Critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy: common theoretical grounds for information Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n4p1

Keywords:

Epistemology, Critical Pedagogy, Critical Information Literacy, Critical Theor

Abstract

Objective: The main objective is to reflect on the theoretical approaches, with regard to the role of emancipation, in the Frankfurt School, in Freire, and critical information literacy and their implications in Information Science (IS).
Methodology: Methodologically, it is an argumentative and critical text based on a literature review of the literature.
Results: It was found that critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy are themes that are epistemologically close in relation to their emancipatory nature.
Conclusion: It is concluded that critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy belong to different historical-social contexts, form a tripod, a consistent theoretical body in order to rethink the model of Education in the world, in a more free and democratic way affecting other domains such as IS.

Author Biographies

Daniel Martínez Ávila, Universidad Carlos III de Madrid

Doctor in Documentation from the Universidad Carlos III de Madrid.

Mariana Rodrigues Gomes de Mello, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Doctoral student in Information Science at the Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” - UNESP

References

ADORNO, T. W; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Sociedade e Biblioteconomia. São Paulo: Polis, 1997.

BELLUZZO, Regina Celia Baptista. A competência em informação no Brasil: cenários e espectros. São Paulo: ABECIN, 2018.

BELLUZZO, R. C. B.; SANTOS, C. A. D.; JUNIOR, O. F. A. A competência em informação e sua avaliação sob a ótica da mediação da informação: reflexões e aproximações teóricas. Informação & Informação, v. 19, n. 2, p. 60-77, 2014.

BELLUZZO, R. C. B; FERES, G.G . Competência em informação, redes de conhecimento e as metas educativas para 2021: reflexões e inter-relações. In: BELLUZZO, R. C. B.; FERES, G. G.; VALENTIM, M. L. P. (Org.). Redes de conhecimento e competência em informação: interfaces da gestão, mediação e uso da informação/organização. Rio de Janeiro: Intercedência, 2015. p. 1-35

BORGES, V. A reconstrução de uma ética pedagógica libertadora a luz de Paulo Freire. Curitiba: CRV, 2013.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da Republica Federativa do Brasil. São Paulo: Revista dos Tribunals, 2013.

BRISOLA, A. C.; DOYLE, A. Critical Information Literacy as a Path to Resist Fake News: Understanding Disinformation as the Root Problem. Open Information Science, v. 3, p. 274-286, 2019.

BURCH, S. Sociedade da Informação/sociedade do conhecimento, p. 1-8, 2006 .Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4036223/mod_resource/content/2/Sally%20Burch%20Sociedade%20da%20Informação%20-%20Copia.pdf. Acesso em: 01 maio 2021.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

CORTELLA, M. S. A escola e o conhecimento: fundamentos epistemológicos e políticos. São Paulo: Cortez, 2016.

CELOT, P.; TORNERO, J. M. P. Study on Assessment Criteria for Media Literacy Level. Brussels: edit by EAVI for the European Commission, 2009.

DOYLE, A. Ideologia e competência crítica em informação: um olhar para movimentos de biblioteconomia crítica. Folha de Rosto, v. 4, n. 1, p. 25-33, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/39843. Acesso em: 26 abr. 2021.

DOHERTY, J. D; KETCHNER, K. Empowering the Intentional Learner: A Critical Theory for Information Literacy Instruction. Library Philosophy and Practice, v. 8, n. 1, 2005. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/28106825_Empowering_the_Intentional_Learner_A_Critical_Theory_for_Information_Literacy_Instruction. Acesso em: 26 abr. 2021.

ELMBORG, J. Critical Information Literacy: Implications for instructional pratices. The Journal of Academic Librarianship, p. 192-199, 2006. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0099133305001898. Acesso em: 26 abr. 2021.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 8.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011;

FREIRE, P. Política e educação. São Paulo: Cortez, 1995.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GIROUX, H. Os professores como intelectuais. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997;

GIROUX, H. Escola crítica e política cultural. São Paulo: Cortez, 1992.

HABERMAS, J. Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989.

HABERMAS, J. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.

HABERMAS, J. Teoria do agir comunicativo. São Paulo: Martins Fontes, 2012. v. 1.

