The influence of video art on the visual identity of MTV Brazil’s vignettes

Authors

  • Mônica Pascoal Boaretto Universidade Norte do Paraná - UNOPAR

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2013v4n2p39

Keywords:

Vignette, Video art, MTV

Abstract

One of the main function of the use of video art in programming of a TV station is promoting the expression of editorials ideas and ideals, seeking thereby reproduce viewpoints, ideologies, emotions, arguments and other feelings and values focused on branding and this station seeking harmony with its target audience. Therewith, this article looks for analyzing three MTV Brazil’s vignettes, with the aim of identifying the main elements of video art in them. For better understanding on the subject, were identified and appraised meanings related to the main theme (vignette, video art, MTV and TV), based on bibliographic research and scientific articles. With this analysis we can identify stylistic devices inspired in video art and the influence exerted by this means of expression in language television programming and the station studied. The main contribution of this paper is to extend the studies on a topic not yet explored by the academy.

Author Biography

Mônica Pascoal Boaretto, Universidade Norte do Paraná - UNOPAR

Degree in Visual Arts from Universidade Norte do Parana

References

AZNAR, S.C. Vinheta: do pergaminho ao vídeo. São Paulo: Arte & Ciência, 1997.

A ILUMINURA. Disponível em: http://iluminura.blogs.sapo.pt/20516.html. Acesso em: 18 out. 2012.

LUIZARI, Daniel Franco. vinheta e arte: aplicação dos conceitos de videoarte nos modelos de vinhetas institucionais da TV. Londrina: Universidade Norte do Paraná, 2009.

LYRA, Guilherme. MTV, a única com design pós-moderno: análise de influencia da Pós-modernidade nas vinhetas MTV. Pernambuco: UFPE, 2004. Disponível em: http://www.infodesign.org.br/conteudo/
inicCient/36/ing/ ID_v5_n1_ 2008_45_54_ Lyra.pdf. Acesso em: 20 jul. 2012.

MACHADO, Arlindo. A arte do vídeo. São Paulo: Brasiliense, 1988.

MUANIS, Felipe. Metaimagens na televisão e vanguardas: as vinhetas da Rede Globo e MTV. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2011. Disponível em: http://www3.usp.br/rumores/pdf/rumores10_4_felipe.pdf. Acesso em: 12 jul. 2012.

NIEMEYER, Lucy C. R.; PONTE, Raquel F.; O Desenvolvimento da Identidade Televisiva no Brasil. Revista Tecnologia & Sociedade, n. 9, 2009. Disponível em: http://files.dirppg.ct.utfpr.edu.br/ppgte/revistatecnologiaesociedade/rev09/R9_Completa.pdf. Acesso em: 20 jul. 2012.

OLIVA, Rodrigo. O intervalo comercial da MTV pelo viés da fragmentação e pós-modernidade. Marília: Universidade de Marília, 2005. Disponível em: http://www.unimar.br/pos/trabalhos/arquivos/a49e10b479db0224239312f357718417.pdf. Acesso em: 31 maio 2012.

PONTE, Raquel; NIEMEYER, Lucy. O vínculo estético-tecnológico no desenvolvimento da identidade televisiva. 2010a. Disponível em: http://univercidade.academia.edu/ RaquelPonte/Papers/344098/O_vinculo_estetico-tecnologico_no_desenvolvimento_da_ identidade_televisiva. Acesso em: 31 maio 2012.

PONTE, Raquel; NIEMEYER, Lucy. O insólito como identidade televisiva: as vinhetas da MTV. 2010b. Disponível em: http://univercidade.academia.edu/RaquelPonte/Papers/146516/ O_insolito_como_identidade_
televisiva_as_vinhetas_da_MTV. Acesso em: 31 maio 2012.

PSICODELICO. In: FERREIRA, Aurelio Buarque de Holanda. Dicionário do Aurélio. Disponível em: http://www.dicionariodoaurelio.com/Psicodelismo.html. Acesso em: 13 out. 2013.

RUSH, Michael. Novas Mídias na arte contemporânea. Tradução NASSER, Cássia Maria; revisão da tradução MICHAEL, Marylene Pinto. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

SCHIAVONI, Jaqueline Esther. Imagem: o papel da vinheta no estabelecimento da marca. Universidade Estadual Paulista. Bauru, 2007.

Disponível em: http://revistaorganicom.org.br/ sistema/index.php/organicom/article/view/120/139>. Acesso em: 28 jul. 2012.

SCHIAVONI, Jaqueline Esther. Vinheta: uma questão de identidade na televisão. 132 p. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, Universidade Estadual Paulista. Bauru, 2008. Disponível em: http://www4.faac.unesp.br/posgraduacao/Pos_Comunicacao/pdfs/jaqueline_schiavoni.pdf. Acesso em: 28 jul. 2012.

SENS, André Luiz. Transformações logo MTV. André’s Luiz Sens Blog Televisual. Disponível em: http://blogtelevisual.com/identidade-mtv-brasilrebrand-2011-2/. Acesso em: 20 out. 2012.

REIS, José Augusto Nascimento. Isto não é TV, é MTV: linguagem da MTV brasileira. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2006. Disponível em: http://elizabethgoncalves.pro.br/wpcontent/uploads/2008/06/mtv.pdf. Acesso em: 14 jul. 2012.

TEIXEIRA, Carla Cristina da Costa. A linguagem visual das vinhetas da MTV: videodesign como expressão da cultura pós- moderna. 2006. Dissertação (Mestrado) - Pontifíca Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Disponível em: http://www.maxwell.lambda.ele.pucrio.br/8755/8755_1.PDF. Acesso em: 28 jul. 2012.

TVecia. Vinheta Da MTV Brasil. Mar. 2011. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=n24cggrydf0. Acesso em: 20 out. 2012a.

TVecia. Vinheta MTV Brasil - abril de 2011. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dja1mr5k7j8&feature=plcp. Acesso em: 20 out. 2012b.

TVecia. Vinheta MTV Brasil - maio de 2011. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=yu1n5rjld6s&feature=plcp. Acesso em: 20 out. 2012c.

Published

2014-04-14

How to Cite

Boaretto, M. P. (2014). The influence of video art on the visual identity of MTV Brazil’s vignettes. Projetica, 4(2), 39–66. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2013v4n2p39

Issue

Section

Design Grafico: Imagem e Mídia