Information literacy and information needs of elderly people: the role of the information professional in this context

Authors

  • Djuli Machado De Lucca Universidade Federal de Santa Catarina
  • Elizete Vieira Vitorino Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2019v24n1p458

Keywords:

Information Literacy, Professional of Information, Elderly People, Information Mediation

Abstract

Introduction: Information Literacy is a set of skills, knowledge, attitudes and values related to information that represents a way to change social reality. This research deals with elderly's information literacy under the focus of information needs and inserts the information professional as mediator of this process in the elderly. Objective: to present characteristics of information literacy and information needs of the elderly. From these descriptions, this it establishes some actions related to information mediation which can be done by the information professional when promoting information literacy of elderly. Methodology: it is a bibliographic research, whose data was collected from databases Library and Information Science Abstracts (LISA), Web of Science and Scopus. Findings: information needs are subjective, and it depends on the social, cultural or political situation of the elderly. In any case, information needs related to health, finance and leisure are recurrent in the studies analyzed. Some actions that can be developed by the information professional who acts as mediator can include the formation of information grounds, that provides the acquisition of accidental information; and information condensation strategies, which respect the cognitive condition of the elderly. Conclusion: it advocates that information literacy for the elderly may represent a way to release the situation of oppression and vulnerability in the information society environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Djuli Machado De Lucca, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Ciência da Informação do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Elizete Vieira Vitorino, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Santa Catarina

References

ADGER, W. N. Vulnerability. Global Environmental Change, v. 16, n. 3, p. 268-281, ago. 2006. Disponível em: http://dx.doi.org.ez46.periodicos.capes.gov.br/10.1016/j.gloenvcha.2006.02.006 Acesso em: 15 ago. 2018.

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação e múltiplas linguagens. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, 9, 2008, São Paulo. Anais... São Paulo: ANCIB, 2008, p. 1-14.

AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION. Presidential Committee on Information Literacy: final report. Washington, 1989. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential. Acesso em: 15 ago. 2018.

BAPTISTA, N. J. A. Virtudes e desvantagens do envelhecimento à luz do texto proverbial português: cruzamentos da psicologia popular com a psicologia científica. 2006. 131 f. Dissertação (Mestrado em Psicopatologia e Psicologia clínica) – Instituto Superior em Psicologia Aplicada, Lisboa, 2006. Disponível em: http://repositorio.ispa.pt/handle/10400.12/339. Acesso em: 15 ago. 2018.

BAYLÃO, R. S. Um conceito operacional de minorias. Revista da Fundação Escola Superior do Ministério Público do Distrito Federal e Territórios, v. 17, n. 1, p. 209-233, jan./jun. 2001. Disponível em:http://www.escolamp.org.br/arquivos/17_09.pdf. Acesso em: 15 ago. 2018.

BELLUZZO, R. C. B.; SANTOS, C. A.; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. A. A competência em informação e sua avaliação sob a ótica da mediação da informação: reflexões e aproximações teóricas. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 60-77, maio/ago. 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19995/pdf_21. Acesso em: 15 ago. 2018.

BRASIL. Lei n. 10.741, de 1º de outubro de 2003. Dispõe sobre o Estatuto do Idoso e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, Seção 1, p. 1, 04 out. 2003.

BROMBACHER, A. Vulnerability. Quality and Reliability Engineering International, v. 27, n. 1, p. 1, fev. 2011. Disponível em: http://onlinelibrarywiley-com.ez46.periodicos.capes.gov.br /doi/10.1002/qre.1186/epdf. Acesso em: 15 ago. 2018.

CAMPELLO, B. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 3, p. 28-37, set./dez. 2003.

CASTELLS, M. A galáxia da Internet. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

CHARCHAT-FISHMAN, H.; CARAMELLI, P.; SAMESHIMA, K.; NITRINI, R. Declínio da capacidade cognitiva durante o envelhecimento. Revista Brasileira de Psiquiatria, São Paulo, v. 27, n. 12, p. 79-82, 2005.

CUNHA, T.; GARRAFA, V. Vulnerability: a key principle for global bioethics? Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics, v. 25, n. 2, p. 197-208, 2016. Disponível em: http://journalscambridgeorg.ez46.periodicos.capes.gov.br/action/displayAbstract?fromPage=online&aid= 10225159&fileId=S096318011500050X. Acesso em: 15 ago. 2018.

DANTAS, M. Trabalho com informação: valor, acumulação, apropriação nas redes do capital. Rio de Janeiro: Centro de Filosofia e Ciências Humanas da UFRJ, 2012. 248 p.

DEMO, P. Ambivalências da sociedade da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, p. 37-42, maio/ago. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/%0D/ci/v29n2/a05v29n2.pdf. Acesso em: 15 ago. 2018.

DOLL, J.; GOMES, A.; HOLLERWEGER, L.; PECOITS, R. M., ALMEIDA, S. T. de. Atividade, desengajamento, modernização: teorias sociológicas clássicas sobre o envelhecimento. Estudos Interdisciplinares sobre Envelhecimento, v. 12, n. 1, p. 7-33, 2007. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/RevEnvelhecer/article/viewFile/4977/2846. Acesso em: 15 ago. 2018.

