Visually impaired and information professionals: strategic procedures and proposal to the LTi portal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n2p235

Keywords:

Visually impaired, Source of information, Indicdiciary method, Laboratory of Intellectual Technologies (LTi)

Abstract

Introduction: Social inclusion and technological insertion are interconnected actions in the development and support of social minorities, reducing barriers that prevent access to information.
Objective: to identify, on the web, sources of information directed to people with visual impairment and/or interest to information professionals, to prepare a proposal to the LTi Project Virtual Portal to provide information on the thematic “visual impairment”.
Methodology: The investigation is characterized by the indicdict method, the techniques and instruments of data collection included brauseio and use of spreadsheets to record.
Results: The study proposed the organization of content on the LTi DV Portal page, on the LTi Portal with the following categories: Information for the visually impaired; Information for the visually impaired and information professionals; Public utility; Information objects; Communication Space, recreation.
Conclusions: The research was successfully executed, opening possibilities for creating a page called LTi DV that gathers information on the theme, with the expectation of constant updating of content, dissemination of new communications, creations and improvement of assistive technology, as well as access to information, for greater equal opportunities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Sara Pereira de Melo Sobral, Instituto Federal Baiano - IFBA

Master in Information Science from the Instituto Federal Baiano - IFBA

Isa Maria Freire, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

PhD in Information Science from the Brazilian Institute for Informação em Ciência e Tecnologia - IBICT

 

References

AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION. Presidential Committee on Information Literacy. Chicago: ALA, 1989. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/nili/ilit1st.html. Acesso em 2001. Acesso em: 08 mar. 2019.

BARRETO, A. A. A estrutura do texto e a transferência da informação. DataGramaZero. V. 6, n.3, jun/05. Disponível em: http://repositorio.ibict.br/bitstream/123456789/166/1/barreto%207.pdf. Acesso em: 22 abr. 2019.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de Julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto das Pessoas com Deficiência). Brasília. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 05 set. 2019.

BUFREM, L. S. Complementariedade qualitativo-quantitativa na pesquisa em informação. Transinformação, Campinas, v.13, n.1, p. 49-55, 2001.

CAPURRO, R.; HJORLAND, B. O conceito de informação. 2003. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/54/47. Acesso em: 31 mar. 2019.

DIAS, C. Usabilidade na WEB: criando portais mais acessíveis. Rio de Janeiro: Alta Books, 2007. p. 296.

FREIRE, I. M. Ciência, conhecimento, profissionais da informação. Disponível em: http://www.isafreire.pro.br/Inforesponsabilidade_social.htm. Acesso em: 08 abr. 2019.

FREIRE, I. M., LIMA, A. P. L..; COSTA, M. P, Jr. Mídias sociais na web: De olho na CI para capacitação acadêmica e profissional. Biblionline. v. 8, número especializado, p. 175-184, 2012. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/14202/8108. Acesso em: 08 abr. 2019.

GINZBURG, C. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. p. 143-179.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 2004. p. 203.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999. p. 260.

MURRAY, G. The portal is the desktop. California: Intraspect, 1999.

NAÇÕES UNIDAS NO BRASIL (ONUBR). Agenda 2030, 2015. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/. Acesso em: 11 mar. 2019.

NIELSEN, J. Projetando Websites. Rio de Janeiro: ELSEVIER, 2000. p. 432.

RODRIGUES, R. M. Pesquisa acadêmica: como facilitar o processo de preparação de suas etapas. São Paulo: Atlas, p. 45. 2007.

VEGARA, S. C. Projetos e Relatórios de Pesquisa em Administração. 12. ed. São Paulo: Atlas. 2013.

WERSIG, G.; NEVELING, U. The phenomena of interest to information science. The Information Scientist. v. 9, n.4, 1975.

WORLD WIDE WEB CONSORTIUM (W3C). Cartilha de Acessibilidade na Web. 2013. Disponível em: http://www.w3c.br/pub/Materiais/PublicacoesW3C/cartilha-w3cbr-acessibilidade-web-fasciculo-I.html. Acesso em: 08 abr. 2019.

Published

2020-07-02

How to Cite

Sobral, A. S. P. de M., & Freire, I. M. (2020). Visually impaired and information professionals: strategic procedures and proposal to the LTi portal. Informação & Informação, 25(2), 235–257. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n2p235

Issue

Section

Artigos