Social change with storytelling: analysis of a business campaing
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n3p377Keywords:
Storytelling, Environmental education, Actor-network theory, Discourse analysisAbstract
Objective: describe and analyze the application of the Storytelling tool when used by an organization to promote non-formal Environmental Education, instigating social change.Methodology: the observation technique was used, which allowed, through the collected data, the elaboration of the Discourse Analysis of the eight videos of the campaign. The Actor-Network Theory was used to map the existing human and non-human actors and reveal their connections.
Results: it is clear that the organization's intention is to promote environmental education in a non-formal way and to share among the population of Paranaguá actions and new habits that can be adopted for the preservation of the environment and the maintenance of a clean city. To achieve this proposal, the company used the Storytelling tool to share this knowledge and promote it among its audience.
Conclusions: Although some materials analyzed present the knowledge implicitly, it is still possible to identify that there is interest and the stimulus for the development of good environmental practices.
Metrics
References
BAPTISTA, D. M. S. Uma nova perspectiva do conto: o storytelling na estratégia da comunicação empresarial. Forma Breve, n. 14, p. 587–603, 2017.
BAZZO, W. A; VON LINSINGEN, I.; PEREIRA, L. T. V. Introdução aos estudos CTS. Madrid: Organização dos Estados Ibero-americanos para a Educação, a Ciência e a Cultura, 2003. (Cadernos de Ibero-América).
BRAGA, C.; SUAREZ, M. Teoria Ator-Rede: novas perspectivas e contribuições para os estudos de consumo. Cadernos EBAPE.BR, v. 16, n. 2, p. 218–231, 2018.
BRUSAMOLIN, V.; SUAIDEN, E. J. Aprendizagem Organizacional: o impacto das narrativas. Curitiba: Appris, 2014.
CALLON, M. Some Elements of a Sociology of Translation: Domestication of the Scallops and the Fishermen of St Brieuc Bay. The Sociological Review, v. 32, n. 1, p. 196–233, 1984.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: Universidade de Brasília, 2001.
FIGUEIREDO, C. A. P. Narrativa Transmídia: modos de narrar e tipos de histórias. Letras, Santa Maria, v. 26, n. 53, p. 45-64, jul./dez., 2016.
FRANZONI, C. B. Storytelling como ferramenta para o compartilhamento do conhecimento na comunicação de líderes. 2019.Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.
GARCEZ, P. M; BULLA, G. S.; LODER, L. L. Práticas de pesquisa microetnográfica: geração, segmentação e transcrição de dados audiovisuais como procedimentos analíticos plenos. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, v. 30, n. 2, p. 257–288, 2014.
GONCALVES, E.; SANTOS, M. Um novo ambiente para as produções narrativas: a influência dos sujeitos em (re) ação. Revista de Comunicación, v. 19, n. 2, p. 450–472, 2016.
LAGOS, B. M. Dinâmica Social: como as sociedades se transformam. Petrópolis: Vozes, 1995.
LATOUR, B. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade a fora. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2011.
LATOUR, B. Reagregando o social: uma introdução à teoria do AtorRede. Salvador: EDUFBA – EDUSC, 2012.
MCSILL, J. 5 lições de Storytelling: fatos, ficção e fantasia. São Paulo: DVS, 2013.
PACHECO, D. C. Performances mito-narrativas no ensino de história. 2016. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.
ROCHA, E. O que é mito. 11. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012.
SANTOS, L. C.; D’ALMEIDA, N. Narrativa e comunicação organizacional. Organicom, v. 14, n. 26, p. 290–301, 2017.
STRAUHS, F. R.; PIETROVSKI, E. F. ; SANTOS, G. D.; CARVALHO, H. G.; PIMENTA, R. B.; PENTEADO, R. F. S. Gestão do conhecimento nas organizações. Curitiba: Aymará, 2012.
TERRA, J. C.; FREDERICK, B.; VERNALHA, F.; ROMÃO, M.; MANHÃES, M.; LEONARDI, S. 10 Dimensões da gestão da inovação: uma abordagem para a transformação organizacional. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.
TONELLI, D. F. Origens e afiliações epistemológicas da Teoria AtorRede: implicações para a análise organizacional. Cadernos EBAPE.BR, v. 14, n. 2, p. 377–390, 2016.
VERNAT, J. P. Entre mitos e política. 2. ed. São Paulo: EDUSP, 2009.
VITORINO, A. S. A. O papel da Storytelling na gestão da comunicação de crise – TAP. 2015. Dissertação (Mestrado em Ciência da Comunicação) – Faculdade de ciências sociais e humanas, Universidade Católica Portuguesa, Lisboa, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.