Active methodologies in teaching the methodology of scientific work discipline

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n2p729

Keywords:

Methodology of Scientific Work, Teaching-learning, Active methodologies

Abstract

Objective: The research report analyzes the teaching methodologies used by professors from the Department of Information Science of the Federal University of Paraíba in the discipline TCM, offered for the courses of the Center for Applied Social Sciences in the academic periods 2018.2 and 2019.1.
Methodology: Methodologically, it is characterized as exploratory and field research, with a quantitative and qualitative approach.
Results: The results point to the development of dynamic methods. Among the practices committed by the teachers, the following were identified: competitions and games; project-based and problem-based learning; learning between peers or teams; case studies; the gallery walk method, among others. The main benefits of using active methodologies are highlighted, such as increased interactivity, improved interpersonal communication, proactivity, motivation, encouraging autonomy in learning, expanding the student-teacher relationship and, awakening the researcher profile.
Conclusions: It is concluded that the active methodologies, combined with the teaching of the TCM discipline have been collaborating to awaken the active and conscious participation of the student in his teaching-learning process.

Author Biographies

Joana Ferreira de Araújo, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Master's Student in Information Science at the Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Alzira Karla Araújo da Silva, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

PhD in Information Science from the Universidade Federal da Paraíba - UFPB

References

ABNT. Visão, missão e valores. Disponível em: http://www.abnt.org.br/abnt/missao-visao-e-valores. Acesso em: 04 mar. 2019.

ARANHA, M. L. A. Filosofia da Educação. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2008.

BARROS, A. J. S.; LEHFELD, N. A. S. Fundamentos de metodologia científica. 3. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

BARROS, D. S.; MENDES, R. S. A disciplina Metodologia do Trabalho Científico do curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Maranhão e sua contribuição na produção científica. Biblionline, João Pessoa, v. 8, n. 2, p. 49-63, 2012. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/res/v/16344. Acesso em: 04 jan. 2020.

BERTHOLDO NETO, E. O ensino híbrido: processo de ensino mediado por ferramentas tecnológicas. Ponto e Vírgula, São Paulo, n. 22, p. 59-72, jun./dez. 2017. Disponível em: http://ken.pucsp.br/pontoevirgula/article/view/31521/24901. Acesso em: 08 fev. 2020.

CERVO, A.; BERVIAN, P.; SILVA, R. Metodologia Científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

CORRÊA, E. A.; SANTOS, B.; RODRIGUES, L.; PAZ, D. P. Metodologias ativas: sala de aula invertida: um novo jeito de aprender. Revista Mundi Engenharia, Tecnologia e Gestão, Paranaguá, v. 4, n. 1, p. 133-143, mar. 2019. Disponível em: http://periodicos.ifpr.edu.br/index.php?journal=MundiETG&page=article&op=view&path%5B%5D=752. Acesso em: 16 jan. 2020.

FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Aprendendo com a própria história. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

GARCÊS, B. P. Gallery Walk: galeria de ideias. 2015. Disponível em: http://brunolearningjournal.blogspot.com/p/gallery-walk.html. Acesso em: 09 fev. 2020.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

KOSLOSKI, R. A. D.; RAMOS, C. S.; CANEDO, E. D.; GOULART, H. B. Aprendizagem baseada em projetos aplicada em uma disciplina de integração de Engenharias: desafios e benefícios. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 30., 2019, Brasília. Anais [...]. Brasília: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 89-98. Disponível em: https://brie.org/pub/index.php/sbie/article/view/8713/6274. Acesso em: 08 fev. 2020.

LOPES, R. M.; ALVES, N. G.; PIERINI, M. F; SILVA FILHO, M. V. Características gerais da Aprendizagem Baseada em Problemas. In: LOPES, R. M.; SILVA FILHO, M. V.; ALVES, N. G. (org.). Aprendizagem Baseada em Problemas: fundamentos para sua aplicação no Ensino Médio e na formação de professores. Rio de Janeiro: Publiki, 2019.

