A student´s look at the disciplines of the Biblioteconomy course about what are data, information and knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n2p484

Keywords:

Data, Information, Knowledge, Librarianship, Information science

Abstract

Introduction: Every area of knowledge has its terms and concepts that are employed to define a particular occurrence of a specific fact or object. Due to the proximity of information science, knowledge management and librarianship, some terms may have different definitions to describe the same object.
Objective: From this perspective, the present study sought to elucidate the following concern: What are the perceptions of the students of the Library Science course about what is data, information and knowledge?
Methodology: To obtain an answer to this question, a qualitative research was carried out, which is classified as descriptive, using a bibliographic study on the subjects that guide this theme, as well as applying a survey to Brazilian and Mozambican students. of the Librarianship course.
Results: 58 valid answers were obtained and, through the analyses, it was possible to verify that there is no consensus on the definitions provided, since the interviewees believe that the lack of agreement can come to harm the professional and academic development in the area.
Conclusion: Taking into account the number of answers, it is concluded that there is a need to harmonize some terms and concepts adopted in in C.I.

Author Biographies

Cristiano Moreira, Universidade Católica de Minas Gerais - UFMG

PhD student in Knowledge Management at the Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Joana Carlos Beira, Universidade Católica de Minas Gerais - UFMG

Master in Administration from Universidade do Vale do Itajaí - Univali

Marlene Oliveira, Universidade Católica de Minas Gerais - UFMG

PhD in Information in Science and Technology from the Universidade de Brasília - UnB

References

AHARONY, N. The librarian and the information scientist: different perceptions among Israeli information science students. Library & Information Science Research, v. 28, n. 2, p. 235-248, 2006. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0740818806000235. Acesso em: 17 jun. 2018.

ANGELONI, M. T. Elementos intervenientes na tomada de decisão. Ciência da informação, Brasilia, v. 32, n. 1, p. 17-22, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0100-19652003000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 13 jun. 2018.

BORGHOFF, U.; PARESCHI, R. Information technology for knowledge management. Germany: Berlin Springer, 1998.

CAJUEIRO, J. L. G.; SICSU, A. B.; RIBEIRO, A. R. B. Elementos preliminares para a construção de modelos: a contribuição da gestão do conhecimento para instituições de ensino superior. Revista Gestão Industrial, Ponta Grossa, v. 5, n. 3, p. 219-234, 2009.

CHOO, C. W. The knowing organization: how organizations use information to construct meaning, create knowledge and make decisions. International journal of information management, Nova Iorque, v. 16, n. 5, p. 329-340, 1996.

DAVENPORT, A. T.; PRUSAK, L. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na era da informação. São Paulo: Futura, 1998.

DAVENPORT, A. T.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

DAVID, P. A.; FORAY, D. Economic fundamentals of the knowledge society. Policy Futures in Education, v. 1, n. 1, p. 20-49, 2003. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/10.2304/pfie.2003.1.1.7. Acesso em: 01 maio 2018.

HUSAIN, S.; NAZIM, M. Concepts of knowledge management among library & information science professionals. International Journal of Information Dissemination and Technology, v. 3, n. 4, p. 263-269, 2013. Disponível em: http://eprints.rclis.org/31229/. Acesso em: 04 maio 2018.

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. The knowledge-creating company: how japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford university press, 1995.

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. 3 ed. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

OLIVEIRA, M. Ciência da informação e biblioteconomia: novos conteúdos e espaços de atuação. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

POLANYI, M. The Tacit Dimension. London: Routledge & Kegan Paul, 1967.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo: Editora Feevale, 2013.

RAUPP, F. M.; BEUREN, I. M. Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade. Teoria e prática, v. 3, 2006.

RODRIGUES, L. C.; MACCARI, É. A. Gestão do conhecimento em instituições de ensino superior. Revista de Negócios, Blumenau, v. 8, n. 2, 2003. Disponível em: http://proxy.furb.br/ojs/index.php/rn/article/view/318. Acesso em: 01 mar. 2018.

SARACEVIC, T. Ciência da informação: origem, evolução e relações. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, 1996. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/235. Acesso em: 18 fev. 2018.

SETZER, V. W. Dado, informação, conhecimento e competência. DataGramaZero, Rio de Janeiro, 1999. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/article/view/0000009680. Acesso em: 01 jun. 2020.

SOMASUNDARAM, G.; SHRIVASTAVA, A. Armazenamento e gerenciamento de informações: como armazenar, gerenciar e proteger informações digitais. [s. l.]: Bookman Editora, 2011.

SVEIBY, K. E. A nova riqueza das organizações: gerenciando e avaliando patrimónios do conhecimento. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

TARAPANOFF, K. Inteligência, informação e conhecimento em corporações. Brasília: Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, 2006.

WITTGENSTEIN, L. Tractatus Logico-Philosophicus. Estocolmo: Orion, 1962.

ZINS, C. Conceptual approaches for defining 'data', 'information', and 'knowledge'. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v. 58, n. 4, p. 479-493, 2007. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/asi.20508. Acesso em: 15 jun. 2018.

ZINS, C. Conceptions of Information Science. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v. 58, n. 3, p. 335-350, 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/220434422_Conceptions_of_information_science. Acesso em: 01 jun. 2020.

Published

2020-07-02

How to Cite

Moreira, C., Beira, J. C., & Oliveira, M. (2020). A student´s look at the disciplines of the Biblioteconomy course about what are data, information and knowledge. Informação & Informação, 25(2), 484–508. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n2p484

Issue

Section

Artigos