Bibliotherapy as an auxiliary resource in the development of children with autism spectrum disorder (ASD)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n2p231

Keywords:

Bibliotherapy, Therapeutic reading, Reading mediation, Autism spectrum disorder

Abstract

Objective: To verify the perception of parents and professionals about the benefits of using bibliotherapy as an auxiliary resource in the development of children with ASD.
Methodology: Based on bibliographic research, the theoretical part starts with the view of several authors about ASD and later present bibliotherapy, and in particular its use as an auxiliary resource in the treatment of children with the disorder. In the empirical part, a qualitative approach was carried out, whose data were obtained through semi-structured interviews. 26 people were interviewed, including parents, educators, teachers, psychologists, speech therapists, among others.
Results: From the analysis of the interviews, it was possible to observe the benefits that bibliotherapy can provide in the treatment of the main deficits of the disorder and the positive effect on the development process of children with ASD. In addition, it was noticed that it is possible to work reading with children who have ASD in mild and moderate degrees, although the question of using reading with children with several degree was not conclusive.
Conclusions: The present study presented evidence on the benefits of bibliotherapy in children with ASD. Despite encouraging results, there is a need for broader studies of the impact that this alternative therapy can have on these children's lives.

Author Biographies

Natasha Coutinho Revoredo Ribeiro, Universidade Federal Fluminense - UFF

Master's student in Information Science at the Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia - IBICT

Esther Hermes Lück, Universidade Federal Fluminense - UFF

PhD in Public Policy and Human Training from the Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

References

ALVES, M. H. H. A aplicação da biblioterapia no processo de reintegração social. Revista brasileira de biblioteconomia e documentação, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 54- 61, 1982. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/repositorio/2011/08/pdf_09 e78c51e2_0018372.pdf. Acesso em: 01 abr. 2019.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Transtornos do Neurodesenvolvimento. In: AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014. p. 31-86.

AMORIM, L. Tratamento, c2019. Disponível em: https://www.ama.org.br/site/autismo/tratamento/. Acesso em: 26 maio 2019.

BRASIL. Lei n° 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis /l8069.htm. Acesso em: 13 set. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 1.035 de 5 de outubro de 2018. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 194, p. 43, 8 out. 2018. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=08/10/2018&jornal=515 &pagina=43. Acesso em: 13 set. 2019.

BRILHA, D. Comportamentos de interação em alunos com Perturbações do Espectro do Autismo: o contributo de histórias sociais na hora do conto. 2012. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) - Instituto Politécnico de Lisboa, Lisboa, 2012.

BRITO, A.; VASCONCELOS, M. M. Conversando sobre autismo: reconhecimento precoce e possibilidades terapêuticas. In: CAMINHA, V. L. P. S. Autismo: vivências e caminhos. São Paulo: Blucher, 2016.

CALDIN, C. F. A leitura como função terapêutica: biblioterapia. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 6, n. 12, p. 32-44, 2001. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000006962/eec972adfaa4c3e905d5981757bfc108. Acesso em: 16 set. 2018.

CALDIN, C. F. A poética da voz e da letra na literatura infantil: (leitura de alguns projetos de contar e ler para crianças). 2001. Dissertação (Mestrado em Literatura) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2001.

CAVALCANTE, L. E. Mediação da leitura e formação do leitor. Fortaleza: Fundação Demócrito Rocha, 2019. (Curso formação de mediadores de leitura).

FERREIRA, D. T. Biblioterapia: uma prática para o desenvolvimento pessoal. ETD: Educação Temática Digital, Campinas, v.4, n.2, p 35-47, 2003. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view /620. Acesso em: 09 abr. 2019.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999

GRAY, C. Social Stories and comic strip conversations with students with
Asperger syndrome and high- functioning autism. In: SCHOPLER, E.; MESIBOY, G. B.; KUNCE, L. J. Asperger syndrome or highfunctioning autism? New York: Plenum, 1998. p. 167–198.

HANLEY-HOCHDORFER, K. et al. Social stories to increase verbal initiation in children with Autism and Asperger's Disorder. School Psychology Review, [s.l.], v. 39, n. 3, p. 484-492, 2010. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ900924. Acesso em: 02 jun. 2019.

