Librarian’s education: between active methodologies and agents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n4p697

Keywords:

Librarians’ education, Librarians, Active methodologies

Abstract

Introduction: It reflects on the education of the librarian and on active methodologies as teaching-learning strategies with the potential to enable this professional to assume the most varied attributions related to him.
Objective: It reaffirms the importance of the librarian and its relevance in times when the exponential excess of bibliographic creation brings new challenges, and new technologies and discoveries make the reconfigurations/transformations in the social scenario more dynamic and accelerated. It ponders on the impact of the formative process on the constitution of a professional able to respond to the new demands arising from these transformations.
Methodology: It uses qualitative bibliographic research
Results: It presents active methodologies as important resources for the resignification of the classroom, learning spaces/institutions and training processes, in the light of the current socio-historical moment and its characteristic demands. It understands that a non-hierarchical educational perspective between teacher and student favors the emergence and consolidation of individuals as central entities of their own processes, which makes the learning phenomenon occur in the encounter between mutually enriched consolidated centralities.
Conclusions: Library students, immersed in active practices, can glimpse, even in the classroom, educational experiences oriented according to the articulation of local and global knowledge, extracting from these experiences elements for an ethical-humanistic professional performance

Author Biographies

Simone Borges Paiva, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO

PhD in Information Science from the Universidade de São Paulo - USP

Kelly Castelo Branco da Silva Melo, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO

PhD in Social Memory from the Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO

Bruna Silva do Nascimento, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO

PhD in Education from the Universidade Federal do Paraná - UFPR

References

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia d estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25- 40, jan./jun. 2011.

BOURDIEU, P. Escritos de Educação. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

BOURDIEU, P. Meditações pascalianas. Oeiras: Celta, 1998.

CAMPELLO, B. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 32, n. 3, 2003. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/986/1027. Acesso em: 21 jul. 2018.

FREIRE, P. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 2013.

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’água, 1997.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS. Diretrizes da IFLA para a biblioteca escolar. 2. ed. Haia: IFLA, 2016. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/schoollibraries-resource-centers/publications/ifla-school-library-guidelines-pt.pdf. Acesso em: 19 jul. 2018.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS. Acesso e oportunidade para todos: como as bibliotecas contribuem para a agenda de 2030 das nações unidas. Haia: IFLA; São Paulo: FEBAB, 2015. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/hq/topics/librariesdevelopment/documents/access-and-opportunity-for-all-pt.pdf. Acesso em: 20 jul. 2018.

MARTINS, B.; NOLASCO-SILVA, L. O professor-designer de experiências de aprendizagem: autoria docente e uso de recursos lúdicos na formação de professores. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 155-175, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.17648/2596-058X-recite-v2n1-9. Acesso em: 07 jul. 2020.

MORAIS, R. Apresentação. In: MORAIS, R. Sala de aula: que espaço é esse?. Campinas, SP: Papirus, 2008. p. 07-10.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A. de; MORALES, O. E. T. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, 2015. p. 15-33.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Transformando nosso mundo: a Agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Centro de Informação das Nações Unidas no Brasil, 2015. Disponível em: http://svs.aids.gov.br/dantps/acesso-a-informacao/acoes-eprogramas/ods/publicacoes/transformando-nosso-mundo-a-agenda-2030-parao-desenvolvimento-sustentavel.pdf. Acesso em: 29 out. 2020.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Educação, um tesouro a descobrir: relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. Brasília: Unesco: Faber Castell, 2010. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590por.pdf. Acesso em: 20 jul. 2018.

ORTEGA Y GASSET, J. Missão do Bibliotecário. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 2006.

RANGANATHAN, S. R. As cinco leis da Biblioteconomia. Brasília, DF: Briquet de Lemos/Livros, 2009.

REEVE, J. Why teachers adopt a controlling motivating style toward students and how they can become more autonomy supportive. Educational Psychologist, v. 44, n. 3, p. 159-175, 2009.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, ano 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v21n73/4214.pdf. Acesso em: 20 jul. 2018.

VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B. de; GERALDINI, A. F. S. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 52, p. 455-478, abr./jun. 2017.

VELLAS, E. Conferir sentido aos saberes escolares: nada simples. In: APAP, Georges. A construção dos saberes e da cidadania: da escola à cidade. Porto Alegre: Artmed, 2002.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2020-12-26

How to Cite

Paiva, S. B., Melo, K. C. B. da S., & Nascimento, B. S. do. (2020). Librarian’s education: between active methodologies and agents. Informação & Informação, 25(4), 697–716. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n4p697

Issue

Section

Artigos