Information literacy and need to belong from parents of the deaf

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n2p209

Keywords:

Information literacy, Need to belong, Deafness

Abstract

Introduction: This research addresses the contribution of information literacy to the deaf parents' need to belong. The need for belonging involves the feeling of integration, connection and acceptance of the individual by the group. In the case of deafness, this bond is established in the relationship between parents and the deaf community or with other parents, whether in the church, at school, in the parents' association, at events or meetings for the deaf. He emphasizes that the need for belonging can bring parents closer together and encourage them to seek, use and share information with each other, in order to strengthen these relationships and develop skills for information literacy.
Objective: To analyze the information literacy of deaf parents and their contribution to the need for belonging.
Methodology: Exploratory and descriptive study, of qualitative and quantitative nature from a field research. The locus was constituted by two institutions specialized in the area of deafness in the northern region of Paraná. The target population was composed of 34 parents of the deaf, whose children study at these institutions and the data were collected through a questionnaire.
Results: Among the results, it was identified that most parents feel they belong to the deaf community, and this feeling tends to favor the bond, information sharing and participation in the lives of deaf children.
Conclusions: It is concluded that the need for parents of deaf parents contributes to the information literacy by expanding skills and affective bonds.

Author Biographies

Ana Paula Pereira, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Master in Information Science from the Universidade Estadual de Londrina - UEL

Adriana Rosecler Alcará, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD in Psychology by Universidade São Francisco - USF

References

AKAICHI, T. Compartilhamento da informação e do conhecimento na rede dos coordenadores dos Programas de Pós-Graduação em Ciência da Informação. 2014. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014.

ALCARÁ, A. R. Orientações motivacionais de alunos do curso de
Biblioteconomia de uma universidade pública do norte do Paraná. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2007.

AMADEO, D. S.; VITORINO, E. V. Necessidades informacionais dos alunos do curso de letras Libras quanto à realização de pesquisas acadêmicas: um olhar inicial ao desenvolvimento da competência informacional dos alunos surdos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 25., 2013. Florianópolis. Anais [...] Florianópolis: CBDD, 2013. Disponível em: https://anaiscbbd.emnuvens.com.br/anais/article/view/1417/1418. Acesso em: 17 abr. 2020.

AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION (ALA). Presidential Committee on Information Literacy: Final Report. 1989. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential. Acesso em: 17 abr. 2020.

ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES (ACRL). Framework for Information Literacy for Higher Education. Chicago, 2016.

BAUMEISTER, R. F.; LEARY, M. R. The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psycological Bulletin, Washington, v. 117, n. 4, p. 497-529, 1995.

BELLUZZO, R. C. B. O uso de mapas conceituais para o desenvolvimento da competência em informação: um exercício de criatividade. In: PASSOS, R.; SANTOS, G. C. Competência em informação na sociedade de aprendizagem. Bauru: Kayros, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Saberes e práticas da inclusão: desenvolvendo competências para o atendimento às necessidades educacionais especiais de alunos surdos. 2. ed. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Especial, 2006. p. 116. (Série: Saberes e práticas da inclusão). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/alunossurdos.pdf. Acesso em: 07 abr. 2020.

CHIELLA. V. E. Marcas surdas: escola, família, associação, comunidade e universidade constituindo cultura e diferença surda. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2007. Disponível em: https://bit.ly/3gAVPqi. Acesso em: 03 abr. 2020.

DECI, E. L.; RYAN, R. M. The “what” and “why” of goal pursuits: human needs and the selfdetermination of behavior. Psychological Inquiry, Londres, v. 11, n. 4, p. 227-268, 2000.

DIZEU, L. C. T. B.; CAPORALI, S. A. A Língua de Sinais constituindo o surdo como sujeito. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 583-597, maio/ago. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v26n91/a14v2691.pdf. Acesso em: 07 abr. 2020.

DULZAIDES IGLESIAS, M. E.; MOLINA GÓMEZ, A. La competencia informacional: concepción relevante a considerar en la Educación Superior. MediSur, Cienfuegos, v. 5, n. 1, p. 44-47, 2007. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2951074. Acesso em: 07 abr. 2020.

