The correlation between information literacy and social innovation in the justice system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2023v28n3p81

Keywords:

Information literacy, Social innovation, Information Science, Digital transformation

Abstract

Objective: To verify the possible correlation between information literacy and social innovation.
Methodology: The qualitative research consisted of a multiple case study in institutions of the justice system. The research subjects consisted of magistrates, members of the Public Prosecution Office, university professors who work in free legal assistance centers and civil servants of the Judiciary Power and the Public Prosecution Office. Data collection techniques consisted of documentary research and semi-structured interviews. Data analysis was performed by using thematic content analysis, with prior construction of analysis categories, and coding using the MAXQDA 2022 qualitative data analysis software.
Results: A total of 12,103 coded segments and the occurrence of coding for all constructs. From the images generated in the software reports, it was possible to observe that information literacy can be perceived as a promoter of social transformation and emancipation, since the institutional action of the justice system takes place amidst the political field, it is governed by norms that increasingly seek ethics, integrity and governance and tend to have relevant social impacts.
Conclusions: Based on the results, one verified a possible correlation between information literacy and social innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra de Souza Santos, Fundação Mineira de Educação e Cultura de Minas Gerais - FUMEC

PhD in Information Systems and Knowledge Management from the Fundação Mineira de Educação e Cultura de Minas Gerais (FUMEC). Analyst at the Ministério Público do Estado de Minas Gerais (MPMG), Belo Horizonte, Brasil.

Luiz Cláudio Gomes Maia, Fundação Mineira de Educação e Cultura de Minas Gerais - FUMEC

PhD in Information Science from the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Lecturer at the Fundação Mineira de Educação e Cultura de Minas Gerais (FUMEC), Belo Horizonte, Brasil.

References

AGUIAR FILHO, Armando Sérgio de. O papel dos grupos de apoio no compartilhamento da informação e do conhecimento nas avaliações das instituições de ensino superior privadas. 2016. 161 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

ANDRÉ, Isabel; ABREU, Alexandre. Dimensões e espaços da inovação social. Finisterra, Lisboa, v. 41, n. 81, p. 121-141, 2006. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/finisterra/article/view/1465. Acesso em: 05 jan. 2023.

AVELINO, Flor; WITTMAYER, Julia M.; PEL, Bonno; WEAVER, Paul; DUMITRU, Adina; HAXELTINE, Alex; KEMP, René; JØRGENSEN, Michael S.; BAULER, Tom; RUIJSINK, Saskia; O'RIORDAN, Tim. Transformative social innovation and (dis)empowerment. Technological Forecasting & Social Change, [S. l.], v. 145, p. 195–206, 2019. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0040162517305802. Acesso em: 05 jan. 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BERTIN, Patrícia Rocha Bello; LEITE, Fernando César Lima; PEREIRA, Fernando do Amaral. A informação em ciência e tecnologia como insumo para a inovação social: elementos para discussão. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (CBBD), 23., Bonito, 2009. Anais [...]. Bonito, 2009. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/12143. Acesso em: 05 jan. 2023.

BESANÇON, Emmanuelle. L’innovation sociale en pratiques solidaires: processus, résultat, impacts et changements. In: BESANÇON, Emmanuelle; CHOCHOY, Nicolas; GUYON, Thibault. L’innovation sociale: principes et fondements d’un concept. Paris: L’Harmattan, 2013, p. 49-82.

BESANÇON, Emmanuelle; CHOCHOY, Nicolas; GUYON, Thibault. L’innovation sociale: principes et fondements d’un concept. Paris: L’Harmattan, 2013.

CHAMBRE REGIONALE ÉCONOMIE SOCIALE ET SOLIDAIRE DU PROVENCEALPES-COTE D’AZUR (CRESS PACA); LABORATOIRE D'ÉCONOMIE ET DE SOCIOLOGIE DU TRAVAIL (LEST-CNRS). Guide de l’innovation sociale 2015: comprendre, caracteriser et developper l’innovation sociale en provence-alpes-cote d’azur. [S. l.]: CRESS PACA/LEST-CNRS AMU, 2015. Disponível em: https://www.cresspaca.org/autres/innovation-sociale/guide-innovation-sociale-cress-paca-lest-cnrs. Acesso em: 05 jan. 2023.

