Graphic design analysis of digital children's books

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2015v6n1p09

Keywords:

Children’s book, Design, Graphic Project, Digital, Analysis

Abstract

There is now a new work field for graphic designers because of the new digital technologies that have become popular. Printed children’s books presented interaction but the new media expanded sensorial possibilities, gathering vision, hearing and touch for a new reading experience. A theory-based study will support a critical analysis of three digital books to identify design elements and its function in these books’ graphics

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gisele Souza Koch, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Graduated in Graphic Design from the Universidade Estadual de Londrina.

Danielle de Marchi Tozatti, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Master in Sociology from the Universidade Federal do Paraná. Professor at the Universidade Estadual de Londrina

References

AMBROSE, Gavin; HARRIS, Paul. Fundamentos de Design Criativo. São Paulo: Bookman, 2009. 176 p.

BERGSTRÖM, Bo. Fundamentos da Comunicação Visual. São Paulo: Rosari, 2010. 240 p.

BRINGHURST, Robert. Elementos do Estilo Tipográfico. São Paulo: Cosac Naify, 2005. 428 p.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 6. ed. São Paulo: Ática, 1997. 246 p.

COSENZA, Ramon M. Para atender os Nativos Digitais. Revista Pátio, n. 28, jul. 2011. Disponível em:<http://www.grupoa.com.br/revista-patio/artigo/5829/para-atender-os-nativos-digitais.aspx>. Acesso em: 1 set. 2014. Entrevista concedida à revista.

FARINA, Modesto; PEREZ, Clotilde; BASTOS, Dorinho. Psicodinâmica das cores em comunicação. 5. ed. São Paulo: E. Blücher, 2006. 192 p.

FRASER, Tom; BANKS, Adam. O essencial da cor no design. São Paulo: SENAC, 2011. 256 p.

LINDEN, Sophie Van der. Para ler o livro ilustrado. São Paulo, Cosac Naify, 2011. 184 p.

LINS, Guto. Livro Infantil?: projeto gráfico, metodologia, subjetividade. São Paulo: Edições Rosari, 2003. 93 p.

LINS E SILVA, Patricia Konder. Os nativos digitais estão acostumados a uma interatividade diferente. Revolução eBook. Jun, 2013. Disponível em: http://revolucaoebook.com.br/ patricia-konder-lins-silva-nativos-digitaisestao-acostumados-uma-interatividade-diferente. Acesso em: 1 set. 2014.

Entrevista concedida a Eber Freitas. MEIRELES, Cecília. Problemas da Literatura Infantil. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984. 120 p.

MELLO, Suely Amaral. Infância e Humanização: algumas considerações na perspectiva histórico-cultural. Revista Perspectiva, Florianópolis, v.25, n.1, p. 83-104, jan/jul. 2007.

MORAES, Odilon. O projeto gráfico do livro infantil e juvenil. In: OLIVEIRA, Ieda de. O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra, o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008. 214 p.

OLIVEIRA, Rui de. Pelos Jardins Boboli: reflexões sobre a arte de ilustrar livros para crianças e jovens. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008. 154 p.

PALO, Maria José; OLIVEIRA, Maria Rosa D. Literatura infantil: voz de criança. 4.ed. São Paulo: Ática, 2006. 80 p.

PEDROSA, Israel. O universo da cor. Rio de Janeiro: SENAC Nacional, 2004. 154 p.

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, Reino Unido, v.9, n.5, out. 2001a.

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants, Part II: Do they really think differently?.On the Horizon, ReinoUnido, MCB University Press, v.9, n.6, dez. 2001b.

SHATZKIN, Mike. Livros infantis impressos x tablets. 2010. Disponível em: http://www.publishnews.com.br/telas/colunas/detalhes.aspx?id=60810. Acesso em: 1 set. 2014.

SILVEIRA, Luciana Martha. Cor, Design e Consumo. In: QUELUZ, Marilda L. P. (Org.). Design e Consumo. Curitiba: Peregrina, 2010. p. 35-48.

WILLBERG, Hans Peter; FORSSMAN, Friedrich. Primeiros Socorros em Tipografia. São Paulo: Rosari, 2007. 104 p.

Published

2015-06-30

How to Cite

Koch, G. S., & Tozatti, D. de M. (2015). Graphic design analysis of digital children’s books. Projetica, 6(1), 09–24. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2015v6n1p09

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.