Intellectual collaboration networks: an analysis in training and scientific production of permanent teachers in the postgraduate program in information science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n2p131

Keywords:

Information science, Intellectual collaboration, Scientific production, Collaboration network

Abstract

Objective: Analyzes the networks of intellectual collaboration in the training, qualification and scientific production of permanent teachers of the Post-Graduate Program in Information Science at the Federal University of Paraíba.
Methodology: This is a descriptive research that has as object of study the training, qualification and scientific production of 20 permanent teachers, from 2019 to 2019. It is also characterized as documentary research with qualitative and quantitative approaches. Data were collected on the Lattes Platform, systematized in graphs and graphs, and analyzed and discussed on the basis of theoretical frameworks and Social Network Analysis.
Results: The training and qualification of teachers point to different disciplinary convergences. The former is characterized by disciplinary plurality, with greater participation in the areas of Librarianship and Sociology; Although it includes scientific articles, communications at events, book chapters, books and abstracts, totaling 1,100 publications, the bibliographic production network focuses on the first two categories, respectively, with 450 and 320 productions.
Conclusions: The networks of intellectual collaboration established in the processes of training, qualification and scientific production of the permanent professors of this postgraduate program are materialized in an infrastructure of knowledge production permeated by an epistemological pluralism, which conditions different movements of disciplinary convergences.

Author Biographies

Mayte Luanna Dias de Melo, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Doctoral Student in Information Science at the Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Sérgio Rodrigues de Santana, Doutorando em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Doctoral Student in Information Science at the Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Alzira Karla Araújo da Silva, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

PhD in Information Science from the Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Edivanio Duarte de Souza, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

PhD in Information Science from the Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

References

BASSETTO, C. L. Redes de conhecimento: espaço de competência em informação nas organizações contemporâneas. Bauru: Ide@, 2013.

BORGATTI, S. P.; EVERETT, M. G.; JOHNSON, J. C. Analyzing Social Networks. Sage Publications. 2013.

BORGATTI, S. P.; EVERETT, M. G.; FREEMAN, L. C. Ucinet 6 for Windows: Software for Social Network Analysis. Harvard: Analytic Technologies. 2002.

BRASIL. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicos. Plataforma Lattes. Brasília, 2020. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/. Acesso em: 20 dez. 2019.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível. Plataforma Sucupira. Brasília, 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira. Acesso em: 28 dez. 2019.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

CEBRIÁN, J. L. A rede. São Paulo: Summus, 1999.

CORREIA, A. E. G. C.; ALVARENGA, L.; GARCIA, J. C. R. Produção científica e exigências da CAPES: um estudo no domínio da física no brasil. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE BIBLIOMETRIA E CIENTOMETRIA, 3., 2012, Gramado, RS. Anais [...]. Gramado, RS, 2012. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/index.php/res/download/55985. Acesso em: 05 maio 2020.

EPSTEIN, I. Produção científica em rede: resenhas e comentários. In: POBLACIÓN, D. A.; MUGNAINI, R.; RAMOS, L. M. S. V. C. Redes sociais e colaborativas: em informação científica. São Paulo: Angellara, 2009.

GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M, N. Metodologia de pesquisa no campo da Ciência da Informação. DataGramaZero. Revista de Ciência da Informação, v. 1, n,6, dez. 2000. Disponível em: https://repositorio.ibict.br/bitstream/123456789/127/1/GomesDataGramaZero2000.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.

GRANOVETTER, M. S. The strength of weak ties. American Journal of Sociology, Chicago, v. 78, n. 6, May 1973. Disponível em: https://www.cs.umd.edu/~golbeck/INST633o/granovetterTies.pdf Acesso em: 4 maio. 2020.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LATOUR, B. A Ciência em Ação: seguindo cientistas e engenheiros sociedade afora. Paris: Pandore, 1990.

MATTELART, A. História da sociedade da informação. São Paulo: Edições Loyola, 2002. p.197.

MARTELETO, R. M. Análise de redes sociais: aplicação nos estudos de transferência da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 30, n. 1, p. 71-81, jan./abr. 2001. Disponível em:http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/940/977. Acesso em: 20 dez. 2019.

MARTELETO, R. M. Informação, rede e redes sociais: fundamentos e transversalidades. Informação & informação, Londrina, v.12, n. esp., 2007. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/download/1785/1521. Acesso em: 03 jan. 2020.

MATHEUS, R. F.; SILVA, A. B. O. Análise de redes sociais como método para a Ciência da Informação. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, v. 7, n. 2, p. 1-21, abr. 2006. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/index.php/article/download/7558. Acesso em: 27 dez. 2019.

OTTE, E.; ROUSSEAU, R. Social network analysis: a powerful strategy, also for information sciences. Journal of Information Science, Thousand Oaks, v. 28, n. 6, p. 441-453, 2002.

SILVA, A. K. A. A dinâmica das redes sociais e as redes de coautoria. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 4, n. esp., p. 27- 47, out. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/pgc/article/view/21275/11747. Acesso em: 10 jan. 2020.

SOUZA, E. D. A Ciência da Informação: fundamentos epistêmico-discursivos do campo científico e do objeto de estudo. Maceió: EDUFAL, 2015.p. 222.

SOUZA, E. D. A epistemologia interdisciplinar: uma introdução à produção colaborativa de conhecimento científico. Maceió: EDUFAL, 2015. p.106.

SOUZA, E. D. Configurações do campo da Ciência da Informação: pluralismo epistemológico e descentração interdisciplinar. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 13., 2012, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2012. Disponível em: http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/xiiienancib/paper/download/3663/2787. Acesso em: 20 abr. 2020.

SOUZA, Q. R.; QUAND, C. O. Metodologia de Análise de Redes Sociais. In: DUARTE, F.; QUAND, C. O.; SOUZA, Q. R. O tempo das redes. São Paulo: Perspectivas, 2008. p. 31-63.

TOMAÉL, M. I.; ALCARÁ, A. R.; DI CHIARA, I. G. Das redes sociais à inovação. Ciência da Informação, Brasília, v. 34, n. 2, p. 93-104, maio/ago. 2005. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1094/1206. Acesso em: 2 maio 2020.

WASSERMAN, S.; FAUST, K. Social network analysis: methods and applications. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. p.857.

Published

2021-07-08

How to Cite

Melo, M. L. D. de, Santana, S. R. de, Silva, A. K. A. da, & Souza, E. D. de. (2021). Intellectual collaboration networks: an analysis in training and scientific production of permanent teachers in the postgraduate program in information science. Informação & Informação, 26(2), 131–154. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n2p131

Issue

Section

Artigos