Diagnosis of the intellectual production of UFSCar’s post-graduation in Information Science at the moment of its implementation: challenges and potentialities

Authors

  • Vanessa Dionello Universidade Federal de São Carlos
  • Luciana de Souza Gracioso Universidade Federal de São Carlos
  • Roniberto Morato do Amaral Universidade Federal de São Carlos
  • Marcela Bassoli Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2019v24n1p247

Keywords:

Information Science, Scientific Productivity, Information Science Schools

Abstract

Introduction: The qualification, creation and expansion of Strictu Sensu Postgraduate Programs (PPG) are strategic and fundamental actions for Brazilian scientific and intellectual production. Consequently, these programs need to be constantly evaluated for improvement. In the field of Information Science (CI) these actions have intensified. Objective: To elaborate and apply a systematization for the diagnosis of the potential of a newly implemented PPGCI, in order to identify its behavior and vocation for the scientific production in the area. Methodology: Analysis of the content on the CAPES evaluation system’s reports; identification and mapping of the permanent professors’ scientific production on the Federal University of São Carlos’ (UFSCar) PPGCI; establishment of comparative basis of the PPGCI UFSCar’s intellectual production against Federal University of Minas Gerais’ PPGCI. Results: Based on data analysis and established comparisons, it was possible to verify the engagement and proactivity of the UFSCar PPGCI’s faculty in the submission of their research results for publication in events and qualified scientific journals in the area. At the same time, there are gaps in the collaboration between the researchers, both internal to the Program and linked to other institutions. Conclusions: The need to devise strategies to mobilize actors in this process to invest in scientific production and collaborative networks is important in order to contribute to the promotion of the scientific and social impact of the PPGCI. The methodology used has also shown to be effective when used by other PPGs in the early stages of implementation, which aim to establish strategies for their consolidation and growth.

Author Biographies

Vanessa Dionello, Universidade Federal de São Carlos

Graduada em Biblioteconomia e Ciência da Informação pela UFSCar

Luciana de Souza Gracioso, Universidade Federal de São Carlos

Docente do Departamento de Ciência da Informação da UFSCar

Roniberto Morato do Amaral, Universidade Federal de São Carlos

Docente do Departamento de Ciência da Informação da UFSCar

Marcela Bassoli, Universidade Federal de São Carlos

Mestre em Ciência, Tecnologia e Sociedade pela UFSCar

References

ARAÚJO, C. A. A. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 11-32, jan./jun. 2006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/16/5. Acesso em: 01 jun. 2016.

ARAÚJO, C. A. A. O que é ciência da informação. Belo Horizonte: KMA, 2018.

BARATA, R. C. B. Dez coisas que você deveria saber sobre o Qualis. Revista Brasileira de Pós Graduação, v. 13, n. 30, p. 13-40, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21713/2358-2332.2016.v13.947. Acesso em: 01 jun. 2016.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BASSOLI, M. Avaliação do Currículo Lattes como fonte de informação para construção de indicadores: o caso da UFSCar. 2017. 128 f. Dissertação (Mestrado em Ciência, Tecnologia e Sociedade) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2017.

BORKO, H. Information Science: What is it? American Documentation, v. 19, n. 1, p. 3-5, jan. 1968. Disponível em: https://doi.org/10.1002/asi.5090190103. Acesso em: 25 out. 2018.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Avaliação da pós-graduação: sobre avaliação. Brasília, 2015. Disponível em: http://www.capes.gov.br/avaliacao/avaliacao-dapos-graduacao. Acesso em: 12 maio 2016.

______. Classificação de Livros. Brasília, 2013a. Disponível em: http://avaliacaotrienal2013.capes.gov.br/classificacao-de-livros. Acesso em: 03 jun. 2016.

______. Documento de área: avaliação trienal 2010-2012. Brasília, 2013b. Disponível em: http://www.avaliacaotrienal2013.capes.gov.br/documento-dearea-e-comissao. Acesso em: 03 jun. 2016.

______. Fichas de Avaliação. Brasília, 2013c. Disponível em: http://avaliacaotrienal2013.capes.gov.br/resultados/fichas-de-avaliacao. Acesso em: 3 jun. 2016.

______. Planilhas de Indicadores: Ciências Sociais Aplicadas I. 2013d. Disponível em: http://avaliacaotrienal2013.capes.gov.br/resultados/planilhascomparativas. Acesso em: 01 jun. 2016.

______. Plataforma Sucupira. Brasília, 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/index.jsf. Acesso em: 03 jun. 2016.

______. Relatório de Avaliação 2010-2012: Trienal 2013. Brasília, 2013e. Disponível em: http://www.avaliacaotrienal2013.capes.gov.br/relatorios-de-avaliacao. Acesso em: 03 jun. 2016.

______. Relatório da Avaliação Quadrienal 2017: Comunicação e Informação. Brasília, 2017. Disponível em: http://www.capes.gov.br/component/content/article/44-avaliacao/4662-cienciassociais-aplicadas-i. Acesso em: 02 out. 2018.

FUNARO, V. M. B. O.; RAMOS, L. M. S. V. C.; CARDOSO, S. C.; MARICATO, J. de M. Redes sociais e sistemas de informação: o pesquisador da área da saúde. In: POBLACION, D. A.; MUGNAINI, R.; FUNARO, V. M. B. O. (Orgs.). Redes sociais e colaborativas em informação científica. São Paulo: Angellara, 2009. p. 347-373.

GIULIANI, A. A.; MARQUETTO, R. M. F.; TUSI, J. S.; BOFF, V., ÁVILA, L. V. Proposição de diretrizes estratégicas para elevar o conceito da pós-graduação: estudo de caso do PPGGEO. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 13, n. 30, p. 225-249, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21713/2358-2332.2016.v13.903. Acesso em: 25 out. 2018.

GOMES, M. Y. F. F. Desafios atuais da Ciência da Informação no Brasil. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 14, n. 3, p. 190-205, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362009000300012. Acesso em: 03 nov. 2016.

HICKS, D.; WOUTERS, P.; WALTMAN, L.; RIJCKE, S.; RAFOLS, Ismael. Bibliometrics: The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, v. 520, n. 7548, p. 429-431, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1038/520429a. Acesso em: 25 out. 2018.

KUHLMANN JR., M. Produtivismo acadêmico, publicação em periódicos e qualidade das pesquisas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 158, p. 838-855, dez. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742015000400838&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 07 nov. 2018.

SILVA, D. G.; GRACIOSO, L. S. A pesquisa em Inovação na UFSCar: uma análise descritiva. In: SEMINÁRIO DE INFORMAÇÃO, INOVAÇÃO E SOCIEDADE, 2018. São Carlos. Anais... São Carlos: PPGCI, PPGCTS, 2018.

SILVA, E. L.; MENEZES, E. M.; PINHEIRO, L. V. Avaliação da produtividade científica dos pesquisadores nas áreas de ciências humanas e sociais aplicadas. Informação & Sociedade, v. 13, n. 2, p. 193-222, 2003. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/97/1567. Acesso em: 25 out. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS. Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação: sobre o programa. 2017. Disponível em: http://www.ppgci.ufscar.br/sobre. Acesso em: 03 mar. 2017.

Published

2019-03-06

How to Cite

Dionello, V., Gracioso, L. de S., Amaral, R. M. do, & Bassoli, M. (2019). Diagnosis of the intellectual production of UFSCar’s post-graduation in Information Science at the moment of its implementation: challenges and potentialities. Informação & Informação, 24(1), 247–272. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2019v24n1p247

Issue

Section

Artigos