User experience in learning management environments: use case analysis with moodle and google classroom tools abstract

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n2p491

Keywords:

User Experience, Human-computer interaction, Learning Management Environment, Virtual learning environment

Abstract

Objective: Evaluate User Experience, from the perspective of Information Science, in order to identify the understanding of users' perceptions regarding experiences related to User Experience and usability, through their interactions in the use of Moodle and ClassRoom.
Methodology: This is a descriptive, exploratory research with a quantitative/qualitative approach and theoretical basis that considered Information Science, Computer Science and Education and carried out searches in the BRAPCI, Scielo and Google Scholar databases. Finished with the analysis of the environments, according to the facets of the User Experience, through the UEQ (User Experience Questionare) method.
Results: The students presented better experiences of use and attractiveness in the ClassRoom and the teachers considered the positive user experiences in Moodle, with emphasis on reliability.
Conclusions: Although the results are different, it was possible to identify that both environments present UX evaluations that denote pragmatic and hedonic qualities and suggest that the organization of content, materials, tasks and configurations adopted be analyzed to verify the possibility of improvements in the considered environments.

Author Biographies

Késsia Rita da Costa Marchi, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Unesp

Doctoral student in the Graduate Program in Information Science at the Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília campus. Teacher of Basic, Technical and Technological Education at the Federal Institute of Paraná (IFPR) – Paranavaí campus.

Cecílio Merlotti Rodas, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Unesp

PhD in Information Science from the Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professor of the Graduate Program in Information Science at the Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Leonardo Castro Botega, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Unesp

PhD in Computer Science from the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professor of the Graduate Program in Information Science at the Universidade Estadual Paulista(UNESP), Marília campus.

References

BENYON, D. Interação Humano-Computador. 2. ed. ed. São Paulo: 2011.

BIDONE, K.; GUGLIANO, B. F.; SILVA, R. P. da; TEIXEIRA, F. G. A Interatividade na Aprendizagem de Geometria Descritiva. CONGRESSO PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN,13., 2018, Joinville. Anais [...] Joinville: Univille, 2018.

FERREIRA, A. M. J. F. da C.; MARTINEZ, S. M. R.; CONEGLIAN, C. S.; VIDOTTI, S. A. B. G.; SANTARÉM SEGUNDO, J. E. Experiência de usuário: uma análise do ambiente Wikipédia. In: VI SEMINÁRIO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 6., 2016, Londrina. Anais [...] Londrina: UEL, 2016. p. 1-14.

IFPR. IFPR CONTRA COVID-19. Disponível em: https://reitoria.ifpr.edu.br/ifpr-contra-covid-19/. Acesso em: 3 nov. 2020a.

IFPR. Documentos Institucionais sobre o COVID-19. Disponível em: https://reitoria.ifpr.edu.br/documentos-institucionais-sobre-o-covid-19/. Acesso em: 30 out. 2020b.

IFPR. RESOLUÇÃO No 10, DE 11 DE MAIO DE 2020. Disponível em: https://sei.ifpr.edu.br/sei/publicacoes/controlador_publicacoes.php?acao=publicacao_visualizar&id_documento=801329&id_orgao_publicacao=0. Acesso em: 30 out. 2020c.

LAW, E. L. C.; VAN SCHAIK, P. Modelling user experience - An agenda for research and practice. Interacting with Computers, v. 22, n. 5, p. 313–322, 2010.

MAIA, M. A. Q.; BARBOSA, R. R.; WILLIAMS, P. Usabilidade e experiência do usuário de sistemas de informação: em busca de limites e relações. Ciência da Informação em Revista, v. 6, n. 3, p. 34–48, 2019.

MORVILLE, P. User Experience Design. Disponível em: http://semanticstudios.com/user_experience_design/. Acesso em: 3 fev. 2021.

NIELSEN, J. Usability engineering. San Diego, CA: Morgan Kaufmann, 1993.

NORMAN, D. A. et al. We Go About Doing It : HI at Apple Computer. In: CONFERENCE COMPANION ON HUMAN FACTORS IN COMPUTING SYSTEMS - CHI '95, 1995, Denver. Proceeding [...] Denver, 1995. p. 4–5

PADOVANI, S.; SCHLEMMER, A.; SCARIOT, C. A.. Usabilidade & user experience, usabilidade versus user experience, usabilidade em user experience?: uma discussão teórico-metodológica sobre comunalidades e diferenças. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ERGONOMIA E USABILIDADE DE INTERFACES HUMANO-COMPUTADOR, 12., 2012, Natal. Anais [...] Natal: 2012, p. 1-10.

PROVDANOV, C. C.; FREITAS, E. C. DE. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RAUSCHENBERGER, M.; SCHREPP, M.; PÉREZ COTA, M.; THOMASCHEWSKI, J. Efficient Measurement of the User Experience of Interactive Products. How to use the User Experience Questionnaire (UEQ).Example: Spanish Language Version. International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence, v. 2, n. 1, p. 39, 2013.

ROGERS, Y.; SHARP, H.; PREECE, J. Design de interação: além da interação humano-computador. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2013.

ROSENAU, L. D. S. CONTINUUM: Um Modelo de Design de Interação de AVEA. 2017, 510 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Florianópolis, 2017.

SANTANA, C. A.; ALCÂNTARA, R. A. A.; SIEBRA, S. de A.; ÁVILA, B. T. Comparando métodos de avaliações de usabilidade, de encontrabilidade e de experiência do usuário. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, v. 13, n. 2, p. 1–20, 2018.

SCHREPP, M. User Experience Questionnaire Handbook Version 7. The UEQ, 2019.

SILVA, W. P. S. DA. Estética Visual e Experiência do Usuário em Interfaces Humano-Computador: um Estudo de Caso de Sistemas de Gestão de Atividades de Ensino (SiGAEs). 2017, 175 f. Dissertação (Mestrado em Design) - Universidade Federal do Maranhão – UFMA, São Luís, 2017.

TEIXEIRA, E. A. DE S. Ciência da informação e design de interação: conceitos, reflexões e interfaces com profissionais. Ciência da Informação, v. 43, n. 3, p. 168–188, 2014.

Published

2022-12-31

How to Cite

Marchi, K. R. da C., Rodas, C. M., & Botega, L. C. (2022). User experience in learning management environments: use case analysis with moodle and google classroom tools abstract . Informação & Informação, 27(2), 491–515. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n2p491

Issue

Section

Artigos