JACOBS, H. Information Literacy and Reflective Pedagogical Praxis. The Journal of Academic Librarianship, v. 34, n. 3, p. 256-262, 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/222033109_Information_Literacy_and_Reflective_Pedagogical_Praxis. Acesso em: 01 maio 2021.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 9.ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.

LIMA, C. R. M.; LIMA, J. R. T.; GuNTHER, H. F. Competência comunicativa para problematização e aprendizagem em organizações. Revista P2P e INOVAÇÃO, v. 5, n. 2, p. 200-219, 2019. Disponível em: http://revista.ibict.br/p2p/article/view/4596. Acesso em: 01 maio 2021.

LUCCA, D. M.; VITORINO, E. V. Competência em informação e suas raízes teórico-epistemológicas da ciência da informação: em foco, a fenomenologia. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 25, n. 3, p. 22-48, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/146870. Acesso em: 26 abr. 2021.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? Por quê? como fazer? São Paulo: Moderna, 2006.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2013.

MCLAREN, P. A vida nas escolas: uma introdução á pedagogia crítica nos fundamentos da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

MELLO, M. R. G.; MARTÍNEZ-ÁVILA, D.; ARAÚJO, L. M.; VALENTIM, M. L. P. Entre técnica e reflexão: um estudo da função social das bibliotecas públicas a partir da teoria crítica. Informação & Informação, v. 25, n. 4, p. 377-401, 2020. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/156405. Acesso em: 03 maio 2021.

NIETZSCHE, F. W. A gaia Ciência. 2.ed. São Paulo: Escala, 2008.

NIETZSCHE, F. W. Genealogia da moral, uma polêmica. São Paulo: Masdras, 2010.

RIGHETTO, G. G.; CUNHA, M. F. V.; VITORINO, E. V. O papel social do bibliotecário voltado às pessoas trans: aproximações teóricas. Em Questão, v. 25, n. 1, p. 212-238, 2019.

SAMPAIO, T. M. M. A emancipação política em Habermas. Síntese: Revista de Filosofia, v.26, n. 85, p. 259-268, 1999.

SILVA, J. A. Curso de direito constitucional positivo. São Paulo: Malheiros, 2000.

SILVA, N.; VERAS, V. Da teoria dos atos de fala à nova pragmática: os legados de John L. Austin e Kanavillil Rajagopalan. Delta: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 32, n. 3. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502016000300005. Acesso em: 01 maio 2021.

SILVA, C. R. S.; NUNES, J. V.; TEIXEIRA, T. M. C. Do conceito de informação ao discurso sobre competência em informação. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, v. 11, n. 2, p. 185-205, 2020. Acesso em: 26 abr. 2021.

SIMMONS, M. H. Librarians as disciplinary discourse mediators: using genre theory to move toward critical information literacy. Libraries & the Academy Portal, p. 297–311, 2005. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/70409175.pdf. Acesso em: 03 maio 2021

STEVENS, L. P.; BEAN, T. W. Critical Literacy: context, research, and practice in the K-12 classroom.Thousand Oaks: Sage Publications, Inc. 2007. Disponível em: http://books.google.com/books?id=PxxFGlvlmXwC&printsec=frontcover&dq=Critical+Literacy&client=fi refox-a&cd=3#v=onepage&q=&f=false. Acesso em: 21 abr. 2021.

TOMPKINS, G. E. Literacy for the 21st Century, A Balanced Approach. Boston: Pearson Education Inc, 5th Edition, 2010.

VITORINO, E. V.; PIANTOLA, D. Competência Informacional – bases históricas e conceituais: construindo conceitos. Ciência da Informação, v. 38, n. 3. p.130-141, 2009. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1236. Acesso em: 21 abr. 2021.

ZURKOWSKI, P. Information services environment: relationships and priorities. Washington: National Commission on Libraries, 1974.

Published

2021-12-31

How to Cite

Ávila, D. M., & Mello, M. R. G. de. (2021). Critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy: common theoretical grounds for information Science. Informação & Informação, 26(4), 1–23. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n4p1

Issue

Section

Dossiê Temático