The emergence of Postgraduate studies in Librarianship and Information Science in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n4p400

Keywords:

Information Science schools, Information science history, Librarianship education

Abstract

Objective: to analyze the emergence of the first master's courses in Information Science and Librarianship, in Brazil, during the 1970s.
Methodology: This is bibliographical research that compile texts authored by professors who played a direct role in the implementation of the postgraduate curriculum.
Results: it presents the context of the creation of courses at IBBD/UFRJ, USP, UFMG, at PUC-Campinas, UnB, and UFPB, based on the arguments used at the time to justify the creation of courses and identifies characters responsible for the mobilization of the creation of postgraduate courses.
Conclusions: Research focusing on the era of expanding education in Library and Information Science at the postgraduate level in Brazil facilitates a historical reconstruction of the formation of field. It also aids in comprehending the composite identity of Brazilian Information Science.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gabriela Fernanda Ribeiro Rodrigues, Universidade de Brasília - UnB

Doctoral student at the Graduate Program in Information Science at the Universidade de Brasília (UnB), Brasília-DF, Brasil.

Eliane Braga de Oliveira, Universidade de Brasília - UnB

PhD in Information Sciences from the Universidade de Brasília (UnB). Professor at the Faculty of Information Science at the Universidade de Brasília, Brasília-DF, Brasil.

Carlos Henrique Juvêncio, Universidade Federal Fluminense - UFF

PhD in Information Sciences from the Universidade de Brasília (UnB). Professor at the Graduate Program in Information Science and at the Department of Information Science at the Universidade Federal Fluminense (UFF), Rio de Janeiro, Brasil.

References

ALMEIDA JÚNIOR, A.; SUCUPIRA, Newton; SALGADO, Clóvis; BARRETO FILHO, José; SILVA, Maurício Rocha e; TRIGUEIRO, Dumerval; LIMA, Alceu Amoroso; TEIXEIRA, Anísio; CHAGAS, Valnir; MACIEL, Rubens. Parecer CFE nº 977/65, aprovado em 3 dez. 1965. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 30, p. 162-173, dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782005000300014&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 18 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782005000300014

ALMEIDA, Neilia Barros Ferreira de; BAPTISTA, Sofia Galvão. Breve histórico da Biblioteconomia brasileira: formação do profissional. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 25., 2013, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: FEBAB, 2013. p.1-12. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/2396. Acesso em: 18 ago. 2022.

ALVES, Márcio Moreira. Beabá dos MEC-USAID. Rio de Janeiro: Edições GERNASA, 1968.

ALVES, Miriam Fábia; OLIVEIRA, João Ferreira de. Pós-Graduação no Brasil: do Regime Militar aos dias atuais. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 2, p. 351-376, 2015. DOI: 10.21573/vol30n22014.53680. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/53680. Acesso em: 18 ago. 2022.

ATCON, Rudolph P. Rumo à reformulação estrutural da universidade brasileira. Rio de Janeiro: MEC/DES, 1966. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=24668. Acesso em: 18 ago. 2022.

BOMENY, Helena. Newton Sucupira e os rumos da educação superior. Brasília: Paralelo 15, CAPES, 2001.

BRASIL. Decreto n° 19.851, de 11 de abril de 1931. Dispõe que o ensino superior no Brasil obedecerá, de preferência, ao sistema universitário, podendo ainda ser ministrado em institutos isolados, e que a organização técnica e administrativa das universidades é instituída no presente [...] Estatuto das Universidades Brasileiras. Diário Oficial da União: seção 1, Rio de Janeiro, 15 abr. 1931. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-19851-11-abril-1931-505837-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 18 ago. 2022.

BRASIL. Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, 29 nov. 1968. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-5540-28-novembro-1968-359201-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 18 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Relatório da Equipe de Assessoria ao Planejamento do Ensino Superior (Acordo MEC-USAID). Brasília: MEC: EAPES, 1969. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me002109.pdf. Acesso em: 5 dez. 2022.

BRITO, Edna Maria Torreão; LUCENA, Jerusa Lyra.; GARCIA, Joana Coeli Ribeiro. O curso de mestrado em biblioteconomia da Universidade Federal da Paraíba. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 1, n. 1, p. 73-78, jan./dez. 1991. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/27. Acesso em: 18 ago. 2022.

CARVALHO, Abigail de Oliveira. Pós-graduação em Biblioteconomia e Ciência da Informação: reflexões, sugestões, experiências. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 289-309, 1978. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/71215. Acesso em: 18 ago. 2022.

CASTRO, César Augusto. História da Biblioteconomia brasileira: perspectiva histórica. Brasília: Thesaurus, 2000. 287 p.

COSTA, Luciana Ferreira da; DIAS, Guilherme de Ataíde; SUAIDEN, Emir José; RAMALHO, Francisca Arruda. A pós-graduação em Ciência da Informação na UFPB: entrevista com a professora Francisca Arruda Ramalho. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 19, n. 3, p. 147-155, set./dez. 2009. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/14883. Acesso em: 18 ago. 2022.

CUNHA, Luiz Antônio. A universidade reformanda: o golpe de 1964 e a modernização do ensino superior. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1988.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Quadragésimo Ano do Parecer CFE n. 977/65. Revista Brasileira de Educação [online], n. 30, p. 7-20, set./dez. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1 413-24782005000300002. Acesso em: 18 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782005000300002

FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque. A Universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educar em Revista, Curitiba, v. 22, n. 28, p. 17-36, dez. 2006. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/7609/5423. Acesso em: 18 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602006000200003

FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque. Da universidade “modernizada” à universidade disciplinada: Atcon e Meira Mattos. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991. 150 p.

