Semiological analysis of the photographic document based on the thought of Roland Barthes
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2024v29n1p35Keywords:
Photography, Document, Francesca Woodman, Roland BarthesAbstract
Objective: To analyze the semiological aspects of photography, considering it a secondary discourse genre, based on Roland Barthes' concepts of studium and punctum.
Methodology: This is a bibliographic and documentary investigation that uses the photographic works of the American Francesca Woodman by constructing a historical and theoretical panorama of photography as a document and the author’s creative process in an exploratory manner with a qualitative approach.
Results: The research discusses the documentary nature of photography and the elements that constitute Woodman's visual poetics, such as the grotesque body, performance, and the relationship between space, time, and memory.
Conclusion: It is observed that the process of photographic creation undergoes a series of mediations, generating greater freedom for experimentation, with a search for new forms of expression and intervention. Photography, beyond being an iconographic document that materializes memory and history, is a representation of aesthetics and art, which passes through the photographer's visual field.
Downloads
References
AUMONT, J. A imagem. Campinas: Papirus, 1993.
AUSLANDER, P. The Performativity of Performance Documentation. PAJ: A Journal of Performance and Art, [S. l.], v. 28, n. 3, p. 1-10, set., 2006. DOI: https://doi.org/10.1162/pajj.2006.28.3.1
BAITELLO, N. Comunicação, mídia e cultura. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 12, n. 4, p. 11-16, 1998. DOI: https://doi.org/10.31789/rpd-201808220022
BAKHTIN, M. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec; Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.
BAKHTIN, M. Os Gêneros do Discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal, São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAKHTIN, M.; VOLÓCHINOV, V. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2017.
BARTHES, R. A Câmara Clara: Nota sobre Fotografia. Rio Janeiro: Nova Fronteira, 2004.
BARTHES, R. Aula. São Paulo: Cultrix, 1984.
BARTHES, R. Elementos de Semiologia. São Paulo: Cultrix, 1996.
BARTHES, R. Oeuvres completes. 9. ed. Paris: Seuil, 2002.
BATCHEN, G. A câmara clara: outra pequena história da Fotografia. Revista Comunicação & Linguagem, Lisboa, v. 39, p.13-26, jun. 2008.
BERNSTEIN, Ana. Francesca Woodman: fotografia e performatividade. 2014. Disponível em: http://revistaportfolioeav.rj.gov.br/edicoes/03/?p=1367. Acesso em: 7 maio 2015.
BOURDIEU, P. Un Art moyen: essai sur usages sociaux de la photografhie. Paris: Ed de Minuit, 1965.
CAETANO, K.; LIMA, O. A questão do referente em alguns fotógrafos contemporâneos. Significação Revista Brasileira de Semiótica, São Paulo, v. 20, nov., 2003. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2003.159045
CAPURRO, R. Epistemologia e Ciência da Informação. In: ENCONSTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 5., 2003, Belo Horizonte, Anais [...]. Belo Horizonte: ANCIB/UFMG, 2003.
DUARTE, A. S. Palavras Aladas: as aves de Aristófanes. São Paulo, 1993. Dissertação (Mestrado em Letras) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 1993.
FONTANARI, R. Roland Barthes e o signo fotográfico. Revista USP, São Paulo, n. 97, p. 112-119, 2013. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i97p112-119. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/61692. Acesso em: 17 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i97p112-119
FROHMANN, B. O caráter social, material e público da informação. In: FUJITA, M. S. L.; MARTELETO, R. M.; LARA, M. L. G. (org.). A dimensão epistemológica da Ciência da Informação. São Paulo: Cultura Acadêmica; Marília: FUNDEPE, 2008, p. 19-34. DOI: https://doi.org/10.36311/2008.978-85-98176-17-8.p19-34
FUJITA, M. S. L.; RUBI, M. P. O ensino de procedimentos de política de indexação na perspectiva do conhecimento organizacional: uma proposta de programa para a educação à distância do bibliotecário. Revista Ciência da Informação, Brasília, v. 11, n. 1, Jan./Abr. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362006000100005
GOODMAN, M. Francesca Woodman. 2015. Disponível em: http://www.mariangoodman.com/exhibitions/2015-02-12_francesca-woodman/. Acesso em: 18 maio 2015.
GURAN, M. Linguagem fotográfica e informação. 2. ed. Rio de Janeiro: Gama Filho,1999.
HEENAN, A. A Francesca Woodman Gallery. 2014. Disponível em: http://www.heenan.net/woodman/boulder/. Acesso em: 26 maio 2015.
IRIGARAY, L. The language of man: To speak is never neutral. New York: Routledge, 2002. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350251946
KOSSOY, B. Fotografia e história. 2. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Metodologia do trabalho científico. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1992.
LARA, Marilda; Ortega, Cristina. Para uma abordagem contemporânea do documento na Ciência da Informação. In: ISKO, 10., 2011, Coruña. Actas [...]. Coruña: Universidade da Coruña, 2012. p. 371-387.
LE COADIC, Y. F. A ciência da informação. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.
LE GOFF, J. História e memória. Campinas: Editora da Unicamp, 2003.
LIMA, O. L. S. Câmara Clara: um diálogo com Carthes. In: CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO EM CONGRESSO NA COVILHÃ, 3., 2004, Covilhã. Actas do [...]. Covilhã: Universidade da Beira Interior, 2005. Sessão temática: Estética e tecnologias da imagem. p. 235-239. (v. 1.)
LOPEZ, I. Memória social: uma metodologia que conta histórias de vida e o desenvolvimento local. São Paulo: Ed. Senac São Paulo, 2008.
MIRANDA, A. B.; SIMEÃO, E. L. M. S. A conceituação de massa documental e o ciclo de interação entre tecnologia e o registro do conhecimento. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 3, n. 4, 2002. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/3853. Acesso em: 18 jan. 2022.
MIRANDA, A. B.; SIMEÃO, E. L. M. S. Informação e tecnologia: conceitos e recortes. Brasília: Universidade de Brasília. Departamento de Ciência da Informação e Documentação, 2005.
OTLET, P. El Tratado de Documentación: el libro sobre el libro. Murcia: Universidad de Murcia,1996.
PEIRCE, C.S. Semiótica. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.
PICON-VALLIN, B. A arte do teatro entre tradição e vanguarda: Meyerhold e a cena contemporânea. Rio de Janeiro: Letra e Imagem, 2006.
PROSS, H. Medienforschung. Film, funk, presse, fernsehen. Darmstadt: Carl Habel, 1972.
ROUILLE, A. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: SENAC São Paulo, 2009.
SALDANHA, G. O documento e a “via simbólica”: sob a tensão da “neodocumentação”. Informação Arquivística, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 65-68, jan./jun., 2013. DOI: https://doi.org/10.18377/2316-7300/informacaoarquivistica.v2n1p65-88
VIEIRA, S. B. Indexação automática e manual: revisão de literatura. Revista Ciência da Informação, Brasília, v. 17, n. 1, jan./jun. 1988. Disponível em: http://revista.ibict.br/index.php/ciinf/article/viewArticle/1391. Acesso em: 18 jun. 2015.
VILLAÇA, N.; GÓES. F. Em nome do corpo. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
WOODMAN, F. Self Portrait. New York, New York, 1979. Disponível em: https://www.heenan.net/providence/. Acesso em: 06 nov. 2024.
WOODMAN, F. Self-portrait at Thirteen. Antella, Italy, 1972. Disponível em: https://woodmanfoundation.org/artworks/self-portrait-at-13. Acesso em: 06 nov. 2024.
WOODMAN, F. Talking to Vince. Providence, Rhode Island, 1980. Disponível em: https://artsandculture.google.com/asset/talking-to-vince-francesca-woodman/ZwGetftC6OXKpg. Acesso em: 06 nov. 2024.
WOODMAN, F. Untitled. Providence, Rhode Island, 1976a. Disponível em: https://www.heenan.net/providence/. Acesso em: 06 nov. 2024.
WOODMAN, F. Untitled. Providence, Rhode Island, 1976b. Disponível em: https://www.heenan.net/providence/. Acesso em: 06 nov. 2024.
WOODMAN, F. Untitled. Providence, Rhode Island, 1976c. Disponível em: https://www.heenan.net/providence/. Acesso em: 06 nov. 2024.
WOODMAN, F. Untitled. Providence, Rhode Island, 1976d. Disponível em: https://www.heenan.net/providence/. Acesso em: 06 nov. 2024.
WOODMAN, F. Untitled. Rome, 1977-8. Disponível em: https://www.heenan.net/italy/. Acesso em: 06 nov. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Informação & Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.