Innovation agenda for lamps through social interest stimulation

Authors

  • Aguinaldo dos Santos Universidade Federal do Paraná - UFPR
  • Tiago Cunico Volpato Universidade Federal do Paraná - UFPR
  • Maureen Koop Universidade Federal do Paraná - UFPR

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2015v6n2p134

Keywords:

Innovation, Lighting, Metadesign, Social Interest Housing

Abstract

This paper presents an innovation agenda for the development of lamps directed for the social interest housing in Brazil. This agenda contains guidelines resulting from the research done within the context of a specific project, but it aims to be useful for companies in the lighting sector interested in developing products for this target market. The metadesign model proposed by De Moraes [1] is used as a reference, and the guidelines presented consider the product’s lifecycle, the technology of production and the materials used by the company, the social and market factors involving this population, as well as usability factors related to lighting in the social interest housing context.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aguinaldo dos Santos, Universidade Federal do Paraná - UFPR

PhD in Production Management from Salford University. Post-doctorate in Sustainable Design at Politecnico di Milano Professor at the Universidade Federal do Paraná  - UFPR

Tiago Cunico Volpato, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Degree in Design from the Universidade Federal do Paraná  - UFPR

Maureen Koop, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Graduating in Product Design at theUniversidade Federal do Paraná  - UFPR

References

ABNT - Associação Brasileira de Normas Técnicas, 2013, “NBR 15575-1 – Edifícios Habitacionais de até 5 pavimentos – Desempenho - Parte 1: Requisitos Gerais”. Rio de Janeiro

ABNT – Associação Brasileira de Normas Técnicas.,1992, NBR 5413 – Iluminância de interiores, Rio de Janeiro.

BASTOS, F. Análise da Política de Banimento de Lâmpadas Incandescentes do Mercado Brasileiro. 2011. Dissertação (Mestrado em Planejamento Energético) Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: http://www.ppe.ufrj.br/ppe/production/tesis/felip e_bastos.pdf. Acesso em: 06 maio 2015

CAMASMIE, A. A baixa renda está em alta: especialista em varejo para a baixa renda conta como conquistar esse consumidor. 2013, “Disponível em: http://epocanegocios.globo.com/Inspiracao/Empresa/noticia/2013/03/baixa-renda-esta-emalta.html. Acesso em: 06 maio 2015.

CARVALHO, P. Dados apontam que ascensão da classe C incomoda consumidores da classe AB. 2012. Disponível em: http://economia.ig.com.br/2012-09-12/dadosapontam-que-ascensao-da-classe-c-incomodaconsumidores-da-classe-ab.html. Acesso em: 06 maio 2015.

DAROS, C. Design para a Sustentabilidade: oportunidades de inovação a partir dos hábitos de consumo na habitação de interesse social. 2013. Dissertação (Mestrado em Design) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.

DE MORAES, D. Metaprojeto: o design do design. São Paulo: Blücher, 2010. p 256.

DE MORAES, D Metaprojeto como modelo projetual. Strategic Design Research Journal, v. 7, 2010,

ERNST & YOUNG TERCO. Desafios do Mercado de Energia. Brasil Sustentável, n. 24, p. 6, 2008. Disponível em: http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/De safios_do_Mercado_de_Energia/$FILE/PDF_energ ia_port_2011.pdf. Acesso em: 06 maio 2015.

FRANZATO, C. O processo de inovação dirigida pelo design: um modelo teórico. Redige, v. 2, n. 1, p. 50-62, 2011. Disponível em: http://www2.cetiqt.senai.br/ead/redige/index.p hp/redige/article/view/72/138. Acesso em: 07 maio 2015.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD). Rio de Janeiro, 2011.

INMETRO - Instituto Nacional de Metrologia, Qualidade e Teconologia. 2014, “Novas regras para lâmpadas a partir de 1º de julho”, 1. Disponível em: http://www.inmetro.gov.br/noticias/verNoticia.asp?seq_noticia=3598. Acesso em: 06 mai. 2015

LILLEY, D. Designing for Behavioural Change: Reducing the Social Impacts of Product Use Through Design. 2007. DIssertation (Doctoral in Design and Technology) - University, Loughborough, Loughborough, 2007

MEIRELLES, R. Plataformas de futuro. Revista Brasileiros, 21 abr. 2014. Disponível em: http://www.revistabrasileiros.com.br/2014/04/ 21/plataformas-de-futuro/#.U4zZ_y81Fib. Acesso em: 06 maio 2015.

NAVIGANT CONSULTING. Pike Research. 2010. Disponível em: http://www.pikeresearch.com/newsroom/ledlighting-penetration-to-reach-46-of-thecommercial-building-lamp-market-by-2020. Acesso em: 06 maio 2015.

ONU. Organização das Nações Unidas. Sustainable Energy for All. 2012, Disponível em: http://www.sustainableenergyforall.org/objectiv es/energy-efficiency. Acesso em 17 de julho de 2012.

ONU. Organização das Nações Unidas. Resolution adopted by the General Assembly on 27 July 2012: 66/288. The future we want. Rio de Janeiro, 2012, Disponível em: http://daccess-ddsny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N11/476/10/PDF/N1 147610.pdf?OpenElement. Acesso em: 06 maio 2015.

SANTOS, A. Leapfrog of light provision on low income households in Brazil through the use of LED technology on a ProductOriented PSS”. In: PROCEEDINGS OF SUSTAINABLE INNOVATION 2013, SUSTAINABLE INNOVATION CONFERENCE, 1., 2013, 1. p. 1-182

SERBENA, H, Plataforma de Luminária LED para Habitação de Interesse Social. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2013

STANISCI, C. A Sustentabilidade e a Classe C. 2014, Disponível em: http://paporeto.net.br/meioambiente/asustentabilidade-e-a-classe-c/. Acesso em: 04 maio 2015.

STEIGLEDER, A., TONETTO, L. A Interface entre Design Estratégico e Marketing Estratégico. Revista Destaques Acadêmicos, v. 5, n,2, p 151-160, 2013, Disponível em: http://www.univates.br/revistas/index.php/dest aques/article/viewFile/635/427. Acesso em: 07 maio 2015.

TAMEKUNI, K. METAPROJETO: o design em busca da inovação por meio da reflexão. Anais do 11º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, v. 1, n. 4, p 2893-2904, 2014, Disponível em: http://www.ufrgs.br/ped2014/trabalhos/trabalh os/899_arq2.pdf. Acesso em: 07 maio 2015.

THE ECONOMIST NEWSPAPER. Brazilian waxing and waning: Economic backgrounder. 2015, Disponível em: http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2015/03/economicbackgrounder?zid=305&ah=417bd5664dc76da5d 98af4f7a640fd8a. Acesso em: 08 maio 2015.

Published

2015-07-22

How to Cite

Santos, A. dos, Volpato, T. C., & Koop, M. (2015). Innovation agenda for lamps through social interest stimulation. Projetica, 6(2), 134–143. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2015v6n2p134

Issue

Section

Edição Especial | IDEMI 2015