FONSECA, Edson Nery da. A pós-graduação em Biblioteconomia. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 3, n. 1, p. 27-39, 1974. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reb/article/view/35990. Acesso em: 18 ago. 2022.

GOMES, Hagar Espanha. Experiência do IBBD em programas de pós-graduação. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 3, n. 1, p. 13-26, 1974. Disponível em: https://www.periodicos.ufmg.br/index.php/reb/article/view/35989. Acesso em: 18 ago. 2022.

HOGE, Henry W. Reflexões sobre a educação superior do Brasil. In: Relatório da Equipe de Assessoria ao Planejamento do Ensino Superior (Acordo MEC-USAID). Brasília: MEC: EAPES, 1969. p. 577-582. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me002109.pdf. Acesso em: 18 ago. 2022.

LE COADIC, Yves-François. A ciência da informação. Briquet de Lemos, 1996.

MOTTA, Rodrigo Patto Sá. As universidades e o regime militar: cultura política brasileira e modernização autoritária. Rio de Janeiro: Zahar, 2014, 448 p.

MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. Celebrando os 40 anos do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade de Brasília. Revista Ibero Americana de Ciência da Informação, Brasília, v. 12, n. 1, p. 251-261, 2018. DOI: 10.26512/rici.v12.n1.2019.11618. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/11618. Acesso em: 18 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.26512/rici.v12.n1.2019.11618

MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. O ensino de Biblioteconomia no Brasil. Ciência da Informação, Brasília, v. 14, n. 1, p. 3-15, jan./jun. 1985. DOI: 10.18225/ci.inf.v14i1.222. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/222. Acesso em: 18 ago. 2022.

OLIVEIRA, Fátima Bayma de. Organização, funcionamento e razão de ser da pós-graduação. In: Ética e educação: o pensamento de Newton Sucupira. Rio de Janeiro: Fundação Cesgranrio, 1996. p. 59-71.

OLIVEIRA, Marlene de. Características das dissertações produzidas no curso de mestrado em Ciência da Informação da UFPB. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 9, n. 2, p. 1-15, 1999. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/405. Acesso: 18 ago. 2022.

PINA, Fabiana. O acordo MEC-USAID: ações e reações (1966-1968). 2011. 187 f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/93369. Acesso: 18 ago. 2022.

PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro. Cenário da Pós-Graduação em Ciência da Informação no Brasil, influências e tendências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2007. p. 1-14. Disponível em: http://ridi.ibict.br/handle/123456789/65. Acesso em: 18 ago. 2022.

PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro; BRASCHER, Marisa; BURNIER, Sonia. Ciência da Informação: 32 anos (1972-2004) no caminho da história e horizontes de um periódico científico brasileiro. Ciência da Informação, Brasília, v. 34, n. 3, p. 23-75, set./dez. 2006. DOI: 10.18225/ci.inf.v34i3.1084. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1084. Acesso em: 18 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652005000300003

QUEIROZ, Fernanda Mendes; NORONHA, Daisy Pires. Temática das dissertações e teses em ciência da informação no Programa de Pós-graduação em Ciências da Comunicação da USP. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 132-142, maio/ago. 2004. DOI: 10.18225/ci.inf.v33i2.1055. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1055. Acesso em: 19 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652004000200014

ROTHEN, José Carlos. A universidade brasileira na Reforma Francisco Campos de 1931. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 8, n. 17, p. 141-160, fev. 2012. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38581 Acesso em: 18 ago. 2022.

RUSSO, Laura Garcia Moreno. A Biblioteconomia brasileira: 1915-1965. Rio de Janeiro: INL, 1966. 357 p.

SILVA, Jonathas Luiz Carvalho; FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo. A identidade da Ciência da Informação brasileira no contexto das perspectivas históricas da pós-graduação: análise dos conteúdos programáticos dos PPGCI'S. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 12., 2011, Brasília. Anais [...]. Brasília: UnB, 2011. p. 255-274. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/178130. Acesso em: 18 ago. 2022.

SMIT, Johanna. W. A política governamental para a pós-graduação em Ciência da Informação no Brasil. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 9, n. 2, p. 1-10, 1999. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/398. Acesso em: 18 ago. 2022.

TARAPANOFF, Kira; ALVARES, Lillian. A informação como objeto de estudo: histórico da pós-graduação em Ciência da Informação na Universidade de Brasília. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, Brasília, v. 12, n. 1, p. 262-289, jan./abr. 2019. DOI: 10.26512/rici.v12.n1.2019.19163. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/19163. Acesso em: 18 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.26512/rici.v12.n1.2019.19163

VIEIRA, Anna da Soledade. A formação de administradores de bibliotecas: na berlinda o programa da UFMG. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 136-160, set. 1977. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reb/article/view/36215. Acesso em: 18 ago. 2022.

Published

2023-09-14

How to Cite

Rodrigues, G. F. R., Oliveira, E. B. de, & Juvêncio, C. H. (2023). The emergence of Postgraduate studies in Librarianship and Information Science in Brazil. Informação & Informação, 27(4), 400–426. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n4p400