Audiovisual and iconographic documents in archives in the twentieth and XXI centuries: analysis of theoretical instruments
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n2p468Keywords:
Archival Science, Records management, Records, Audiovisual, IconographicAbstract
Objective: The article aims to present the variety of supports, genres, forms and documentary formats in the field of Archival Science, one of the issues in the field of archival studies is new ways of documenting, in this sense, the essay aims to present the course of the approach of audiovisual and iconographic records in the field, raising the theoretical instructions, regarding guidelines and publications, starting from the international context to the Brazil context.Methods: the essay is characterized as a bibliographic methodological approach, qualitative of theoretical and reflective nature that analyzed the international propositions and the possible influences that had in the proposals of the Technical Chamber of Audiovisual, Iconographic, Sound and Musical Documents (CTDAISM), bonded to the National Council Archives (CONARQ), as these bodies are responsible for pointing out the archival procedures.
Results: In this way, it was possible to verify that the national bodies responsible for archival policies, with regard to audiovisual and iconographic records, suffered influences that converged and also diverged in the initial questions regarding theoretical and methodological procedures, unfolding in the first initiatives for the organization and documentary treatment of these records in Brazil.
Conclusions: It was noted that the first international publications and guidelines helped with national proposals, favoring the understanding of audiovisual and iconographic records, but at first highlighting the historical character and the need to preserve these documents. There is also an absence in the theoretical and methodological approach. It should be emphasized that it is essential that the responsible bodies formulate national policies for the management of these records and protectionist policies that guarantee the effective records management.
Downloads
References
ARQUIVO NACIONAL. Institucional. Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: http://arquivonacional.gov.br/br/institucional Acesso em: 19 jun 2020.
BELLOTTO, H. L. Arquivos Permanentes: Tratamento documental. São Paulo: T.A. Queiroz, 1991
BETHÔNICO, J. Signos audiovisuais e ciência da informação: uma avaliação. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, n. esp. 2. sem., p. 58-78, 2006.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 out. 1988.
BRASIL. Lei 8.159, de 08 de janeiro de 1991. Dispõe sobre a política nacional de arquivos públicos e privados e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 09 jan. 1991.
BRASIL. Decreto nº 4.073, de 3 de janeiro de 2002. Regulamenta a Lei o 8.159, de 8 de janeiro de 1991, que dispõe sobre a política nacional denarquivos públicos e privados. CONGRESO INTERNACIONAL DE ARCHIVOS, 4., 1988, Paris. Anais .[....]. Paris, 1988, Congreso Imternacioma, 1918, 2015. Ed. Centro Interamericano de Desarrollo de Archivos, 1990.
CONSELHO NACIONAL DE ARQUIVOS. O conselho. Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: http://conarq.gov.br/o-conselho.html Acesso em: 19 jun 2020.p, 1918.
CONSELHO NACIONAL DE ARQUIVOS. Câmara Técnica de Documentos Audiovisuais, Iconográficos e Sonoros. Diretrizes para a gestão de documentos musico gráficos em conjuntos musicais do âmbito público. Disponível em: http://conarq.gov.br/images/ctdais/diretrizes/Diretrizes_musicais_completa.pdf Acesso em: 28 jun 2020.
CONSELHO NACIONAL DE ARQUIVOS. Câmara Técnica de Documentos Audiovisuais, Iconográficos e Sonoros. Glossário. Disponível em: http://conarq.gov.br/images/csais/Glossario_CTDAISM_V1_1.pdf. Acesso em: 28 jun 2020.
CONSELHO NACIONAL DE ARQUIVOS. Câmara Técnica de Documentos Audiovisuais, Iconográficos e Sonoros. Glossário. Disponível em: http://conarq.gov.br/images/csais/glossario_ctdaism_v2_2016.pdf. Acesso em: 29 maio 2020
CONSELHO NACIONAL DE ARQUIVOS. Câmara Técnica de Documentos Audiovisuais, Iconográficos e Sonoros. Disponível em: http://conarq.gov.br/images/ctdais/Glossario_ctdaism_v3_2018.pdf. Acesso em: 24 maio 2020.
CONSELHO NACIONAL DE ARQUIVOS. Câmara Técnica de Documentos Audiovisuais, Iconográficos e Sonoros. Resolução nº41, 09 de Dezembro de 2014. Que Dispõe sobre a inserção dos documentos audiovisuais, iconográficos, sonoros e musicais em programas de gestão de documentos arquivísticos dos órgãos e entidades integrantes do Sistema Nacional de Arquivos - SINAR, visando a sua preservação e acesso. Disponível em: http://conarq.gov.br/resolucoes-do-conarq/283- resolucao-n-41,-de-9-de-dezembro-de-2014.html. Acesso em: 20 mai. 2020.
