Open science on the open government partnership

commitment to a new assessment model

Authors

  • Priscila Machado Borges Sena Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) https://orcid.org/0000-0002-5612-4315
  • Washington Luís Ribeiro de Carvalho Segundo Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict) https://orcid.org/0000-0003-3635-9384
  • Bianca Amaro de Melo Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n3p14

Keywords:

Open access, Open science, Open government, Open innovation

Abstract

Objective: This report aims to describe the processes of definition and development of the commitment regarding theme 8 of the 5th Action Plan - Transparency in Science: new assessment mechanisms for the advancement of Open Science, under the coordination of the Brazilian Institute for Information in Science and Technology (IBICT.
Methodology: This article uses the experience report method, by means of documentary research with a qualitative approach.
Results: The definition and development processes of Commitment 8 - Develop an assessment model to promote Open Science are obtained, with the description of the 11 milestones for its realization, as well as the percentage reached one by one, 100% of accomplishment.
Conclusions: The relevance and pertinence of the Commitment is evident, specifically regarding the OGP values. New evaluation models that foster the application of Open Science practices promote greater transparency to the scientific knowledge generation process, consequently providing increased access, use and appropriation of scientific research results by scientists and society in general.

Author Biographies

Priscila Machado Borges Sena, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

PhD in Information Science from the Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor at the Department of Information Sciences at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Brasil.

Washington Luís Ribeiro de Carvalho Segundo, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)

PhD in Informatics from the Universidade de Brasília (UnB). Technologist at the Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT), Rio de Janeiro, Brasil.

Bianca Amaro de Melo, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)

PhD in Applied Linguistics from Universidade Pompeu Fabra (UPF). Technologist at the Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT), Rio de Janeiro, Brasil.

References

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. O que é ciência da informação. Belo Horizonte: KMA, 2018.

BRASIL. Controladoria-Geral da União. 5º Plano de Ação Nacional em Governo Aberto. Brasília, DF: CGU, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/cgu/pt-br/governo-aberto/a-ogp/planos-de-acao/5o-plano-de-acao-brasileiro/5-plano-acao-nacional-04-02-2022.pdf. Acesso em: 15 dez. 2022.

BRASIL. Controladoria-Geral da União. O que é a iniciativa. Governo Aberto. Brasília, DF: CGU, 2022a. Disponível em: https://www.gov.br/cgu/pt-br/governo-aberto/a-ogp/o-que-e-a-iniciativa. Acesso em: 15 dez. 2022.

BRASIL. Controladoria-Geral da União. Planos de Ação. Governo Aberto. Brasília, DF: CGU, 2022b. Disponível em: https://www.gov.br/cgu/pt-br/governo-aberto/a-ogp/planos-de-acao. Acesso em: 15 dez. 2022.

BRASIL. Controladoria-Geral da União. Transparência em Ciência: novos mecanismos de avaliação para o avanço da Ciência Aberta - Monitoramento e Execução. Governo Aberto. Brasília, DF: CGU, 2022c. Disponível em: https://www.gov.br/cgu/pt-br/governo-aberto/a-ogp/planos-de-acao/5o-plano-de-acao-brasileiro/compromisso-8-transparencia-em-ciencia-novos-mecanismos-de-avaliacao-para-o-avanco-da-ciencia-aberta/meio-ambiente-e-floresta-monitoramento-e-execucao. Acesso em: 15 dez. 2022.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativos, quantitativos e mistos. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DALTRO, Mônica Ramos; FARIA, Anna Amélia de. Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e pesquisas em psicologia, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 223-237, 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/43015. Acesso em: 15 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2019.43015

FACILITATE OPEN SCIENCE TRAINING FOR EUROPEAN RESEARCH (FOSTER). Open Science: what is it? [S. l.: s. n.], 2019. Disponível em: https://book.fosteropenscience.eu/en/02OpenScienceBasics/09OpenSciencePolicies.html. Acesso em: 15 dez. 2022.

LIMA JUNIOR, Eduardo Brandão; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; SANTOS, Adriana Cristina Omena dos; SCHNEKENBERG, Guilherme Fernando. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da FUCAMP, Monte Carmelo, v. 20, n. 44, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2356. Acesso em: 15 dez. 2022.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Transformando nosso mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/sites/default/files/2020-09/agenda2030-pt-br.pdf. Acesso em: 15 dez. 2022.

SILVA, Fabiano Couto Corrêa da; SILVEIRA, Lúcia da. O ecossistema da Ciência Aberta. Transinformação, Campinas, v. 31, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/dJ89vRg94Qxtf6Y7M49Hztr/?lang=pt. Acesso em: 15 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2318-0889201931e190001

SILVEIRA, Lúcia da; RIBEIRO, Nivaldo Calixto; SANTOS, Sarah Rúbia de Oliveira; SILVA, Fernanda Meirelle de Almeida; SILVA, Fabiano Couto Corrêa da; CAREGNATO, Sônia Elisa; OLIVEIRA, Adriana Carla Silva de; OLIVEIRA, Dalgiza Oliveira; GARCIA, Joana Coeli Ribeiro; ARAÚJO, Ronaldo Ferreira. Ciência aberta na perspectiva de especialistas brasileiros: proposta de taxonomia. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 26, p. 1-27, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/79646. Acesso em: 15 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e79646

TRANSPARÊNCIA EM CIÊNCIA PARA O AVANÇO DA CIÊNCIA ABERTA - 5º PLANO DE AÇÃO OGP BRASIL. 2022a. Disponível em: https://wiki.rnp.br/x/So-QCQ. Acesso em: 15 dez. 2022.

TRANSPARÊNCIA EM CIÊNCIA PARA O AVANÇO DA CIÊNCIA ABERTA - 5º PLANO DE AÇÃO OGP BRASIL. Contatos de Participantes. 2022b. Disponível em: https://wiki.rnp.br/display/OGPBrasil/Contatos+de+Participantes. Acesso em: 15 dez. 2022.

Published

2023-04-27

How to Cite

Sena, P. M. B., Carvalho Segundo, W. L. R. de, & Melo, B. A. de. (2023). Open science on the open government partnership: commitment to a new assessment model. Informação & Informação, 27(3), 14–33. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n3p14