Information competence from the user's perspective: from their experience in the school library
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n3p401Keywords:
Competence in information, School library, User, Narrative researchAbstract
Objective: The objective of this text is related to the investigation, from the user's narratives, of the relevance in developing information competence in contemporary society.Methodology: The research is based on the literature review on information competence and on narrative research to understand the singularities of the school library user, who permeates knowing their life experience, from the prospecting of the world in which they live.
Results: We consider it important to develop pedagogical actions to determine processes of searching for reliable information on the internet for library users. There is a need for users of technical courses in Electrotechnics and Mechanics to develop information skills in the school library environment. It is the integration of subjects in a quality educational system that promotes consistent learning.
Conclusions: The central task of school library professionals and therefore of the librarian will, in the future, be to deal with the paradox of practical information for its users.
Downloads
References
AREA MOREIRA, M. De sólido a lo líquido, las nuevas alfabetizaciones ante los câmbios culturales de la Web 2.0. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicácion y educación, n. 38, p. 13-20, 2011.
BAUMAN, Z. Sobre educação e juventude: conversas com Ricardo Mazzeo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2013.
BELLUZZO, R. C. B.; FERES, G. G. Competências em informação, redes de conhecimento e as metas educativas para 2021: reflexões e inter-relações. In: BELLUZZO, R. C. B.; FERES, G. G.; VALENTIM, M. L. P. Redes de conhecimento e competência em informação: interfaces da gestão, mediação e uso da informação. Rio de Janeiro: Interciência, 2015. p. 1-36.
BENITO MORALES, F. Nuevas necessidades, nuevas habilidades, fundamentos de la alfabetización em información. In: GOMÉZ HERNANDEZ, J. A. Estrategias y modelos para enseñar a usar la infomación. Murcia: KR, 2000.
BLACKBURN, S. Dicionário Oxford de Filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
CAMPELLO, B. A escolarização da competência informacional. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação: Nova Série, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 63-77, dez. 2006.
CLANDININ, J.; CONNELLY, M. Pesquisa narrativa: experiências e histórias na pesquisa qualitativa. 2. ed. Uberlândia: EDUFU, 2015.
CUNHA, M. B.; AMARAL, S. A.; DANTAS, E. B. Manual de estudo dos usuários da informação. São Paulo: Atlas, 2015.
DIAS, I. S. Competências em educação: sentido e significado pedagógico. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 14, n. 1, jan./jun. 2010.
FARIAS, C. M.; VITORINO, E. V. Competência informacional e dimensões da competência do bibliotecário no contexto escolar. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 14, n. 2, p. 2-16, maio/ago. 2009.
INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS – IFLA. How To Spot Fake News – COVID-19 Edition. 2020.
LANZI, L. A.; VIDOTTI, S. A. B. G.; FERNEDA, E. A biblioteca escolar e a geração nativos digitais: construindo novas relações. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2013.
LE BOTERF, G. Avaliar a competência de um profissional: três dimensões a explorar. Reflexão RH, Lisboa, p. 60-63, jun. 2006.
MILANESI, L. Biblioteca. 3. ed. Cotia: Ateliê Editorial, 2013.
PONTES JUNIOR, J.; TÁLAMO, M. F. G. M. Alfabetização digital: proposição de parâmetros metodológicos em competência informacional. Informação & Sociedade: Estudos. João Pessoa, v. 19, n. 2, p. 81-98, maio/ago. 2009.
SANTAELLA, L.; LEMOS, R. Redes sociais digitais: a cognição conectiva do Twitter. São Paulo: Paulus, 2010.
SANTOS; M.; FOURAUX, C. G.; OLIVEIRA, V. M. Narrativa como método de pesquisa. Revista Valore, Volta Redonda, v. 5, p. 37-51, 2019.
SCONUL Working Group on Information Literacy. The SCONUL Seven Pillars of Information Literacy. abr. 2011.
TUAN, Y.-F. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: DIFEL, 1983.
ZATTAR, M. Competência em informação e desinformação: critérios de avaliação do conteúdo das fontes de informação. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 285-293, nov. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.