Scientific production in the postgraduate programs in information areas in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n4p142

Keywords:

Areas of information in Brazil, Scientific production, Scientific productivity, Postgraduate program

Abstract

Abstract: Understanding the scientific productivity of Postgraduate Programs in the country can promote knowledge about different areas of knowledge. In the case of information areas in Brazil, this panorama can support strategies, decision-making processes, in addition to highlighting research activities, in order to subsidize policies to promote scientific research. However, there are still spaces for studies on how they behave, or what are the characteristics of the scientific production of the information areas in Brazil in different constructs, such as in graduate programs in the respective areas of knowledge, for example. Knowing the factors that induce productivity in postgraduate programs, through its members (researchers and students) can support strategies and policies to foster and maintain research activities.
Objective: The objective of this study is to describe the scientific productivity of Brazilian postgraduate programs in the areas of information (Archivology, Library Science, Information Science, Documentation and Museology), represented by its members (researchers and students). Methodology: As a methodological strategy, this study has a quantitative approach, using bibliometrics as a quantitative and statistical technique for measuring the production indexes and dissemination of scientific knowledge. Results: Of the 20 Postgraduate Programs studied, 5 bring together more than half of the total scientific production in the area. The scientific production is divulged, preferably, in channels of communication of complete works in annals of congress.
Conclusions: Still in the same context, there is no specific relationship between the volume of researchers and students of the graduate programs and the volume of scientific production.

Author Biographies

Jonathan Rosa Moreira, Universidade de Brasília - UnB

PhD in Information Sciences from the Universidade de Brasília - UnB

Edberto Ferneda, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

PhD in Communication Sciences from the Universidade de São Paulo - USP

References

ALMEIDA, E. C. E.; GUIMARÃES, J. A.; ALVES, I. T. G. Dez anos do Portal de Periódicos da CAPES: histórico, evolução e utilização. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 7, n. 13, p. 218-246, 2010.

ALVARADO, R. U. A frente de pesquisa na literatura sobre a produtividade dos autores. Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 14, n. 28, p. 39-57, 2009.

ALVES, B. H. Abordagens métricas: análise da produção científica de artigos e rede de colaboração científica dos docentes do programa de pós-graduação em ciência da informação, na linha de pesquisa organização da informação da Unesp/Marília. Revista de Iniciação Científica da FFC, Marília, v. 9, n. 2, p. 104-115, 2009.

ARAÚJO, C. A. Bibliometria: evolução história e questões atuais. Em Questão, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 11-32, jan./jun. 2006.

BABBIE, E. R. The Practice of Social Research. 12.ed. Wadsworth, 2009. p.436-440.

BOTOMÉ, S. P. Pesquisa alienada e Ensino alienante: o equívoco da extensão universitária. Petrópolis: Editora Vozes,1996.

BOTOMÉ, S. P.; KUBO, O. M. Responsabilidade social dos programas de Pós-graduação e formação de novos cientistas e professores de nível superior. Interação em Psicologia, Curitiba, v. 6, n. 1, p. 81-110, 2002.

BURT, R. S. Structural holes: the social structure of competition. Cambridge: Harvard University Press, 1992.

BRENTANI, R. R.; CRUZ, C. H. B.; SUZIGAN, W.; FURTADO, J. E. M. P.; GARCIA, R. C. Indicadores de ciência, tecnologia e inovação em São Paulo 2010. São Paulo: FAPESP, 2011.

BUFREM, L. S.; SILVA, H. F. N.; FABIAN, C. L. S. R. M.; SORRIBAS, T. V. Produção científica em Ciência da Informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 38-49, 2007.

CARLOTTO, M. S.; CÂMARA, S. G. Análise da produção científica sobre a Síndrome de Burnout no Brasil. Psico, Rio Grande do Sul, v. 39, n. 2, p. 152-158, 2008.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 296.

DANTAS, F. Responsabilidade social e pós-graduação no Brasil: ideias para (avali)ação. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 1, n. 2, p. 160-172, 2004.

GLÄNZEL, W. Bibliometrics as a research field. A course on theory and application of bibliometric indicators. Bélgica: Course Handouts, 2003.

HORTA, J. S. B.; MORAES, M. C. M. O sistema CAPES de avaliação da pós-graduação: da área de educação à grande área de ciências humanas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 30, 2005.

JANKEVICIUS, J. V. A pesquisa científica e as funções da Universidade. Semina, Londrina, v. 16, n. 2, p. 328-330, jun.1995.