DUDZIAK, E. A. Information Literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1016. Acesso em: 15 ago. 2018.

DUDZIAK, E. A. Os faróis da sociedade da informação: uma análise crítica sobre a situação da competência em informação no Brasil. Informação e Sociedade: estudos, João Pessoa, v. 18, n. 2, p. 41-53, maio/ago. 2008. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/1704. Acesso em: 15 ago. 2018.

EDEWOR, N.; IJIEKHUAMHEN, O. P.; EMEKA-UKWU, U. P. Elderly people and their information needs. Philosophy and Practice (e-journal), paper n. 1332, 2016. Disponível em: http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1332. Acesso em: 15 ago. 2018.

EGLER, T. T. C. Exclusão e inclusão na sociedade do conhecimento. Cadernos IPPUR/UFRJ, v. 16, n. 1, s/p, jan./jul. 2002. Disponível em: http://www.espaco.ippur.ufrj.br/textos/Exclusao_%20e_%20inclusao_%20socied_do_conhecimento.pdf. Acesso em: 15 ago. 2018.

EMMONS, K. Review of literature: the information needs and informationseeking behavior of older adults. Drexel university information resources and technology, 2004. Disponível em: http://www.pages.drexel.edu/~kje26/. Acesso em: 15 ago. 2018.

FAWCETT, B. Vulnerability: questioning the certainties in social work and health. International Social Work, v. 52, n. 4, p. 473-484, jul. 2009. Disponível em: http://isw.sagepub.com/content/52/4/473.full.pdf+html. Acesso em: 15 ago. 2018.

FECHINE, B. R. A.; TROMPIERI, N. O processo de envelhecimento: as principais alterações que acontecem com o idoso com o passar dos anos. InterSciencePlace, Rio de Janeiro, v. 1, n. 20, p.106-132, jan./mar. 2012.

FREIRE, I. M. A consciência possível para uma ética da informação na sociedade em rede. In: FREIRE, G. H. A. Ética da informação: conceitos, abordagens, aplicações. João Pessoa: Ideia, 2010.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 60. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.

GALLACHER, R. Vulnerability... This practice profile is based on NS667 Abley C (2012): responding to vulnerability in old age: patient-centred care. Nursing Standard. v. 27, n. 45, p. 49, 2013.

GIACALONE, A.; TALAMINI, R.; FRATINO, L.; SIMONELLI, C.; BEARZ, A.; SPINA, M.; TIRELLI, U. Cancer in the elderly: the caregiver´s perception of senior patients' informational needs. Archives of Gerontology and Geriatrics, v. 49, n. 2, p. 121-125, set./out. 2009. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167494308002094. Acesso em: 27 nov. 2018.

GOMES, H. F. A mediação da informação, comunicação e educação na construção do conhecimento. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, v. 9, n. 1, fev. 2008.

GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M. N. Novos cenários políticos para a informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 31, n. 1, p. 27-40, jan./abr. 2002. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/975. Acesso em: 15 ago. 2018.

GUST, K. Teaching with Tiffany's: A “go‐lightly” approach to information literacy instruction for adult and senior learners. Reference services Review, v. 34, n. 4, p. 557-569, out./dez. 2006. Disponível em: https://www.deepdyve.com/lp/emerald-publishing/teaching-with-tiffany-s-a-golightly-approach-to-information-literacy-FkcnE289Zi. Acesso em: 15 ago. 2018.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARIES ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS (IFLA). Declaração de Alexandria sobre competência Informacional e aprendizado ao longo da vida. In: National Fórum on Information Literacy, 2005. Disponível em: www.ifla.org/III/wsis/BeaconInfSocpt.html. Acesso em: 21 jul. 2017.

JOHNSTON, B.; WEBBER, S. As we may think: Information literacy as a discipline for the information age. Reseach Strategies, s/l, v. 20, n. 1, p. 108-121, 2005. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0734331006000097. Acesso em: 15 ago. 2018.

LE COADIC, Y. A ciência da informação. Brasília: Briquet de Lemos, 1996.

LEITE, C.; SIMEÃO, E. L. M. S.; NUNES, E. M. de A.; FERES, F. C. B. G. G.; FERES, G. G.; FREIRE, I. M.; BELLUZZO, R. C. B. Cenário e perspectiva da produção científica sobre competência em informação (CoInfo) no Brasil: estudo da produção no âmbito da ANCIB. Informação e Sociedade: Estudos, v. 26, n. 3, p. 151-168, set./dez. 2016. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/31983. Acesso em: 15 ago. 2018.

LIMA, A. M. M.; SILVA, H. S.; GALHARDONI, R. Envelhecimento bemsucedido: trajetórias de um constructo e novas fronteiras. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, v. 12, n. 27, p. 795-807, out./dez. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v12n27/a10v1227.pdf. Acesso em: 15 ago. 2018.

MACKLIN, R. Bioética, vulnerabilidade e proteção. In: GARRAFA, V.; PESSINI L. (Org.). Bioética: poder e injustiça. São Paulo: Loyola, 2004. p. 59-70.

MANE, E. B.; PAIVA, E. B. Necessidades de informação de idosos: pesquisa com o grupo “alegria de viver”, SESC-PB. Biblionline, João Pessoa, v. 3, n. 2, s/p, 2007. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/index.php/biblio/article/view/1641/1685. Acesso em: 15 ago. 2018.

MAGNANI, M. C. B.; PINHEIRO, M. M. K. “Regime” e “Informação”: a aproximação de dois conceitos e suas aplicações na ciência da informação. Liinc em Revista, v. 7, n. 2, jul./dez. 2011. Disponível em: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/3278/2899. Acesso em: 15 ago. 2018.

MARTÍNEZ-SILVEIRA, M.; ODDONE, N. Necessidades e comportamento informacional: conceituação e modelos. Ciência da Informação, Brasília, v. 36, n. 2, maio/ago. 2007. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1182/1345. Acesso em: 15 ago. 2018.

MASCARO, S. A. O que é velhice. São Paulo: Brasiliense, 2004. (Coleção primeiros passos).

MASETTO, M. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 5. ed. São Paulo: Papirus, 2000.

MINAYO, M. C. S. (Org.) Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

MIRANDA, S. V. Como as necessidades de informação podem se relacionar com as competências informacionais. Ciência da Informação, Brasília, v. 35, n.3, p. 99-114, set./dez. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v35n3/v35n3a10.pdf. Acesso em: 15 ago. 2018.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE – WORLD HEALTH ORGANIZATION. Global health and aging. National Institute of Aging, U.S. Department of Health and Human Services, 2010. Disponível em: http://www.who.int/ageing/publications/global_health.pdf.Acesso em: 21 jul. 2017.

PETTIGREW, K. Waiting for chiropody: contextual results from an ethnographic study of the information behaviour among attendees at community clinics. Information Processing and Management, s/l, v. 35, n. 3, p. 801-817, nov./dez. 1999.

REIS, M. K. S.; CARVALHO, M. M.; MUNIZ, E. M. “Information Literacy” ou competência em informação como elemento promotor do desenvolvimento do capital intelectual. In: Congresso Brasileiro de Biblioteconomia e Documentação, 24, 2011, Maceió. Anais... Maceió: FEBAB, 2011.

ROCHA, M. P. C. A questão da cidadania na sociedade da informação. Ciência da Informação, v. 29, n. 1, jan./abr. 2000. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/897/934. Acesso em: 15 ago. 2018. SVEINSDÓTTIR, H.; REHNSFELDT, A. Vulnerability. Scandinavian journal of caring sciences, v.19, n. 2, p. 85, 2005. Disponível em: http://dx.doi.org.ez46.periodicos.capes.gov.br /10.1111/j.1471-6712.2005.00329.x. Acesso em: 15 ago. 2018.

UNESCO. Relatório de Monitoramento Global de EPT - Educação para todos 2000-2015: progressos e desafios – relatório conciso Brasília: UNESCO, 2015. Setor de Educação da Representação da UNESCO no Brasil. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002325/232565por.pdf. Acesso em: 15 ago. 2018.

VARELA, A. V. A explosão informacional e a mediação na construção do conhecimento. In: MIRANDA, A.; SIMEÃO, E. Alfabetização digital e acesso ao conhecimento. Brasília: Universidade Federal de Brasília, 2006. Cap. 1, p. 15-32. (Comunicação da informação, v. 4).

VARELA, A. V. Informação e Autonomia: a mediação segundo Feuerstein. São Paulo: Editora Senac, 2007. 368 p.

VITORINO, E. V.; PIANTOLA; D. Competência Informacional – bases históricas e conceituais: construindo significados. Ciência da Informação, Brasília, v. 38, n. 3, p. 130-141, set/dez. 2009. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1236/1414. Acesso em: 15 ago. 2018.

WERTHEIN, J. A sociedade da informação e seus desafios. Ciência da informação, v. 29, n. 2, p. 71-77, 2000. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/889/924. Acesso em: 15 ago. 2018.

WILLIAMSON, K. The role of research in professional practice: with reference to the assessment of the information and library needs of older people. Australasian Public Libraries and Information Services, s/l, v. 12, n. 4, 145-153, 1999.

WILLIAMSON, K.; ASLA, T. Information behavior of people in the fourth age: Implications for the conceptualization of information literacy. Library and Information Science Research, s/l, v. 31, n. 2, p. 76-83, abr./jun. 2009.

WOLTON, D. Internet, e depois? Uma teoria crítica das novas mídias. Porto Alegre: Sulina, 2003.

Published

2019-03-06

How to Cite

De Lucca, D. M., & Vitorino, E. V. (2019). Information literacy and information needs of elderly people: the role of the information professional in this context. Informação & Informação, 24(1), 458–483. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2019v24n1p458

Issue

Section

Artigos