Information competence from the user's perspective: from their experience in the school library

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n3p401

Keywords:

Competence in information, School library, User, Narrative research

Abstract

Objective: The objective of this text is related to the investigation, from the user's narratives, of the relevance in developing information competence in contemporary society.
Methodology: The research is based on the literature review on information competence and on narrative research to understand the singularities of the school library user, who permeates knowing their life experience, from the prospecting of the world in which they live.
Results: We consider it important to develop pedagogical actions to determine processes of searching for reliable information on the internet for library users. There is a need for users of technical courses in Electrotechnics and Mechanics to develop information skills in the school library environment. It is the integration of subjects in a quality educational system that promotes consistent learning.
Conclusions: The central task of school library professionals and therefore of the librarian will, in the future, be to deal with the paradox of practical information for its users.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Pastana Santos, Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ

PhD in Humanities, Cultures and Arts from the Universidade do Grande Rio - UNIGRANRIO

Jurema Rosa Lopes Soares, Universidade do Grande Rio - UNIGRANRIO

PhD in Education from the Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

References

ARAÚJO, R. M.L. Desenvolvimento de competências profissionais: as incoerências de um discurso. 2001. Tese. (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. 2001.

AREA MOREIRA, M. De sólido a lo líquido, las nuevas alfabetizaciones ante los câmbios culturales de la Web 2.0. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicácion y educación, n. 38, p. 13-20, 2011.

BAUMAN, Z. Sobre educação e juventude: conversas com Ricardo Mazzeo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2013.

BELLUZZO, R. C. B.; FERES, G. G. Competências em informação, redes de conhecimento e as metas educativas para 2021: reflexões e inter-relações. In: BELLUZZO, R. C. B.; FERES, G. G.; VALENTIM, M. L. P. Redes de conhecimento e competência em informação: interfaces da gestão, mediação e uso da informação. Rio de Janeiro: Interciência, 2015. p. 1-36.

BENITO MORALES, F. Nuevas necessidades, nuevas habilidades, fundamentos de la alfabetización em información. In: GOMÉZ HERNANDEZ, J. A. Estrategias y modelos para enseñar a usar la infomación. Murcia: KR, 2000.

BLACKBURN, S. Dicionário Oxford de Filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

CAMPELLO, B. A escolarização da competência informacional. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação: Nova Série, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 63-77, dez. 2006.

CLANDININ, J.; CONNELLY, M. Pesquisa narrativa: experiências e histórias na pesquisa qualitativa. 2. ed. Uberlândia: EDUFU, 2015.

CUNHA, M. B.; AMARAL, S. A.; DANTAS, E. B. Manual de estudo dos usuários da informação. São Paulo: Atlas, 2015.

DIAS, I. S. Competências em educação: sentido e significado pedagógico. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 14, n. 1, jan./jun. 2010.

FARIAS, C. M.; VITORINO, E. V. Competência informacional e dimensões da competência do bibliotecário no contexto escolar. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 14, n. 2, p. 2-16, maio/ago. 2009.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS – IFLA. How To Spot Fake News – COVID-19 Edition. 2020.

LANZI, L. A.; VIDOTTI, S. A. B. G.; FERNEDA, E. A biblioteca escolar e a geração nativos digitais: construindo novas relações. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2013.

LE BOTERF, G. Avaliar a competência de um profissional: três dimensões a explorar. Reflexão RH, Lisboa, p. 60-63, jun. 2006.

MILANESI, L. Biblioteca. 3. ed. Cotia: Ateliê Editorial, 2013.

PONTES JUNIOR, J.; TÁLAMO, M. F. G. M. Alfabetização digital: proposição de parâmetros metodológicos em competência informacional. Informação & Sociedade: Estudos. João Pessoa, v. 19, n. 2, p. 81-98, maio/ago. 2009.

SANTAELLA, L.; LEMOS, R. Redes sociais digitais: a cognição conectiva do Twitter. São Paulo: Paulus, 2010.

SANTOS; M.; FOURAUX, C. G.; OLIVEIRA, V. M. Narrativa como método de pesquisa. Revista Valore, Volta Redonda, v. 5, p. 37-51, 2019.

SCONUL Working Group on Information Literacy. The SCONUL Seven Pillars of Information Literacy. abr. 2011.

TUAN, Y.-F. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: DIFEL, 1983.

ZATTAR, M. Competência em informação e desinformação: critérios de avaliação do conteúdo das fontes de informação. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 285-293, nov. 2017.

Published

2021-10-30

How to Cite

Santos, M. P., & Soares, J. R. L. (2021). Information competence from the user’s perspective: from their experience in the school library. Informação & Informação, 26(3), 401–422. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n3p401

Issue

Section

Artigos