Curriculum integration: a possible model for design training?

Authors

  • Lurdete Cadorin Biava Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC
  • Leopoldo Briones Salazar Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC
  • Raquel de Oliveira Bugliani Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2014v5n1p155

Keywords:

Design training, Curriculum integration practice, Integration barriers and possibilities

Abstract

The paper presented here discusses the curriculum subject of a design course that adopts the integration as a guiding principle of the curriculum process. The objective is to print the possibilities and obstacles that appear in the adoption of the model as training. The adopted methodological strategy was a unique case study with the analysis of documents, observations, interviews and application of semi-structured questionnaire for data collection, and also, the content analysis for their treatment. As a result, it was possible to identify not only opportunities, but also tensions, contradictions and obstacles to the integration

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lurdete Cadorin Biava, Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC

Master's Degree in Production Engineering from the Federal University of Santa Catarina. Public Servant at the Instituto Federal de Santa Catarina

Leopoldo Briones Salazar, Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC

Doctorate in Educational Sciences from the Pontificia Universidad Católica de Chile.

Raquel de Oliveira Bugliani, Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC

Master in Design from Universidade Estadual Paulista (UNESP/FAAC). Professor at the Instituto Federal de Santa Catarina (IF-SC).

References

AIRES, Joanez A. Integração curricular e interdisciplinaridade: sinônimos? Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n.1, p. 215-230, jan./abr. 2011. Disponível em: http://www.ufrgs.br/edu_realidade. Acesso em: 20 ago. 2012.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2010.

BEANE, James A. Integração curricular: a concepção do núcleo da educação democrática. Lisboa: Didática, 2002.

BERNSTEIN, Basil. A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.

BIAVA, Lurdete Cadorin; ANDUJAR, Andréa Martins; MARTINS, Conceição Garcia. Possibilidades e limites do currículo por competência no ensino superior: um caso concreto. In: CONGRESSO IBEROAMERICANO DE DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA, 7., 2012, Porto. Livro de Atas: Ensino Superior: Inovação e Qualidade na Docência. Porto: Universidade do Porto, 2012. p.7125-7140.

BIAVA, Lurdete Cadorin; MARTINS, Conceição Garcia; SIELSKI, Isabela Mendes. O Projeto Integrador como instrumento pedagógico do Curso de Design de Produto do CEFET/SC. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 7., 2006, Curitiba. Anais ... Curitiba: AEND, 2006.

FLUSSER, V. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. Organizado por Rafael Cardoso. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

FORNASIER, Cleuza Bittencourt Ribas. Sistema de integração do conhecimento organizacional pelo design thinker. 2011. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011. Disponível em: http://btd.egc.ufsc.br/wp-content/uploads/2011/05/Cleuza-B.-R.-Fornasier.pdf. Acesso em: 25 out. 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A política de educação profissional no Governo Lula: um percurso histórico controvertido. Educação & Sociedade, Campinas, v.26, n.92, p. 1087 -1113, Oct. 2005.

GIL, Antonio Carlos. Estudo de caso: fundamentação científica, subsídios para coleta e análise de dados, como redigir o relatório. São Paulo: Atlas, 2009.

IFSC. Projeto Pedagógico do Curso Superior de Tecnologia em Design de Produto (PPC). Florianópolis: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina, 2007.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. (Org.). Disciplinas e integração curricular: história e políticas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p.73-87.

LÜDCKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. Pesquisas em educação: uma abordagem qualitativa. São Paulo: EPU, 1986.

MATOS, Maria do Carmo de; PAIVA, Edil Vasconcellos de. Currículo integrado e formação docente: entre diferentes concepções e práticas. 2009. Disponível em: http://www.ufsj.edu.br/portal-repositorio/File/Vertentes/Maria%20do%20Carmo% 20e%20Edil.pdf. Acesso em: 14 ago. 2011.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

PACHECO, José Augusto. Área de projeto: uma componente curricular não disciplinar. In: LOPES, Alice Casimiro, MACEDO, Elizabeth (Org.). Disciplinas e integração curricular: história e políticas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

PERRENOUD, Fhilippe. Pedagogia diferenciada: das intenções às ações. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

RAMOS, Marise Nogueira. Referências formativas sobre práticas em educação profissional: a perspectiva histórico-crítica como contrahegemonia às novas pedagogias. In: ARAUJO, Ronaldo M. de Lima; RODRIGUES, Doriedson S. (Org.). Filosofia da práxis e didática de educação profissional. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 45-65. (Coleção Educação Contemporânea).

SACRISTÁN, J. Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1998.

SILVA, Tomaz Tadeu da Silva. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.13, n.39, Sept./Dec. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782008000300010&script=sci_arttext. Acesso em: 21 ago. 2011.

VEIGA-NETO, Alfredo. Currículo e interdisciplinaridade. In: MOREIRA, Antônio Flávio. (Org.). Currículo: questões atuais. 8. ed. Campinas: Papirus, 2003. p. 59-102

Published

2014-06-30

How to Cite

Biava, L. C., Salazar, L. B., & Bugliani, R. de O. (2014). Curriculum integration: a possible model for design training?. Projetica, 5(1), 155–170. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2014v5n1p155

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.