User manipulation and perception on digital creative applications: optimization through technology
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-2207.2020v11n1p37Keywords:
Creativity, Digital Application, UserAbstract
This paper discusses creative processes and the concept of creativity from the use of digital applications. It aims to describe the influence of such use on creative activities, considering the perception of users and the functional aspects of each application. To do so, we used the exploratory research to verify which applications are related to creativity, as well as the user perception through their feedback on each application. Results reinforce the multiple perspectives on the concept of creativity in the digital universe, as well as the use of such resources to optimize users’ daily activities.References
ANDRIOLI, Mary Grace Pereira; VIEIRA, Claudia Regina; CAMPOS, Sandra RL. Uso das tecnologias digitais pelas pessoas surdas como um meio de ampliação da cidadania. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO ESPECIAL, 7., 2013. Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2013. v. 5.
BRAGA, Alexandre. Interface: sistema orientado à visualização. Revista GEMInIS, São Paulo, v. 6, n. 1 p. 125-140, 2015.
CAIVANO, Simone; FERREIRA, Beatriz Jansen; DOMENE, Semíramis Martins Álvares. Avaliação da usabilidade do guia alimentar digital móvel segundo a percepção dos usuários. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 5, p. 1437-1446, 2014.
COELHO, Luiz Antonio. Conceitos chave em desing. Rio de Janeiro: Editora PUC – Rio, 2008.
CORRADI, Juliane Adne Mesa; VIDOTTI, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio. Ambientes informacionais digitais acessíveis a minorias lingüísticas surdas: cidadania e/ou responsabilidade social. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 10., 2009, João Pessoa, PB. Anais […]. João Pessoa: ANCIB, 2009. Disponível em: http://enancib.ibict.br/index.php/ enancib/xenancib/schedConf/presentations. Acesso em: 5 out. 2016.
CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly; NAKAMURA, Jeanne. Creativity and responsibility. In: CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. The systems model of creativity: the collected works of Mihaly Csikszentmihalyi. Netherlands: Springer, 2014. p. 279-292.
DE MASI, Domenico. Criatividade e grupos criativos. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.
DEJOURS, Christophe; BÈGUE, Florence. Suicídio e trabalho: o que fazer. Brasília: Paralelo, 2010. v. 15.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
IIDA, Itiro. Ergonomia: projeto e produção. São Paulo: Edgard Blücher, 1997.
KLAFKE, Paulo Alberto; PISSETTI, Rodrigo Fernandes; VIEIRA, Gabriel Bergmann Borges (org.). Análise ergonômica: ergonomia aplicada ao design. Caxias do Sul: Livros Digitais FSG, 2013. v. 1.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.
MORAES, Douglas Alves; PISA, Ivan Torres; LOPES, Paulo Roberto Lima. Protótipo para coleta de informações em saúde utilizando dispositivos móveis. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMATICA EM SAÚDE, 9., 2004, Ribeirão Preto. Anais [...]. Ribeirão Preto, 2004. p. 1-4.
NÚMERO de smartphones em uso no Brasil chega a 168 milhões, diz estudo. Folha de São Paulo, São Paulo, 15 maio 2016. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/mercado/2016/04/1761310-numero-de-smartphones-em-uso-no-brasil-chega-a-168-milhoes-diz-estudo.shtml. Acesso em: 5 out. 2016.
OIKAWA, Erika. Os paradoxos hipermodernos e as tecnologias digitais: reflexões sobre a sociabilidade contemporânea a partir das práticas de “bem-estar”. Sessões do Imaginário, Porto Alegre, v. 18, n. 30, p. 89-96, 2014.
OLIVEIRA, Thiago Robis; COSTA, Francielly Morais Rodrigues. Desenvolvimento de aplicativo móvel de referência sobre vacinação no Brasil. Journal of Health Informatics, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 23-27, 2012.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1978.
TORQUATO, Mirian; WILLERDING, Inara; LAPOLLI, Edis Mafra. A contribuição da criatividade para o processo de inovação: contribuições da criatividade em diversas áreas do conhecimento. São Paulo: Pimenta Cultura, 2013.
VAN DER LINDEN, J. C. S. Ergonomia e design: prazer, conforto e risco no uso de produtos. Porto Alegre: Ed. UniRitter, 2007.
WALZ, Alex. Deconstructing the app store rankings formula with a little mad science. 2015. In: Blog Moz. Seattle, WA, 27 May 2015. Disponível em: https:// moz.com/blog/app-store-rankings-formula-deconstructed-in-5-mad-science-experiments?utm_source=RankMyApp. Acesso em: 1 set. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Projética está licenciada sob a Creative Commons Attribution CC-BY 4.0 International. Os autores detém os direitos autorais e concedem à revista o direito de exclusividade de primeira publicação.
Os autores dos trabalhos aprovados autorizam Projética a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Os autores assumem que os textos submetidos à publicação são de sua criação original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores.