Bloom's Taxonomy and digital technologies in Basic Education
a case study in public and private schools
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2025v30n2p27Keywords:
Digital information, School education, Bloom's taxonomy, Information and Communication TechnologiesAbstract
Objectives: The aim is to apply the Taxonomy of Educational Objectives (TOE) to information and communication technologies (ICT) in the school context. To achieve knowledge, it is necessary to understand the role of information in this process. In a global scenario where digitalization has transformed the way information and communication technologies are accessed and used; the TOE can help teachers plan their teaching using technologies in the classroom.
Methodology: This is a case study analyzing access to and use of digital technologies in the classroom by teachers in public and public schools in Salvador (BA). Data was collected by applying an online questionnaire with questions relating to Bloom's Taxonomy and its relationship with the use of digital technologies in the classroom.
Results: There was greater and better access to ICT for teachers in public schools. They also identified the difficulties public school teachers have in accessing the Internet due to the lack of the necessary technological resources.
Conclusions: It is understood that school is the most appropriate place to learn and reflect on the digital environment. Bloom's TOE can help teachers plan ICT projects for the web environment in the classroom.
Downloads
References
ALMEIDA, S. C. D.; SOARES, T. A. Os impactos da Lei Geral de Proteção de Dados - LGPD no cenário digital. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 27, n. 3, p. 26-45, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/tb9czy3W9RtzgbWWxHTXkCc/?lang=pt. Acesso em: 27 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/25905
AVELINO, W. F. A.; MENDES, J. G. A realidade da educação brasileira a partir da COVID-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 2, n. 5, p. 56-62, 2020. Disponível em: https://revista.ufrr.br/boca/article/view/AvelinoMendes. Acesso em: 12 ago. 2023.
BLOOM, B. S.; ENGLEHARD, M. D.; FURST, E. J.; HILL, W. H.; KRATHWOHL, D. R. Taxonomy of educational objectives. New York: David Mckay, 1956.
BLOOM, B. S.; ENGELHART, M. D.; FURST, E. J.; HILL, W. H.; KRATHWOHL, D. R. Taxonomia de objetivos de aprendizagem: domínio cognitivo. Porto Alegre: Globo. 1977.
BOLAÑOS MEJÍAS, M.C. Organización de la información en instituciones y corporaciones: el papel de las taxonomías normalizadas. Revista Ciencias de la Documentación. Chile, v. 1, n. 3, p. 93-111, 2015. Disponível em: https://www.cienciasdeladocumentacion.cl/gallery/6%20v1n3%202015%20cs%20doc.pdf. Acesso em: 18 ago. 2024
BOLAÑOS MEJÍAS, M. C.; BUENO DE LA FUENTE, G.; MELO ALVES, F. O protagonismo da informação-documentação na cooperação ao desenvolvimento: os recursos educativos abertos nos processos de e-learning. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 23, n. 1, p. 105-115, 2013. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/92826. Acesso em: 08 ago. 2023.
BONILLA, M. H.; PRETTO, N. L. Formação de Professores: as TIC estruturando dinâmicas curriculares horizontais. In: ARAÚJO, B.; FREITAS, K. S. (coord.). Educação a distância no contexto brasileiro: experiências em formação inicial e formação continuada. Salvador: UFBA, 2007. p. 73-92.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovação e Comunicações. Lei n. 13.709 de 14 de agosto de 2018. Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais (LGPD). Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, n. 157, p. 59, 15 ago. 2018. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/l13709.htm. Acesso em: 21 jun. 2025.
BURKE, J.; ORNSTEIN, R. O presente do fazedor de machados: os dois gumes da história da cultura humana. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.
CHAER, G.; DINIZ, R. R. P.; RIBEIRO, E. A. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Revista Evidência, Araxá, v. 7, n. 7, p. 251-266, 2011. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos
/File/maio2013/sociologia_artigos/pesqusia_social.pdf. Acesso em: 21 jun. 2025.
COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL (cgi.br). Equipamentos culturais ampliam sua presença online, mas oferta de internet para o público é ainda reduzida. São Paulo: cgi.br, 2023a. Disponível em: https://www.cgi.br/noticia/releases/equipamentos-culturais-ampliam-sua-presenca-online-mas-oferta-de-internet-para-o-publico-e-ainda-reduzida/. Acesso em: 16 jul. 2023.
COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL (cgi.br). No último dia do FIB13, especialistas discutem soberania digital e os caminhos para a construção de uma agenda nacional sobre o tema. São Paulo: cgi.br, 2023b. Disponível em: https://www.cgi.br/noticia/releases/no-ultimo-dia-do-fib13-especialistas-discutem-soberania-digital-e-os-caminhos-para-a-construcao-de-uma-agenda-nacional-sobre-o-tema/. Acesso em: 16 jul. 2023.
FERRAZ, A. P. C. M.; BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, São Carlos, v. 17, n. 2, p.421-431, 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015. Acesso em: 22 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015
FOGL, J. Relations of the concepts ‘information’ and ‘knowledge’. International Forum on Information and Documentation, The Hague, v. 4, n. 1, p. 21-24, 1979.
GARCIA, L. P.; DUARTE, E. Infodemia: excesso de quantidade em detrimento da qualidade das informações sobre a COVID-19. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, v. 29, n. 4, 2020. Disponível em: http://scielo.iec.gov.br/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S1679-49742020000400001&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 09 jul. 2025. Epub 03-Set-2020. http://dx.doi.org/10.1590/s1679-49742020000400019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1679-49742020000400019
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
INTERNATIONAL ORGANIZATION FOR STANDARDIZATION (ISO). ISO 25964-1: Tesauros e interoperabilidade com outros vocabulários: Parte 1: Tesauros para recuperação de informação. [S. l.]: ISO, 2011. Disponível em: http://www.niso.org/schemas/iso25964/schema-intro/#about. Acesso em: 21 jun. 2025.
LEVY, P. O que é o virtual. São Paulo: Ed. 34., 1996.
MENDES, I.; PINTO, V. B. Taxonomia nas áreas da biblioteconomia e da ciência da informação: uma revisão sistemática. Páginas A&B, Arquivos e Bibliotecas, Portugal, n. 12, p. 36-47, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/127650. Acesso em: 09 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.21747/21836671/pag12a3
MINAYO, M. C.; SANCHES O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 239-248, 1993. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/Bgpmz7T7cNv8K9Hg4J9fJDb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X1993000300002
NASCIMENTO, J. S. G.; SIQUEIRA; T. V.; OLIVEIRA, J. L. G.; ALVES. M. G.;
REGINO, D.S. G.; DALRI, M. C. B. Desenvolvimento de competência clínica em enfermagem na simulação: perspectiva da taxonomia de Bloom. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 74, n. 1, p.1-8, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/zgmY8gmZF3Q98JrxzLdCLrC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 jul. 2025.
NEVES, B. C. Clusters e fundamento metodológico das pesquisas sobre inclusão digital na área de educação no Brasil: a agenda científica. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO. 38. 2017, São Luís. Anais [...]. São Luís, 2017. p. 1-20. Disponível em: https://anais.anped.org.br/sites/default/files/ arquivos/trabalho_38anped_2017_GT16_954.pdf. Acesso em: 17 jul. 2025.
NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR (nic.br); CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO (cetic.br). 92 milhões de brasileiros acessam a internet apenas pelo telefone celular, aponta tic domicílios 2022. São Paulo: nic.br, [2023]. Disponível em: https://www.cetic.br/pt/noticia/92-milhoes-de-brasileiros-acessam-a-internet-apenas-pelo-telefone-celular-aponta-tic-domicilios-2022/. Acesso em: 26 ago. 2023.
OTT, J. N. Exame Nacional de Desempenho de Estudantes: análise do domínio cognitivo requerido do farmacêutico generalista. 2019. Tese. (Doutorado em Medicina e Ciências da Saúde) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v12i37.2876. Acesso em 22 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.22347/2175-2753v12i37.2876
PANORAMA SETORIAL DA INTERNET, [São Paulo]: cetic.br: nic.br: cgi.br, ano 14, n. 4, p. 1-32, 2022. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/6/20221214102952/psi-ano14-n4-tecnologias_emergentes_e_servicos_digitais_setor_publico.pdf. Acesso em: 26 ago. 2023.
PEREIRA, M. W.; PONTELLO, L. S. Análise de Objetivos Educacionais Utilizando a Taxonomia de Bloom Revisada Aplicada a um PPC do Curso de ADS. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 29. 2021, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 248-257. Disponível em: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15916. Acesso em: 21 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15916
RODRIGUES JÚNIOR, J. F. A taxonomia dos objetivos educacionais, um manual par ao usuário. Brasília: UNB, 1997.
SOBRINHO, R. A.; ARAÚJO, J. A.; NEVES, B. C. Covid-19, Tecnologia Digital e Educação: reflexões sobre a suspensão das aulas no contexto das escolas e creches comunitárias do Município de Camaçari, BA. Folha de Rosto, Juazeiro do Norte, v. 6, n. 2, p. 70-82, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/525. Acesso em: 17 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.46902/2020n2p70-82
VESCHI, B. Etimologia de Taxonomia. [S. l.]: Etimologia origem do conceito, 2019. Disponível em: https://etimologia.com.br/taxonomia/Acesso. Acesso em 11 jul. 2023.
VITAL, L.; CAFÉ, L. Ontologias e Taxonomias: Diferenças. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 16, n. 2, p. 115-130, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22728. Acesso em 08 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362011000200008
YAMIN, E.; GAVIRAGHI, F. J. Questão social, brecha digital e tecnologia: expressões de desigualdade na sociedade da informação. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, v. 146, n. 3, p.1-20, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sssoc/a/MY97gfN3XPKW5vHDQNKtb5s/?lang=pt. Acesso em: 23 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0101-6628.318
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eunice de Jesus Santos, José Antonio Moreiro-González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.





