Projética a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Os autores assumem que os textos submetidos à publicação são de sua criação original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores.