Prestigious and production in brazilian science: the scholarship of the productivity and productivity of the scholarship
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n2p340Keywords:
Scientific Communication, Productivity Grants, Scientific ProductionAbstract
Introduction: The evaluation of scientific production is a complex process and has different criteria in each area of knowledge. However, it is these criteria that define the prestige of the researchers in each area of knowledge. Objective: This paper aims to analyze the production of CNPq productivity scholarship as regards the publication, review of journal articles, review articles in international journals, articles published in co-authorship and publication of articles in international journals, and identify, in this comparison, elements that allow specific point in each group analyzed. Methodology: The data was collected from productivity scholarship of the three colleges that make up the 48 thematics areas of CNPq through a multiple-choice questionnaire, analyzed and presented using descriptive statistics. Results: The data revealed significant differences in the three colleges analyzed, as well as within each college indicating significant changes in the behavior of researchers within the same school. Conclusions: In addition to the observed differences between the areas of knowledge, this study revealed marked differences among researchers from the same college of knowledge, evidencing that science is an environment marked by an unequal distribution of prestige among scientists.Downloads
References
BRASIL. Resolução 16/2006. Brasília. CNPq – Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, 2006. Disponível em: http://www.cnpq.br/web/guest/view//journal_content/56_INST ANCE_0oED/10157/100343>. Acesso em: 17 ago. 2013.
DUARTE, Geraldo. Dicionário de administração e negócios, 2011. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=s48Wk4Nj5EoC&pg=PT1&dq=geraldo +duarte,+2011&hl=ptBR&sa=&ved=0ahUKEwjvvZaourfNAhXLEJAKHYKfBE0 QuwUIHzAA#v=onepage&q=gerald%20o%20duarte%2C%202011&f=false>. Acesso em: 25 maio 2016.
FERRANDO, Manuel García. Socioestadística. 2. ed. Madrid: Alianza Editorial, 2000.
KREMER, Jeannette M. A técnica do incidente crítico. Revista Escola de Biblioteconomia da UFMG, v. 9, n. 2, p. 165–176, 1980. Disponível em: http://www.brapci.ufpr.br/brapci/index.php/article/view/000000260 3/d77131f1bb7365c509e0d466721e2762>. Acesso em: 5 jul. 2015.
MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. A publicação da ciência: áreas científicas e seus canais preferenciais. DataGramaZero - Revista de Informação, v. 6, n. 1, 2005. Disponível em: http://repositorio.unb.br/handle/10482/980>. Acesso em: 25 jan. 2016.
SANTOS, Glauber Eduardo de Oliveira. Cálculo amostral. Disponível em: http://www.publicacoesdeturismo.com.br/calculoamostral/>. Acesso em: 1 jan. 2014.
WAINER, Jacques; VIEIRA, Paula. Avaliação de bolsas de produtividade em pesquisa do CNPq e medidas bibliométricas: correlações para todas as grandes áreas. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 18, n. 2, p. 60–78, abr./jun. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pci/v18n2/05.pdf>. Acesso em: 25 maio 2016.
ZIMAN, John. A comunicação inequívoca. O conhecimento confiável: uma exploração dos fundamentos para a crença na ciência. Campinas: Papirus, 1996.
______. Comunidade e comunicação. Conhecimento público. Belo Horizonte: Editora Itatiaia/Editora da Universidade de São Paulo, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.