DE LUCCA, Djuli Machado; VITORINO, Elizete Vieira. Competência em informação e necessidades de informação de idosos: o papel do profissional da informação nesse contexto. Informação & Informação, Londrina, v. 24, n. 1, p. 458–483, 2019. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/30127. Acesso em: 05 jan. 2023.

DIEHL, Astor Antônio; TATIM, Denise Carvalho. Pesquisa em ciências sociais aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Prentice Hall, 2004.

DUMITRU, Adina; LEMA-BLANCO, Isabel; KUNZE, Iris; GARCÍA-MIRA, Ricardo. The role of social learning in transformative social innovations. [S. l.]: TRANSIT Project, 2016. (Working paper 5). Disponível em: https://sabelabranco.com/wp-content/uploads/2017/12/dumitru-et-al-2016-working-paper-5-social-learning-for-tsi.pdf. Acesso em: 05 jan. 2023.

ENGESTRÖM, Yrjö. Expansive learning at work: Toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 133-156, 2001. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13639080020028747. Acesso em: 05 jan. 2023

ENGESTRÖM, Yrjö. From teams to knots: activity theoretical studies of collaboration and learning at work. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

ENGESTRÖM, Yrjö. Innovative learning in work teams: analyzing cycles of knowledge creation in practice. In: ENGESTRÖM, Yrjö; MIETTINEN, Reijo; PUNAMÄKI, Raija-Leena (Ed.). Perspectives on activity theory. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. p. 377-404.

ENGESTRÖM, Yrjö. Studies in expansive learning: learning what is not yet there. Cambridge: Cambridge University Press, 2016.

ENGESTRÖM, Yrjö; SANNINO, Annalisa. Studies of expansive learning: foundations, findings and future challenges. Educational Research Review, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 1-24, 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/248571723_Studies_of_expansive_learning_Foundations_findings_and_future_challenges. Acesso em: 07 jul. 2024.

ENGESTRÖM, Yrjö; SANNINO, Annalisa. Whatever happened to process theories of learning? Learning, Culture and Social Interaction, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 45-56, 2012. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2210656112000050?via%3Dihub. Acesso em: 07 jul. 2024.

HAKKARAINEN, Kai; PALONEN, Tuire; PAAVOLA, Sami; LEHTINEN, Erno. Communities of networked expertise: professional and educational perspectives. Bingley: Emerald Group Publishing Limited/ European Association for Learning and Instruction, 2004.

HAXELTINE, Alex; AVELINO, Flor; PEL, Bonno; DUMITRU, Adina; KEMP, René; LONGHURST, Noel; CHILVERS, Jason; WITTMAYE, Julia M. A framework for Transformative Social Innovation. [S. l.]: TRANSIT Project, 2016. (TRANSIT Working Paper 5). Disponível em: http://www.transitsocialinnovation.eu/resource-hub/a-framework-for-transformative-social-innovation-transit-working-paper-5. Acesso em: 05 jan. 2023.

LAVE, Jean; WENGER, Etienne. Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press, 2019.

LOERTSCHER, David; WOOLLS, Blanche. Information literacy: a review of the research: a guide for practitioners and researchers. 2. ed. San Jose: Hi Willow Research & Publishing, 2002.

LUPTON, Mandy; BRUCE, Christine Susan. Windows on information literacy worlds: generic, situated and transformative perspectives. In: LLOYD, Annemaree; TALJA, Sanna. (eds.). Practising Information Literacy: bringing Theories of Learning, Practice and Information Literacy together. Centre for Information Studies, 2010. p. 3-27.

MÉNDEZ ORTIZ, Edwin Leonardo. Batería de indicadores de Innovación Social. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios, 2017.

RIGHETTO, Guilherme; VITORINO, Elizete Vieira. A competência em informação como movimento de inovação social. Investigación Bibliotecológica, Cidade do México, v. 34, n. 82, p. 29-52, 2020. Disponível em: http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/download/58080/52031. Acesso em: 05 jan. 2023.

SADEK, Maria Tereza. O sistema de justiça. In: SADEK, Maria Tereza Aina. (org.). O sistema de justiça. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2010. p. 1-23.

SANTOS, Alessandra de Souza. Documentos análise conteúdo Tese. A perspectiva transformacional da competência em informação como fator de inovação social. Zenodo, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5281/zenodo.7750855. Acesso em 08 jul. 2024.

SANTOS, Alessandra de Souza. Competência em informação e inovação social. In: VALENTIM, Marta; BELLUZZO, Regina Célia Baptista. (org.). Perspectivas em competência em informação. São Paulo: ABECIN Editora, 2020. p. 203-231. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/editora/article/view/239. Acesso em: 05 jan. 2023.