KANNER, L. Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, New York, v. 2, p. 217-250, 1943. Disponível em: http://mail.neurodiversity.com/library_kanner_1943.pdf. Acesso em: 02 jun. 2019.

LUCAS, E. R. O.; CALDIN, C. F.; SILVA, P. V. P. Biblioterapia para crianças em idade pré-escolar: estudo de caso. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v.11 n.3, p. 398-415, 2006. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/276/69. Acesso em: 22 abr. 2019.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Editora Hucitec, 2010.

NUNES, D. R. P; WALTER, E. C. Processos de leitura em educandos com Autismo: um estudo de revisão. Ed. Esp., Marília, v. 22, n. 4, p. 619-632, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S141365382016000400619&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 02 jun. 2019.

OLIVEIRA, A. C. F. O biblioterapêuta: a nova atuação do profissional bibliotecário. In: ENCONTRO REGIONAL DE ESTUDANTES DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO, CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO E GESTÃO DA INFORMAÇÃO, 14., 2011, São Luís. Anais [...] São Luís: Universidade Federal do Maranhão, 2011. p. 1-12. Disponível em: http://rabci.org/rabci/sites/default/files/O%20BIBLIOTERAP%C3%8AUTA%20a%20nova%20atua%C3%A7%C3%A3o%20do%20profissional%20bibliotec%C3%A1rio.pdf. Acesso em: 24 set. 2018.

ONZI, F. Z.; GOMES, R. F. Transtorno do Espectro Autista: a importância do diagnóstico e reabilitação. Caderno pedagógico, Lajeado, v. 12, n. 3, p. 188-199, 2015. Disponível em:http://univates.br/revistas/index.php/cadped/article/view/979/967. Acesso em: 29 out. 2019.

PEREIRA, M. M. G. Biblioterapia: proposta de um programa de leitura para portadores de deficiência visual em bibliotecas públicas. João Pessoa: Ed. Universitária, 1996.

RATTON, N. M. L. Biblioterapia. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 4, n. 2, p. 198-214, 1975. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000002656/0b3da86eac29ee0efde1c066b4026a84/. Acesso em: 9 abr. 2019.

SANCHES, I. R.; SIQUEIRA, L. P. C. A inclusão escolar e o Transtorno do Espectro do Autismo. Comunicações, Piracicaba, v. 3, n. 3, n. especial, p. 167-183, 2016. Disponível em: http://www.bibliotekevirtual.org/ index.php/2013-02-07-03-02-35/2013-02-07-03-03-11/2068comunicacoes /v23nesp/21202-ainclusao-escolar-e-o-transtorno-do-espectro-do-autismo.html. Acesso em: 15 set. 2019.

SEITZ, E. M. Biblioterapia: uma experiência com pacientes internados em clínica médica. 2000. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) -Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/78289/175141.pdf?sequenc e=1&isAllowed=y. Acesso em: 09 abr. 2019.

SEITZ, E. M. Biblioterapia: uma experiência com pacientes internados em clínica médica. ETD: Educação Temática Digital, [s. l.], v. 7, n. 1, p. 96-111, 2005. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/ article/view/598/613. Acesso em: 21 abr. 2019.

SEIXAS, C. Vivências em Biblioterapia: práticas do cuidado através da literatura. Niterói: C. Seixas, 2014.

SILVA, C. S. Inclusão de crianças autistas no processo de leitura. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Biblioteconomia) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2018.

SOUSA, A. C. G. A Biblioterapia como alternativa terapêutica no tratamento de pessoas com Transtorno do Espectro Autista (TEA). 2016. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Biblioteconomia) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2016.

VALENCIA, M. C. P.; MAGALHÃES, M. C. Biblioterapia: síntese das modalidades terapêuticas utilizadas pelo profissional. BIBLOS. Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, v. 29, n. 1, p. 5-27, 2015. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/4585. Acesso em: 9 abr. 2019.

VIEIRA, S. Como elaborar questionários. São Paulo: Atlas, 2009.

Published

2021-07-08

How to Cite

Ribeiro, N. C. R., & Lück, E. H. (2021). Bibliotherapy as an auxiliary resource in the development of children with autism spectrum disorder (ASD). Informação & Informação, 26(2), 231–255. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n2p231

Issue

Section

Artigos