LOURENÇO, C. A. A automação em bibliotecas: análise da produção via Biblioinfo (1986/1994). In: WITTER, G. P. Produção científica. Campinas: Átomo, 1997. p. 25-40.

MACIEL, C. O. Práxis estratégicas e imersão social em uma rede de organizações religiosas. 2007. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil, 2007.

MEADOWS, A. J. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Lemos Livros, 1999.
MOREIRA, J. R.; VILAN FILHO, J. L.; MUELLER, S. P. M. Características e produção científica dos grupos de pesquisa do CNPq/DGP nas áreas de Ciência da Informação e Museologia (1992 – 2012). Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 20, n. 4, p. 93-106, 2015.

MOREIRA, J. R. As áreas de informação no Brasil: um estudo bibliométrico sobre características dos grupos de pesquisa e a produção científica de seus membros. 2017. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

MUGNAINI, R.; JANNUZZI, P. M.; QUONIAM, L. M. Indicadores bibliométricos da produção científica brasileira: uma análise a partir da base Pascal. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 123-131, maio/ago. 2004.

MUGNAINI, R.; CARVALHO, T.; CAMPANATTI-ORTIZ, H. Indicadores de produção científica: uma discussão conceitual. In: POBLACION, D. A.; WITTER, G. P.; SILVA, J. F. M. Comunicação e produção científica: contexto e avaliação. São Paulo: Angellara, 2006. p. 313-340.

OLIVEIRA, H. V. Fatores influentes na visibilidade internacional da comunicação científica de pesquisadores de instituições da Amazônia brasileira. Revista CULT, Belém, v. 15, n. 1, p. 61-141, 2004.

PAYNE, G. PAYNE, J. Key concept in social research. Londres: Sage, 2004. p. 242.

ROSSONI, L.; GUARIDO FILHO, E. R. Cooperação entre programas de pós-graduação em administração no Brasil: evidências estruturais em quatro áreas temáticas. Revista de Administração Contemporânea, Maringá, v. 13, n. 3, p. 366-390, 2009.

SALOMÓN, Y. P.; RODRÍGUEZ, A. M. Producción científica. Ciencias de la Información, Cuba, v. 38, n. 3, p.33-38, 2007.

SCHMITT, B. D.; BERTOLDI, R.; MAZO, J. Z. Grupos de pesquisa em ciências da saúde e o uso da história oral. Arquivos de Ciências da Saúde, São José do Rio Preto, v. 24, n. 2, p. 9-13, 2017.

SILVA, A. B. O.; MATHEUS, R. F.; PARREIRAS, F. S.; PARREIRAS, T. A. S. Análise de redes sociais como metodologia de apoio para a discussão da interdisciplinaridade na ciência da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 35, n. 1, p. 72-93, 2006.

SILVA, E. L.; PINHEIRO, L. V. A produção do conhecimento em ciência da informação: uma análise a partir dos artigos científicos publicados na área. Intexto, Porto Alegre, v. 2, n. 19, p. 1-24, 2008.

SILVA, M. C.; CASIMIRO, A. H. T.; DUARTE, E. N. Caracterização dos grupos de pesquisa em inteligência organizacional competitiva. Biblionline, João Pessoa, v. 12, n. 1, p. 14-25, 2016.

SILVEIRA, J. P. B. A produção científica em periódicos institucionais: um estudo da revista Biblios. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Santa Catarina, v. 17, n. 33, p. 116-133, 2012.

VERCESI, A. Os desafios da pesquisa no Brasil. Caderno Temático: Suplemento do Jornal da Unicamp, Campinas. n. 12, ano 1, 2002.

VILAN FILHO, J. L.; MUELLER, S. P. M. A colaboração nos artigos brasileiros de informação: o peso das parcerias orientador-orientando. In: Encontro Brasileiro de Bibliometria e Cientometria, 2., 2010, São Carlos. Anais [...]. São Carlos: UFSCar, 2010.

VOOS, H. Lotka and information science. Journal of the American Society of Information Science, New York, v. 25, n. 4, p. 270-272, 1974.

WITTER, G. P. Pós-graduação e produção científica: a questão de autoria. Transinformação, Campinas, v. 1, n. 1, p. 29-37, 1989.

WITTER, G. P. Produção Científica. Campinas: Átomo, 1997.

WITTER, G. P. Análise de produção científica. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 5, n. 1, 2001.

Published

2020-12-26

How to Cite

Moreira, J. R., & Ferneda, E. (2020). Scientific production in the postgraduate programs in information areas in Brazil. Informação & Informação, 25(4), 142–168. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n4p142

Issue

Section

Artigos