SANTOS, Alessandra de Souza; MAIA, Luiz Cláudio Gomes. A perspectiva transformacional da competência em informação: uma análise de modelos teóricos. Encontros Bibli, Florianópolis, v. 27, n. 1, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/86165. Acesso em: 05 jan. 2023.

SANTOS, Alessandra de Souza; MAIA, Luiz Cláudio Gomes. Information Literacy as Social Innovation: A Systematic Literature Review. Em Questão, Porto Alegre, v. 29, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.19132/1808-5245.29.126500. Acesso em: 10 abr. 2024.

SANTOS, Alessandra de Souza; MAIA, Luiz Cláudio Gomes. O quê há num nome?: Information Literacy e a Coinfo. Ciência da Informação, Brasília, v. 51, n. 1, p. 125-140, 2021. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/5666. Acesso em: 05 jan. 2023.

SANTOS, Alessandra de Souza; MAIA, Luiz Cláudio Gomes; KERR PINHEIRO, Marta Macedo. Competência em Informação como Inovação Social no Sistema de Justiça: ambiguidades entre teoria e prática. Brazilian Journal of Information Science, Marília, v. 17, p. 1-24, 2023. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/15133. Acesso em 10 abr. 2024.

SANTOS, Alessandra de Souza; MAIA, Luiz Cláudio Gomes; KERR PINHEIRO, Marta Macedo. Competência em informação e inovação social: a interdisciplinaridade em foco. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 13, n. 1, p. 27-46, 2022a. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/190716. Acesso em: 05 jan. 2023.

SANTOS, Alessandra de Souza; MAIA, Luiz Cláudio Gomes; KERR PINHEIRO, Marta Macedo. Competência em Informação como Fator de Inovação Social: emancipação social pela transformação. Brazilian Journal of Information Science, Marília, v. 16, p. 1-26, 2022b. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/12910. Acesso em: 05 jan. 2023.

SANTOS, Alessandra de Souza; MAIA, Luiz Cláudio Gomes; KERR PINHEIRO, Marta Macedo. A Teoria da Atividade na Compreensão da Competência em Informação como Inovação Social. Brazilian Journal of Information Science, Marília, v. 15, p. 1-26, 2021. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/12493. Acesso em: 05 jan. 2023.

SAUNDERS, Laura. Re-Framing Information Literacy for Social Justice. In: KURBANOĞLU, Serap; BOUSTANY, Joumana; ŠPIRANEC, Sonja; GRASSIAN, Esther; MIZRACHI, Diane; ROY, Loriene; ÇAKMAK, Tolga. (eds.) Information Literacy: key to an inclusive society. European Conference on Information Literacy (ECIL). 4., Prague, Czech Republic, 2016. Cham: Springer, 2016. p. 56-65. (v. 676).

TUOMI-GRÖHN, Terttu; ENGESTRÖM, Yrjö. Conceptualizing transfer: from standard notions to developmental perspectives. In: TUOMI-GRÖHN, Terttu; ENGESTRÖM, Yrjö. (eds.). Between school and work: new perspectives on transfer and boundary-crossing. Bingley: Emerald Group Publishing Limited, 2003, p. 19-38.

VITORINO, Elizete Vieira; PIANTOLA, Daniela. Competência em informação: conceito, contexto histórico e olhares para a Ciência da Informação. Florianópolis: Editora da UFSC, 2020.

VITORINO, Elizete Vieira; PIANTOLA, Daniela. Competência informacional – bases históricas e conceituais: construindo significados. Ciência da Informação, Brasília, v. 38, n. 3, p. 130-141, 2009. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1236. Acesso em: 05 jan. 2023.

VITORINO, Elizete Vieira; PIANTOLA, Daniela. Dimensões da competência informacional (2). Ciência da Informação, Brasília, v. 40, n. 1, p. 99-110, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v40n1/a08v40n1.pdf. Acesso em: 05 jan. 2023.

WENGER, Etienne. Communities of Practice: learning, meaning and identity. Cambridge: Cambridge University Press, 2019.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2024-08-06

How to Cite

Santos, A. de S., & Maia, L. C. G. (2024). The correlation between information literacy and social innovation in the justice system. Informação & Informação, 28(3), 81–106. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2023v28n3p81