The construction of a knowledge representation and its philosophical and pedagogical analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n1p682

Keywords:

Knowledge representation, Rationalism, Interdisciplinarity, Transdisciplinarity

Abstract

This article reports the experience of execution of a work proposed by the discipline Knowledge Representation Systems - one of the structural components of the Multi-Institutional and Multidisciplinary PhD in Knowledge Diffusion at the Federal University of Bahia - under a philosophical look that recognizes the process as rationalist and interdisciplinary and transcends it to a transdisciplinary perspective.
Objective: To analyze the proposed work, which in turn was based on the Problem Based Learning (PBL) methodology, from the construction of patterns, through the formalism of Computational Logic, in the Visual Turing software, to the production of artificial evolutions in Mirek's Cellebration software, aiming to detail how a knowledge can be represented.
Methodology: Research of qualitative and descriptive character.
Results: Analyzing the process we can state that we first evolved from a data to a simulated knowledge and this represented a knowledge, but it is necessary to go beyond, seeking then other senses for the representation of a knowledge. We emphasize them from a philosophical, computational and pedagogical point of view, arriving at the attitude of not conforming to a single path - deduction - to represent knowledge. Thus, our deviation is made through the fundamentals of transdisciplinarity.
Conclusions: Seeking a unity based on transdisciplinary education, we conceive that the activity carried out in this discipline allowed us to go beyond mathematical formalism and a computational simulation, even though we emphasize its great importance, since it allowed us to go from a conditioned mind to a creative mind.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Érica Correia da Silva, Universidade Federal da Bahia -UFBA

PhD student in Knowledge Diffusion at the Universidade Federal da Bahia -UFBA

Maria Celeste Souza de Castro, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

PhD student in Knowledge Diffusion at the Universidade do Estado da Bahia - UNEB

 

Dante Augusto Gallefi, Universidade Federal da Bahia -UFBA

PhD in Education from the Universidade Federal da Bahia -UFBA

 

References

ABEL, M. A.; FIORINI, S. R. Uma revisão da engenharia do conhecimento: evolução, paradigmas e aplicações. Revista International Journal of Knowledge Engineering and Management, v.2, n.2, 2013. Disponível em: http://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/IJKEM/article/view/2136. Acesso em: 12 dez. 2019.

ARAÚJO, I. L. Curso de teoria do conhecimento e epistemologia. Barueri, SP: Minha Editora, 2012.

CASTRO, M. L. A.; CASTRO, R. O. Autômatos Celulares: Implementação de Von Neumann, Conway e Wolfram. Revista de Ciências Exatas e Tecnologia, v. 3, n. 3, 2008.

DAWKINS, R. Acumulação de pequenas mudanças. In: DAWKINS, R. O relojoeiro cego: a teoria da evolução contra o desígnio divino. Tradução: Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

DIMENSTEIN, G. ALVES, R. Fomos maus alunos.11. ed. Campinas: Papirus, Mares 2008.

FRÓES, T. Sociedade da informação, sociedade do conhecimento, sociedade da aprendizagem: Implicações ético-politicas no limiar do século. In: LUBRISCO, N. M. L. Informação e Informática. Salvador: EDUFBA, 2000.

GALEFFI, D. Recriação do Educar: Epistemologia do educar Transdisciplinar. Editora Novas Edições Acadêmicas, 2017.

GALEFFI, D.; SOARES, N. S. Fundamentos filosóficos da educação transdisciplinar. In: Congresso Mundial de Transdisciplinaridade, 2., 2005. Anais [...] Espirito Santo, 2005. Disponível em: http://cetrans.com.br/assets/artigoscongresso/Dante_Augusto_Galeffi_e_Noemi_Salgado_Soares.pdf. Acesso em: 23 mar. 2021.

GOMEZ, M. N. G. A representação do conhecimento e o conhecimento da representação: algumas questões epistemológicas. Revista Ciência da Informação, v.22, n.3. 1993. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/479.

HARARI, Y. N. Homo Deus: Uma breve história do amanhã. São Paulo: Companhia das Letras .2016

HOPCROFT, J.E.; MOTWANI, R.; ULLMAN, J.D. Introduction to automata theory, languages, and Computation. 2.ed. Addison-Wesley, 2000.

JAPIASSU,H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

LENOIR, Y., HASNI, A. “La interdisciplinaridad: por un matrimonio abierto de la razón, de la mano y del corazón”, Revista Ibero-Americana de Educación, No. 35, 2004

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: O futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

MEINHARDT, H. The algorithmic beauty of sea shells. Editora Springer. 4.ed. 2009.

THIESEN, J. S. A Interdisciplinaridade como movimento articulador do ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 39 set./dez. 2008.

TIBÉRIO, I. F. L.; ATTA, J. A.; LICHTENSTEIN, A. O aprendizado baseado em problemas. Revista de Medicina, São Paulo, v. 82, n. 1-4, p. 78-80, jan./dez 2003.

TURING, A. M. The Chemical Basis of Morphogenesis. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B, Biological Sciences, v. 237, n. 641, 1952. Disponível em: http://www.dna.caltech.edu/courses/cs191/paperscs191/turing.pdf. Acesso em: 23 fez. 2020

WOLFRAM, S. Cellular automata as simple self-organizing systems. Technical report. Caltech preprint CALT, Passadena California, p. 68-938, 1982.

Published

2021-03-31

How to Cite

Silva, Érica C. da, Castro, M. C. S. de, & Gallefi, D. A. (2021). The construction of a knowledge representation and its philosophical and pedagogical analysis. Informação & Informação, 26(1), 682–702. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n1p682

Issue

Section

Relatos de Experiência