The Interdisciplinary Practice as a Guideline of the Pedagogical Project of Fashion Design Course of Universidade Estadual de Londrina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2014v5n1p209

Keywords:

Project, Methodology, Fashion design, Education

Abstract

This article examines the interdisciplinary contributions in the pedagogical project in Fashion Design BA of Universidade Estadual de Londrina (UEL). Taking as a platform the experience of integrated pedagogical practices, within the parameters of theories that discuss project process of design, analyzes how the structure of the pedagogical design of the course contributes to the construction of project thinking systems

Author Biographies

Maria Celeste de Fátima Sanches, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doctoral student at the Faculty of Architecture and Urbanism at USP. Professor at theUniversidade Estadual de Londrina

Paula da Silva Hatadani, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Master in Design from the Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho. Professor at the Universidade Estadual de Londrina

References

ANASTASIOU, L. G. C. Grade e matriz curricular: conversas em torno de um desafio presente no ensino superior. In: FREITAS, A. L. S. et al. (Org.). Capacitação docente: um movimento que se faz compromisso. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010. p. 181-200.

BAXTER, M. Projeto de produto: guia prático para desenvolvimento de novos produtos. São Paulo: Edgard Blücher, 1998.

CAPRA, F. O ponto de mutação. 26. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.

COELHO, L. A. L. Por uma metodologia de idéias. In: COELHO, L. A. L. (Org.). Design método. Rio de Janeiro: PUC, 2006. p. 39-53.

COELHO, L. A. L. Adjetivando o método. In: SEMINÁRIO DE METODOLOGIA EM DESIGN: ensino, pesquisa e projeto, 2., 2008, Recife. Anais... Recife: UFPE, 2008a.

COELHO, L. A. L. (Org.) Conceitos-chave em design. Rio de Janeiro: PUC, 2008b.

FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2002.

FAZENDA, I. C. A. (Org.). Didática e interdisciplinaridade. 13. ed. Campinas: Papirus, 2008a.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 15. ed. Campinas: Papirus, 2008b.

LEIS, H. R. Sobre o conceito de interdisciplinaridade. Cadernos de pesquisa interdisciplinar em ciências humanas, Florianópolis, v. 6, n. 73, p. 2-23, 2005. Disponível em: http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/2176/4455. Acesso em: 1 jul. 2014.

MORAES, D. Metaprojeto como modelo projetual. Strategic Design Research Journal, Porto Alegre, v. 3, n. 2, mai./ago. 2010. Disponível em: http://www.unisinos.br/sdrj/pdf/86.pdf. Acesso em: 17 dez. 2010.

PEREZ, I. U. Design zero waste: estudo de caso em uma empresa de confecção de moda. 2012. 78f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.

SANCHES, M. C. F. Projeto integrador: uma reflexão para a evolução. Projetica, Londrina, v. 1, n. 1, p. 101-114, 2010. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/ projetica/article/view/7707/6859. Acesso em: 1 jul. 2010.

Published

2014-06-30

How to Cite

Sanches, M. C. de F., & Hatadani, P. da S. (2014). The Interdisciplinary Practice as a Guideline of the Pedagogical Project of Fashion Design Course of Universidade Estadual de Londrina. Projetica, 5(1), 209–224. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2014v5n1p209

Issue

Section

Dossiê

Most read articles by the same author(s)