Conversations between Twitter social media and historical archives: a digital curation study
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n1p05Keywords:
Information Technology and Communication, Information Design, Digital Curation, Historical Archives, TwitterAbstract
Introduction: Digital Curation, in post-custodial times, convergent to Information Design, propose curation strategies; among the steps to be performed, is the interaction. Twitter helps with this approach and communication, facilitates information sharing as well as enables the storytelling Curation. Objective: To present innovative Digital Curation initiatives in Twitter and its potential to share information preserved by Public Historical Archives. Methodology: We characterize it as a theoretical and exploratory research on the application of Twitter in the perspective of Digital Curation, interdisciplinary to Information Science. Ten public historical archives were analyzed, in which their convergence with Twitter was verified; and an investigation of two archives profiles to identify their contents was conducted. Finally, initiatives to narrate historical events are presented. Results: Twitter offers Archives the possibility to work on historical event narratives; simultaneously publish on the platform the basic documents of the narration and build a diverse digital collection of what is physically kept by the institution. Conclusions: Actions described in Digital Curation are the activities of postcustodial nature information professionals perform in Archives. We emphasize that the post-custodial term consists of a temporal category and we can add the concept of extended custody, which is not temporal, but of extension.Downloads
References
ARQUIVO Café História. Proclamada no Twitter a revolução farroupilha. [S.l.], 2011. Disponível em: http://cafehistoria.ning.com/profiles/blogs/arquivo-cafe-historia75>. Acesso em: 12 set. 2011.
ALVES, C. D. Informação na twitosfera. Dig. Bibl. Ci. Inf., Campinas, v. 9, n.1, p. 92105, jul./dez. 2011. Disponível em: http://143.106.108.14/seer/ojs/index.php/sbu_rci/article/view/497 >. Acesso em: 15 fev. 2012.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. 10. ed. totalmente rev. ampl. São Paulo: Paz e Terra, 2007. (A era da informação: economia, sociedade e cultura, v. 1).
COELHO, T. F. Twitter: como uma nova mídia modificou a rotina produtiva de jornalistas em Teresina. In: CONGRESSO NACIONAL LITERACIA, MEDIA E CIDADANIA, 1., 2011, Braga. Anais... Braga: Universidade do Minho, 2011. p. 505513. Disponível em: http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/lmc/article/view/487>. Acesso em: 15 jun. 2012.
COMM, J.; BURGE, K. O poder do Twitter: estratégias para dominar seu mercado e atingir seus objetivos com um tweet por vez. Tradução Leonardo Abramowicz. São Paulo: Editora Gente, 2009.
CRUZ MUNDET, J. R. Manual de archivística. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2001.
GONÇALEZ, P. R. V. A. Disseminação da informação nos websites das instituições de patrimônio público: um enfoque nos arquivos permanentes. 2013. 144 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação)-Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2013.
HIGGINS, S. The DCC Curation life cycle model. The International Journal of Digital Curation, Edinburgh, v. 3, n. 1, 2008. Disponível em: http://www.ijdc.net/>. Acesso em: 15 jun. 2012.
RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Editora Sulina, 2009. Disponível em: http://www.pontomidia.com.br/raquel/arquivos/redessociaisnainternetrecuero.pdf>. Acesso em: 23 fev. 2012.
RECUERO, R.; ZAGO, G. “RT, por favor”: considerações sobre a difusão de informações no Twitter. Revista Fronteiras, São Leopoldo, v. 12, n. 2, p. 69-81, maio/ago. 2010. Disponível em: http://www.fronteiras.unisinos.br/pdf/88.pdf >. Acesso em: 24 fev. 2012.
RODRIGUES, A.; CARDOSO, L. M.; MELO, L. O Piauí no twitter: o perfil do usuário da plataforma no estado. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO NORDESTE, 11., 2009, Teresina. Anais... Teresina: Intercom, 2009. p. 1-14. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/regionais/nordeste2009/resumos/R15-0315-1.pdf>. Acesso em: 17 mar. 2012.
ROMANELLI, C. Redes sociais caem no gosto de estudantes e pesquisadores: cada vez mais, arquivos públicos disponibilizam seus acervos online, ao mesmo tempo em que amantes da História desenvolvem ferramentas de ensino para estudantes e curiosos na web. Revista de História.com.br, Rio de Janeiro, 1 out. 2012. Disponível em: http://www.revistadehistoria.com.br/secao/em-dia/historia-com >. Acesso em: 12 nov. 2012.
SANTAELLA, L.; LEMOS, R. Redes sociais digitais: a cognição conectiva do Twitter. São Paulo: Paulus, 2010.
SAYÃO, L. F.; SALES, L. F. Curadoria Digital: um novo patamar para preservação de dados digitais de pesquisa. Inf. &Soc., João Pessoa, v.22, n.3, p. 179-191, set./dez. 2012. Disponível: em: https://www.icict.fiocruz.br/sites/www.icict.fiocruz.br/files/Curadoria%20digital_Luis%2 0Fernando%20Sayao.pdf>. Acesso em: 26 mar. 2016.
SIEBRA, S. A. et al. Curadoria digital: além da questão da preservação digital. IN: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 14., Florianópolis. Anais eletrônico... Florianópolis: UFSC, 2013. Disponível em: http://www.egov.ufsc.br/portal/sites/default/files/curadoria_digital_0.pdf>. Acesso em: 26 mar. 2016.
SILVA, H. S.; VALLS, V. M. Retenção de conhecimento na internet: o papel do Twitter. CRB-8 Digital, São Paulo, v. 1, n. 5, p. 124-147, jan. 2012. Disponível em: http://revista.crb8.org.br>. Acesso em: 14 jul. 2012.
TWITTER chega aos 500 milhões de usuários, diz site. Folha de S. Paulo, São Paulo, 23 fev. 2012. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/tec/1052381-twitter-chegaaos-500-milhoes-de-usuarios-diz-site.shtml >. Acesso em: 9 jul. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.