FAZZIONI, D. P. D. M.; VIANNA, W. B.; VITORINO, E. V. O atual estágio conceitual da competência em informação em publicações de Língua Portuguesa. Ciência da Informação, Brasília, v. 47, n. 3, p. 193-206, set./dez. 2018. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/4228/3984. Acesso em: 17 abr. 2020.

GASTAL, C. A.; PILATI, R. Escala de necessidade de pertencimento: adaptação e evidências de validade. Psico-USF, Bragança Paulista, v. 21, n. 2, p. 285-292, maio/ago. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pusf/v21n2/2175-3563-pusf-21-02-00285.pdf. Acesso em: 17 abr. 2020.

GUARINELLO, A. C.; LACERDA, C. B. F. O grupo de familiares de surdos como espaço de reflexão e de possibilidades de mudança. In: MASSI, G.; SANTANA, A. P.; BERBERIAN, A. P.; GUARINELLO, A. C. Abordagens grupais em Fonoaudiologia: contextos e aplicações. São Paulo: Plexus, 2007. p. 105-120. v. 1. Disponível em: https://bit.ly/2DsQJuk. Acesso em: 17 abr. 2020.

GUIMARÃES, S. E. R.; BORUCHOVITCH, E. O estilo motivacional do professor e a motivação intrínseca dos estudantes: uma perspectiva da teoria da autodeterminação. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 143-150, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/prc/v17n2/22466.pdf. Acesso em: 07 abr. 2020.

LUCCA, D. M.; VITORINO, E. V. A dimensão política da competência em informação de idosos: em busca de princípios. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., 2018. Anais [...] Londrina: ENANCIB, 2018. p. 4116-4124.

MANIFESTO de Florianópolis sobre a Competência em Informação e as Populações Vulneráveis e Minorias. In: SEMINÁRIO SOBRE COMPETÊNCIA EM INFORMAÇÃO: CENÁRIOS E TENDÊNCIAS, 2., 2013. Florianópolis. Anais [...] Florianópolis: FEBAB, IBICT, UNB e UNESP, 2013. Disponível em: encurtador.com.br/advG3. Acesso em: 07 abr. 2020.

PERASSINOTO, M. G. M. Estratégias de aprendizagem no ensino fundamental: relações com regulação emocional, motivação e rendimento escolar. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/250788/1/Perassinoto_MariaGislaineMarques_M.pdf. Acesso em: 07 abr. 2020.

PEREIRA, A. P. A competência em informação dos pais de surdos. 2020. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020.

QUADROS, R. M. de. Educação de surdos: aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed, 1997. p. 26.

REEVE, J.; DECI, E. L.; RYAN, R. M. Self-determination theory: a dialectical framework for understanding sociocultural influences on student motivation. In: McINERNEY, D. M.; VAN ETTEN, S. Big theories revisited. Greenwich: Information Age Publishing, 2004. p. 31-60.

RYAN, R. M.; DECI, E. L. Self-dtermination theory: psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: GuilfordPress, 2017.

SANTOS, C. A. Educação de usuários ou competência em informação (CoInfo)? Uma reflexão necessária. INFOhome, fev. 2016. Disponível em: https://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=959. Acesso em: 17 abr. 2020.

SILVA, L. da. Língua Brasileira de Sinais – Libras. Curitiba: Fael Editora, 2010. p. 164.

SKLIAR, C. Os estudos surdos em Educação: problematizando a normalidade. In: SKLIAR, C. A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2012. 192 p. p. 7-32.

SOUZA, I. C. de. Alegria e prazer com a motivação para aprender. In: BERBEL, N. A. N.; ROSA, W. Reflexões de professores. Londrina: Grafcel, 2011. p. 89-93.

VITORINO, E. V.; PIANTOLA, D. Competência informacional – bases históricas e conceituais: construindo significados. Ciência da Informação, Brasília, v. 38, n. 3, p. 130-141, set./dez. 2009. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1236/1414. Acesso em: 07 abr. 2020.

Published

2020-07-02

How to Cite

Pereira, A. P., & Alcará, A. R. (2020). Information literacy and need to belong from parents of the deaf. Informação & Informação, 25(2), 209–234. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n2p209

Issue

Section

Artigos