Understanding illustration in children's literature based on Roland Barthes's thought
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n2p344Keywords:
Children's literature, Mediation in the library, Images, LanguageAbstract
Introduction: Children's literature has its origins in oral myths, fables and fairy tales, and illustration accompanies them from birth as a literary genre. It is required that librarians do not restrict their action only to assuring access of books with images and texts to be read by children, but also to become familiar with the process of constitution and the relations between image and text in the universe of narratives by the illustrator and the author, in order to better mediate between the literary work and the reader. Objective: Therefore, in this article, we intend to discuss the importance of illustration and the role of illustrators in children's literature, as a way to emphasize the architecture of a dialogue between the languages used in the conjunction of narratives that integrate author, illustrator, work and reader.Methodology: We have collected data through exploratory and documentary bibliographic research, and analyzed them through the concepts of relay and anchorage, by Roland Barthes. Our selection covered works of two illustrators living in the Metropolitan Region of Recife, and we interviewed them.
Results: The statements of the illustrators regarding their production have been recorded, and were instrumental to determine how the interaction processes and the constitution of connotative and denotative meanings between the image and the text take place in children's literature works.
Conclusions: There are at least three ways the relationship between text and image take place: the type of image that is used in books; the graphic design that is used for the preparation of the physical part of the book; and the type of linguistic figure, within the image, which will be used in line or not with the textual part. It will depend a lot on the style of the illustrator, his enunciative project in relation to the author's text and his freedom of creation within the work.
Downloads
References
ALMEIDA JUNIOR, L. N. Conjecturas para uma retórica do design. 2009. Tese (Doutorado em Artes e Design) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
AZEVEDO, R. Texto e imagem: diálogos e linguagens dentro do livro. In: SERRA, E. A. 30 anos de literatura para criancas e jovens: Algumas leituras. Campinas: Mercado de Letras, 1998. p. 1-7.
BARTHES, R. A câmara clara. Nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BARTHES, R. A retórica da imagem. In: BARTHES, R. O óbvio e o obtuso. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990. p. 27-43.
CONTRERA, M. S.; HATTORI, O. T. Publicidade e Cia. São Paulo: Thompson, 2003.
CUNHA, A. F.; COSTA, M. A.; MARTELOTTA, M. E. Linguística. In: MARTELOTTA, M. E. Manual de linguística. São Paulo: Contexto, 2008. p. 15-30.
FONSECA, L. M. Leitura de imagens e a formação de leitores. Caderno de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 128, p.451-472, maio 2006. Trimestral.
JOLY, M. Introdução à análise da imagem. 12. ed. Campinas: Papirus, 2003. (Coleção Ofício de Arte e Forma).
MARTELOTTA, M. E. Funções da linguagem. In: MARTELLOTA, M. E. Manual de linguistica. São Paulo: Contexto, 2008. p. 31-36.
MARTINS, W. A palavra escrita: história do livro, da imprensa e da biblioteca. 3. ed. São Paulo: Ática, 2002. p. 519.
PONTES, E. A ilustração da obra Galinha sem ovo na boca do povo: depoimento. Recife, 2017. Entrevista concedida a Rayanne Ferreira Alves Barbosa de Lima.
QUINTAS, C. Galinha sem ovo na boca do povo. Recife: Prazer de Ler, 2007. p. 18.
RAMOS, G. A imagem nos livros infantis: caminhos para ler o texto visual. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
ROSINHA. A ilustração da obra A casa rosa: depoimento. Olinda, 2017.
SPENGLER, O. La decadencia de ocidente: bosquejo de uma morfologia de La historia universal. Madrid: Espasa Calpe, 1952.
TAETS, S. P. A casa rosa. São Paulo: Dcl, 2004. p. 16.
VOLOCHÍNOV, V. N. A Construção da Enunciação e Outros Ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013. p. 273.
ZIMMERMANN, A., RAMALHO e OLIVEIRA, S. R. E. Ilustrações de livros infantis no ensino de artes. In:ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS,16., 2007, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis:Centro de Artes - CEART, 2007.
ZIMMERMANN, A. As ilustrações de livros infantis: o ilustrador, a criança e a cultura. 2008. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) - Centro de Artes - CEART, Florianópolis, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.