Mediation, gift
archivists as reading mediators
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2023v28n4p354Keywords:
Reading, Reading mediation, Archivist-performance, File-readerAbstract
Objective: To analyze how archivists have been carrying out reading mediation activities and which documents are used in these practices.
Methodology: The research is configured as exploratory, regarding the procedure, the method used is the field survey. Data were collected through an online questionnaire and analyzed based on a quantitative and qualitative approach.
Results: The collected data lead to the perception that archivists are reading mediators and act in direct and indirect support, in the formation of readers, and in their mediating activities they use archival documents, with emphasis on textual and iconographic documents.
Conclusions: it was found that reading mediation activities are essential for a proactive role by the archivist and that these mediating activities can contribute to the critical interpretation and formation of subject-readers, leading them to a reflection that supports the awareness of their actions, based on the search, access and appropriation of information.
Downloads
References
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da Informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A.; SILVA, R. J (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p. 9-32.
ARQUIVO NACIONAL (BRASIL), Dicionário brasileiro de terminologia arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2005. Disponível em: https://simagestao.com.br/wpcontent/uploads/2016/01/Dicionario-de-terminologia-arquivistica.pdf. Acesso em: 10 jul. 2022.
BELLOTTO, H. L. O Arquivista na sociedade contemporânea. [S.l.]: [s.n.], [2006]. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Extensao/CEDHUM/texto01.pdf. Acesso em: 25 maio 2022.
BELLOTTO, H. L. Da gênese à função: o documento de arquivo como informação e testemunho. In: FREITAS, L.; MARCONDES, C.; RODRIGUES, A. (org.). Documento: gênese e contextos do uso. Niterói: EduFF, 2010. p. 161-174.
BORTOLIN, S. Mediação oral da literatura: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. Orientador: Oswaldo Francisco Almeida Júnior. 2010. 234 p. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/103349/bortolin_s_dr_mar.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 01 ago. 2022.
BRANDÃO, G. S. A mediação da informação no contexto da arquivologia: atuação do arquivista e competências necessárias. Archeion Online, João Pessoa, v. 10, n. Especial, p. 31-48, 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/194405. Acesso em: 08 maio 2022.
CAMPOS, J. F. G. A trama e a urdidura: arquivo, informação, mediação. In: SILVEIRA, F.J.N.; FROTA, M.G. C.; MARQUES, R.M. (org.). Informação, mediação e cultura: teorias, métodos e pesquisas. Belo Horizonte: Letramento: PPGCI, 2022. p. 505-520.
DUCHEIN, M. O papel da arquivologia na sociedade de hoje. Arquivo & Administração, Brasília, v. 6, n. 3, 1978. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/21397. Acesso em: 24 abr. 2022.
FREIRE, P. Primeira carta. In: FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho d’Água, 1997. cap.2, p. 19-26.
FUJITA, M. S. L.; RUBI, M. P. Processo de leitura para análise documental: proposição metodológica. In.: FUJITA, M. S. L.; ALVES, R. C. V.; ALMEIDA, C. C. Modelos de leitura documentária para indexação: abordagens teóricas interdisciplinares e aplicações em diferentes tipos de documentos. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020. p. 243-269. ISBN: 978-65-8654-607-1. Disponível em: https://books.scielo.org/id/96v3r/pdf/fujita-9786586546071.pdf. Acesso em: 20 jul. 2024.
GIL, A. C. Delineamento da Pesquisa. In: GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2007. cap. 6, p. 64-74.
LEFFA, V. O conceito de leitura. In: LEFFA, V. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolinguística. Porto Alegre: Sagra - DC Luzzatto, 1996. cap. 1, p. 9-24.
MARTINS, M. H. O que é leitura. 9. ed. São Paulo: Brasiliense, 1988. E-book (46 p.). Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/30652716/O-que-e-Leitura-Maria-Helena-Martins. Acesso em: 10 jul. 2022.
PINA, P.; SAMPAIO, D. Textos, leitores, literatura(s)...ler, hoje? Revista Augustus, Rio de Janeiro, v. 15, n. 30, p. 58-65, ago. 2010.
SANTOS, V. B. Gênero documental na arquivística: revisitando o conceito. Revista do Arquivo Público do Estado do Espírito Santo, Vitória, v. 2, n. 4, p. 54-66, jul./dez. 2018. Disponível em: https://ape.es.gov.br/Media/ape/PDF/Revista_APEES_numero_4.pdf. Acesso em: 10 jul. 2022.
SILVA, R. J.; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. de. Mediação: perspectivas conceituais em educação e ciência da informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 23, n. 2, p. 71-84, abr./jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22559. Acesso em: 20 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/2772
SOUSA, A. C. M.; SANTOS, R. R.; JESUS, I. P. Mediação da cultura, da informação e da leitura para o protagonismo social. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 16, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1333/1226. Acesso em: 01 ago. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gisele Meneses de Paula Almeida Sousa, Raquel do Rosário Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.