identification of the presence of Bibliometrics and Scientometrics teaching in Brazil

an analysis in bachelor's degree in Librarianship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n3p317

Keywords:

Bibliometrics, Scientometrics, University education, Librarianship

Abstract

Objective: to verify the following data from the 66 assets in the E-MEC system: if they have any discipline with the subject studied, what is the administrative category, the teaching modality, the type of discipline, which region are the graduation courses in, what is the Concept of the MEC Course and categorize the menus. Methodology: quantitative and exploratory.  Results: we found that out of the 66 courses analyzed, 31 had a discipline with the terms bibliometrics, scientometrics and metric* either in the title or in the syllabi, which totaled 34 disciplines, which were distributed into 6 categories.
Conclusions: the teaching of the subject studied is still on the rise, as only 46.9% of the evaluated courses have some discipline with the subject studied.

Author Biographies

Rosiane Pedro do Nascimento, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Master's student in Information Science at the Information Science Program at the Fluminense Federal University (UFF). Librarian at the Library of the School of Engineering and the Institute of Computing (UFF), Niterói, Brazil.

Jabala Mamed Vogel, Universidade Federal Fluminense (UFF)

PhD in Information Science from the School of Communications and Arts at the University of São Paulo (USP). Adjunct professor at the Fluminense Federal University (UFF), Niterói, Brazil.

References

ARAÚJO, C. A. A. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 11-32, jan./jun. 2006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/16/5. Acesso em: 02 fev. 2022.

ASTROM, F.; HANSSON, J. How implementation of bibliometric practice affects the role of academic libraries. Journal of Librarianship and Information Science, London, v. 45, n. 4, p. 316-322, dez. 2013. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0961000612456867. Acesso em: 02 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.1177/0961000612456867

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES nº 1.363/2001, aprovado em 12 de dezembro de 2001 - Retifica o Parecer CNE/CES n.º 492, de 3 de abril de 2001, que aprova as Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Arquivologia, Biblioteconomia, Ciências Sociais - Antropologia, Ciência Política e Sociologia, Comunicação Social, Filosofia, Geografia, História, Letras, Museologia e Serviço Social. Brasília, DF, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2001/pces1363_01.pdf. Acesso em: 02 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de aperfeiçoamento de pessoal de nível superior. Projeto pedagógico do curso bacharelado em Biblioteconomia na modalidade a distância. Brasília, DF, 2018. 59 p.

CRIVELENTE, M. R. Métodos e técnicas bibliométricas de análise de produção científica: um estudo crítico. 2019. 142 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Informação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27151/tde-19022021-124556/pt-br.php. Acesso em: 12 out. 2022.

FONSECA, E. N. Bibliometria: teoria e prática. São Paulo: Cultrix, 1986. 141 p.

KOBASHI, N. Y.; SANTOS, R. N. M. Arqueologia do trabalho imaterial: uma aplicação bibliométrica à análise de dissertações e teses. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, n. esp. 1. sem., p. 106-115, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2008v13nesp1p106. Acesso em: 13 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2008v13nesp1p106

MACIAS-CHAPULA, C. A. O papel da informetria e da cienciometria e sua perspectiva nacional e internacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 27, n. 2, p. 134-140, maio/ago. 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/ rz3RTKWZpCxVB865BQRvtmh/abstract/?lang=pt. Acesso em: 28 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19651998000200005

MUELLER, S. P. M. Estudos métricos da informação em ciência e tecnologia no Brasil realizados sobre a unidade de análise artigos de periódicos. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1. p. 6-27, maio 2013. Disponível em: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/3429. Acesso em: 02 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.18617/liinc.v9i1.558

NASCIMENTO, R. P.; VOGEL, M. J. M. O ensino de bibliometria e cientometria na graduação em Biblioteconomia: um estudo preliminar. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE BIBLIOMETRIA E CIENTOMETRIA, 8., 2022, Maceió. Anais […] Maceió: 2022. Disponível em: https://ebbc.inf.br/ojs/index.php/ebbc/article/view/29. Acesso em: 26 dez. 2022.

OLIVEIRA, E. F. T. de; GRACIO, M. C. C. Indicadores bibliométricos em ciência da informação: análise dos pesquisadores mais produtivos no tema estudos métricos na base Scopus. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 16, n. 4, p. 16-28, out./dez. 2011. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/1299. Acesso em: 01 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362011000400003

RAMOS, R. C. Diagnóstico da oferta de indicadores bibliométricos nas bibliotecas das universidades públicas do estado de São Paulo. 2018. 183 f. Tese (Doutorado em Ciência, Tecnologia e Sociedade) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/10849. Acesso em: 02 fev. 2022.

SPINAK, E. Diccionario enciclopédico de bibliometría, cienciometría e informetría. Caracas: Unesco, 1996.

STUMPF, I. R. C.; CAREGNATO, S. E.; VANTI, N.; VANZ, S. A. S.; CORRÊA, C. H. W.; CRESPO, I. M.; GALDINO, K.; GOMES, J. Usos dos termos cienciometria e cientometria pela comunidade científica brasileira. In: POBLACION, D. A.; WITTER, G. P.; SILVA, J. F. M. (org.). Comunicação e produção científica: contexto, indicadores e avaliação. São Paulo: Angellara, 2006. p. 343-369.

TAGUE-SUTCLIFFE, J. An introduction to informetrics. Information Processing & Management, [S. l.], v. 28, n. 1, p.1-3, jan./feb. 1992. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/030645739290087G. Acesso em: 28 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/0306-4573(92)90087-G

VANZ, S. A. S.; SANTIN, D. M.; PAVÃO, C. M. G. A bibliometria e as novas atribuições profissionais em bibliotecas universitárias. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 9, n. 1, p. 4-24, mar./ago. 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/137741. Acesso em 02 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v9i1p4-24

Published

2023-04-27

How to Cite

Nascimento, R. P. do, & Vogel, J. M. (2023). identification of the presence of Bibliometrics and Scientometrics teaching in Brazil: an analysis in bachelor’s degree in Librarianship. Informação & Informação, 27(3), 317–338. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n3p317