Communication Design and advertising in the context of Cultural Industry

Authors

  • Alexandre Jose Muller Kegler Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2013v4n2p29

Keywords:

Advertising Communication, Design, Cultural industry, Sign

Abstract

The human being is distinguished from other living by their intellectual skills and physical abilities which when allied enabled the creation of all objects present on the surface of the earth and even some to be used off-planet beings. Every object created must overcome the barrier of ideas and be produced within a logic of cultural acceptance that tends to welcome its usual objects and their improvements, and suspicious of absolutely new, because everything that is created goes through a complex process of acceptance and fixing the mind of the person. In this context, the design acts as a producer of ideas and advertising acts as a mediator between the consumer and the product created by a variety of means and this whole process is organized in what we might call cultural industry

Author Biography

Alexandre Jose Muller Kegler, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Master's Degree in Architecture and Urbanism from the Universidade Federal de Santa Catarina

References

ADORNO, T. W. A Industria Cultural. São Paulo: Queiroz, 1987.

ÁGUA MINERAL IMPERATRIZ. Prêmio TOP OF MIND. 2010. Disponível em: http://aguamineralimperatriz.blogspot.com.br/2010_08_01_archive.html. Acessado em: 18 jun. 2013.

CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos. Rio de Janeiro: UFRJ, 2008.

CARDOSO, Clístenes. Mitsubishi Pajero Full 2009. Jornal Alo, Brasília, 6 maio 2009. Disponível em: http://galodoporao.blogspot.com.br/2011/02/brasil-onde-publicidade-se-sente-em.html. Acessado em: 18 jun. 2013.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar Editora, 1978.

INTERNACIONAL COUNCIL OF SOCIETIES OF INDUSTRIAL DESIGN. Definition of design. 2013. Disponivel em: http://www.icsid.org/about/about/articles31.htm?query_page=1. Acesso em: 16 jun. 2013.

JOLY, M. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 1996.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. D. A. Sociologia Geral. São Paulo: Atlas, 1991.

SCHIRATO. Design centrado no ser humano. Disponível em: http://www.schirato.net/design-centrado-no-ser-humano/. Acessado em: 18 jun. brasileira. 1987. v. 3 - Arte Índia.

RICARDO, B. Arte baniwa: cestaria de Arumã. 2. ed. São Gabriel da Cachoeira: Federação das Organizações indignas do Rio Negro; Instituto Socioambiental, 2000.

ROCHA, E. O que é etnocentrismo. 7. ed. São Paulo. Brasiliense, 1990.

SCHAAN, D. P. A Linguagem iconográfica da cerâmica Marajoara. 1996.

232 p. Dissertação (Mestrado em História) - PUCRS, Porto alegre. SILVA, S. B. Etnoarqueologia dos grafismos Kaingáng: um modelo para a compreensão das sociedades Proto-Jê Meridionais. 2001. 366 p. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Faculdade de São Paulo, São Paulo.

SOARES, L. E. Considerações sumárias em torno background intelectual da conferência do Rio, a Base deste Livro. In: MENDES, C. (Coord.). Pluralismo cultural, identidade e globalização. Rio de Janeiro: Record, 2001.

VIDAL, L. Grafismo indígena: estudo de antropologia estética. São Paulo: Studio Nobel; FAPESP, Editora da Universidade de São Paulo, 1992.

Published

2014-04-14

How to Cite

Kegler, A. J. M. (2014). Communication Design and advertising in the context of Cultural Industry. Projetica, 4(2), 29–38. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2013v4n2p29

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade