Quota policy in higher education: a social necessary innovation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n1p207

Keywords:

Social intelligence, Quota policy, Public Higher Education, Professional qualification, Diversity

Abstract

Objective: Interrelate the quota policy to the conception and development of social intelligence as a tool in this context.
Methodology: Theoretical research of a qualitative nature, descriptive and exploratory, presenting an interrelation analysis between social intelligence and public higher education, considering the sociocultural complexity of society, analyzing Law No. available on the Brazilian Federal Government website.
Results: The quota policy was identified as a social innovation, as it characterizes social demands and reflects on the social intelligence constructed by individuals in the context of relationships supported by sociocultural diversity, and whose interaction process enhances actions and reactions corresponding to the demands that may arise at an organizational level.
Conclusions: By providing equitable access to higher education, the quota policy managed through social intelligence provides the formation of a cadre of professionals with a diverse sociocultural profile. It is evident that there is a constant need to strengthen diversity in all areas of society.

Author Biographies

Marcela Arantes Ribeiro, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

PhD student in Information Science at the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

 

Carlos Francisco Bitencourt Jorge, Universidade de Marília - UNIMAR

PhD in Information Science from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Marta Lígia Pomim Valentim, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

PhD in Communication Sciences from the Universidade de São Paulo - USP

References

ARROYO, M. G. Políticas Educacionais e Desigualdades: À Procura de Novos Significados. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1381-1416, out./dez. 2010. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 23 abr. 2021.

BAUMAN, Z. A sociedade individualizada. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da república federativa do Brasil, Brasília, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 30 abr. 2022.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 12.711 de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio. Brasília, DF, 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 23 abr. 2021.

CARVALHO, J. J. A política de cotas no ensino superior: ensaio descritivo e analítico do mapa das ações afirmativas no Brasil. Brasília: INCT, 2016.

CRONQUIST, B. Organizational Intelligence: a dynamic knowledge creating activity embedded in organizational routines. In: researchgate.net. January, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/228486122_Organizational_Intelligence_a_dynamic_knowledge_creating_activity_embedded_in_organizational_routines. Acesso em: 6 dez. 2020.

DAVENPORT, T. H. Pense fora do quadrado: descubra e invista em seus talentos para maximizar resultados da sua empresa. Rio de Janeiro: Elsevier Campus, 2006.

FADEL, B.; ALMEIDA, C. C.; CASARIN, H. C. S.; VALENTIM, M. L. P.; ALMEIDA JÚNIOR, O. F.; BELLUZZO, R. C. B. Gestão, mediação e uso da informação. In: VALENTIM, M. L. P. Gestão, mediação e uso da informação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 13-32. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/110767. Acesso em: 3 jan. 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOMES, R. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016.

HARRYSSON, M.; METAYER, E.; SARRAZIN, H. How ‘social intelligence’ can guide decisions. McKinsey Quarterly, nov. 2012. Disponível em: https://www.mckinsey.com/industries/technology-media-and-telecommunications/our-insights/how-social-intelligence-can-guide-decisions# Acesso em: 27 abr. 2021.

KIM, W. C; MAUBORGNE, R. A lógica estratégica de alto crescimento. In: RODRIGUEZ, M. V. R. O valor da inovação. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.

LARAIA, R. B. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Zahar, 1986.

LÉVESQUE, B. Les entreprises d’économie sociale, plus porteuses d’innovations sociales que les autres? In: COLLOQUE DU CQRS AU CONGRES DE L’ACFAS, 2001, Montreal. Anais [...]. Montreal: Cahiers du CRISES, 2001. Disponível em: https://depot.erudit.org/bitstream/004204dd/1/I-03-2002.pdf . Acesso em: 29 mar. 2022.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagem qualitativa. Rio de Janeiro: E.P.U., 2020.

MATTELART, A. História da sociedade da informação. Tradução: Nicolás Nyimi Campanário. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2002.

MORIN, E. MOIGNE, J. L. L. A inteligência da complexidade. São Paulo: Petrópolis, 2000.

POL, P.; VILLE, S. Social innovation: Buzz word or enduring term? The Journal of Socio-Economics, [S.l.], v. 38, n. 6, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.socec.2009.02.011. Acesso em: 29 mar. 2022.

SALATA, A. Ensino superior no Brasil das últimas décadas: redução nas desigualdades de acesso? Tempo Social: Revista de Sociologia da USP, São Paulo, v. 30, n. 2, 2018. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/ts/article/view/125482. Acesso em: 25 ago. 2020.

SANTOS, M. Metamorfose do Espaço Habitado. Fundamentos teóricos e metodológicos da Geografia. 6. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

TUDOR-SILOVIC, N. Inteligência como recurso social e empresarial. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 2, n. 1, p. 79-91, jan./dez. 1992. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/92207. Acesso em: 28 abr. 2021.

WEBER, M. Ensaio de sociologia. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.

YAMAGISHI, T.; KIKUCHI, M. Trust, gullibility, and social intelligence. Asian Journal of Social Psychology, [S.l.], p. 145-161, 1999. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1467-839X.00030. Acesso em: 26 abr. 2021.

Published

2022-05-22

How to Cite

Ribeiro, M. A., Jorge, C. F. B., & Valentim, M. L. P. (2022). Quota policy in higher education: a social necessary innovation. Informação & Informação, 27(1), 207–228. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n1p207

Issue

Section

Artigos