MATTAR, J.; ALMEIDA, F. D.; SOUZA, A. L. M.; BEDUSHI J. O.; SILVA, C. C.; SANTOS, B. R. Gamificação e jogos para metodologia científica: proposta de jogo de tabuleiro e game. In: SBC: PROCEEDINGS OF SBGAMES, 16, Curitiba, 2017. Anais [...]. Curitiba: Culture Track, 2017. Disponível em: https://www.sbgames.org/sbgames2017/papers/CulturaFull/174979.pdf. Acesso em: 16 jan. 2020.

MUÑOZ, O. R.; PENALBA, F. A.; SÁNCHEZ, J. F.; SANTOS, O. C. Reducing techno-anxiety in high school teachers by improving their ICT problem-solving skills. Behaviour & Information Technology, Londres, v. 36, n. 3, p. 255-268, set. 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0144929X.2016.1221462. Acesso em: 15 jan. 2020.

NERY, A.; LIMA, A. F.; RODRIGUES, E. G. O.; SANTOS, V. M. M.; SOUZA, J. T. F.; OLIVEIRA, K. P.; CRUZ, C. P. T.; SILVA, E. M. Utilização do estudo de caso como metodologia ativa de ensino na disciplina de construção civil. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 44., 2016, Natal. Anais [...]. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2016. Disponível em: http://www.abenge.org.br/cobenge/arquivos/3/anais/anais/161286.pdf. Acesso em: 08 fev. 2020.

PEREIRA, A. C. A. Prefácio. In: MELLO, C. M.; ALMEIDA NETO, J. R. M.; PETRILLO, R. P. Metodologias Ativas: desafios contemporâneos e aprendizagem transformadora. 2. ed. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 2019.

PEREIRA, M.; SANCHES, I. R. Aprender com a diversidade: as metodologias de aprendizagem cooperativa na sala de aula. Nuances: estudos sobre educação, São Paulo, v. 24, n. 3, p. 118-139, set./dez. 2013. Disponível em: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2702. Acesso em: 08 fev. 2020.

RODRIGUES, A. Metodologias Ativas. São Paulo: Pearson Education, 2018.

SIGAA. Universidade Federal da Paraíba. Departamento de Ciência da Informação: corpo docente. 2020b. Disponível em: https://sigaa.ufpb.br/sigaa/public/departamento/professores.jsf?id=1331. Acesso em: 18 jan. 2020.

SIGAA. Universidade Federal da Paraíba. Resumo do componente curricular. 2020a. Disponível em: https://sigaa.ufpb.br/sigaa/public/componentes/busca_componentes.jsf. Acesso em: 01 jan. 2020.

SILVA, P.; ROCHA, E.; SAMARA, M.; SILVA, K.; HONORATO, P. É jogando que se aprende: interação humanos e não humanos em práticas sociais de ensinagem. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA DO CCSA, 21., Natal. Anais [...]. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2016. Disponível em: https://prezi.com/jiflblxqstxy/e-jogando-que-se-aprende-interacao-humanos-enao-humanos-em/?fallback=1. Acesso em: 08 fev. 2020.

SIQUEIRA, R. Pirâmide de William Glasser ou “Cone da Aprendizagem”: Quando vamos transformar a Educação em algo que faça a diferença para nossos jovens?. [S.l.]: Medium, 2017. Disponível em: https://medium.com/@renatho/pir%C3%A2mide-de-william-glasser-ou-conedaaprendizagem-49a4670afc9a. Acesso em: 15 jan. 2020.

UFPB. Conselho Superior de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução nº 16/2015. Aprova o Regulamento dos Cursos Regulares de Graduação da Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa: CONSEPE, 2015. Disponível em: http://www.prg.ufpb.br/prg/codesc/documentos/legislacao/rsep16_2015.pdf/view. Acesso em: 23 jan. 2020.

VYGOTSKY, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010.

Published

2021-07-08

How to Cite

Araújo, J. F. de, & Silva, A. K. A. da. (2021). Active methodologies in teaching the methodology of scientific work discipline. Informação & Informação, 26(2), 729–753. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n2p729

Issue

Section

Relatos de Experiência