COX, R.J. RAMP Studies and Related UNESCO Publications: An International Source for Archival Administration. American Archivist,v.53, 1990. Disponível em: https://americanarchivist.org/doi/pdf/10.17723/aarc.53.3.3208575353831608. Acesso em 08 jun 2020
DELMAS, B. Arquivos para quê? textos escolhidos. São Paulo: Instituto Fernando Henrique Cardoso, 2010.
DURANTI, L. Diplomatica: nuevos usos para una antigua ciencia. Tradução: Manuel Vazquez. Carmona: Asociación de Archiveros de Andalucía, 1996.
EDMONSON, R. Filosofia de arquivos audiovisuais. Paris: UNESCO, 1998.
HARRISON, H.P., SCHUURSMA, R.L., & UNISIST. The archival appraisal of sound recordings and related materials: a RAMP study with guidelines.UNESCO, 1987.
IGLÉSIAS FRANCH, D.; FLETCHER, S. J. The Photographic and Audiovisual Archives Working Group of the International Council on Archives. VIEWS, Mar. 2016. v.30, p. 9-11.
EVANS, F. B.; KETELAAR, E. Guía para la encuesta sobre los sistemas y servicios de la gestión de documentos y la administración de archivos: um estudio del RAMP. Programa General de Información y UNISIST. Paris: UNESCO, 1983.
JARDIM, J, M. A invenção da memória nos arquivos públicos. Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 2, p.1-13, 1995.
JARDIM, J, M. Políticas públicas arquivísticas: princípios, atores e processos. Arquivo & Administração, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p.5-16, jul./dez.2006. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/51586. Acesso em: 23 maio 2020.
KULA, S. The archival appraisal of moving images: a RAMP study with guidelines. Paris, 1983.
LEARY, W. H. Le tri des photographies en archivistique: etude du RAMP et principles directeurs. Paris, 1985.
LOPEZ, A. P. A. Tipologia documental de partidos e associações políticas brasileiras. São Paulo: História Social USP; Loyola, 1999.
MACHADO, B. H.; SEMIDÃO, R. A. M.; MADIO, T. C. C.; MARTÍNEZ-ÁVILA, D. A fotografia institucional na organização do conhecimento arquivístico: compreendendo o processo de evidenciação documental como parâmetro de organização. Informação & Informação, v. 24, n. 3, p. 183-206, 2019.
MAREZ, G. Archives cinématographiques. In: MAREZ, G. Congrès international des archivistes et des bibliothécaires. Bélgica, 1910. p. 383 -746.
MULLER, S.; FEITH, J. A.; FRUIN, R. Manual de arranjo e descrição de arquivos: preparado pela Associação dos Arquivistas Holandeses. Tradução: Manoel Adolpho Wanderley. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 1960.p.145 (Publicações técnicasAN, n. 25).
NAUGLER, H. Evaluation et tri des documents informatiques em archivistique: une etude RAMP accompagnee de principes directeurs. Paris: Unesco, 1986
PAES, M. L.; MARQUES, E. H. R. Arquivos Fotográficos. Arquivo & Administração, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 17-19, 1977.
PAES. M.L. Arquivo: teoria e prática. Rio de Janeiro: Editora FGV, 1986.
SCHELLENBERG, T. R. Modern Archives: Principles and Techniques. Chicago: University of Chicago Press, 1956.
SCHELLENBERG, T. R. Documentos públicos e privados: arranjo e descrição. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 1963.
SILVA, L. A. S. Abordagens do documento audiovisual no campo teórico da arquivologia. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Estadual Paulista, Marília, 2013.
SILVA, L. A. S. Documentos audiovisuais no Brasil: trajetória, institucionalização e novas perspectivas. 2019. Tese (Doutorado em Ciências da Informação)- Universidade Estadual Paulista, Marilia, 2019.
SIQUEIRA, M. N. O documento visual sob a perspectiva arquivística: reflexões, estudos e propostas da Câmara Técnica de Documentos Audiovisuais, Iconográficos e Sonoros do Conselho Nacional de Arquivos. In: Encontro Nacional de Estudos da Imagem, 3.,2011, Londrina. Anais [...].Londrina, 2011. p. 1969-1975.
SOTUYO BLANCO, P; SIQUEIRA, M. N.; VIEIRA, T. O. Ampliando a discussão em torno de documentos audiovisuais, iconográficos, sonoros e musicais. Salvador: EDUFBA, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/20828.
UNESCO. Recomendaciones para la preservación y conservación de imágenes movibles. Belgrado, 1980.
WERTHEIN. J. A sociedade da informação e seus desafios. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, p. 71-77, maio/ago. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ci/v29n2/a09v29n2.pdf Acesso em: 17 mai. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.