Behavior of informational visually impaired students of the Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Authors

  • Francisca Ramalho Universidade Federal da Paraíba
  • Hanna Hamad Universidade Federal da Paraíba
  • Ítalo José Bastos Guimarães Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n1p230

Keywords:

Information Needs, Information-Seeking, Information Users, Visually Disability

Abstract

Introduction: The information retrieval process it relates with the individual's needs and how he search for the information necessary to make up their cognitive gap, seizing information and transforming it into knowledge, involving intellectual skills such as decoding and interpretation, allowing to establish a relationship between existing knowledge and through the new information’s. Objective: Analyze the information behavior of visually disabitily students of the Federal University of Paraíba (UFPB) assisted by the Center for Special Education (NEDESP). 

Methodology: This is a descriptive research with quantitative and qualitative approach. It was used as an instrument for data collection a questionnaire applied with ten users that has visually disability. The model of information seeking behavior developed by David Ellis guided the research. 

Results: The results shows that the main needs of search and information are associated with the routine activities of the university, such as seminars, proofs and articles. In the seek process, they use the internet as their main source of information. The suitability of the information with the user's needs is realized by searching for trusted sources, trust in friends, filtering the relevant information, dissemination of information by several people and consolidating information. The major difficulties are the lack of accessibility in websites internet and the absence of materials available in Braille. 

Conclusions: In this way, it is necessary to take corrective, preventive and assistive measures by the University, to suply the informational gaps and adapt the real needs of the visually disability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisca Ramalho, Universidade Federal da Paraíba

Licenciatura em Francês (1971), Bacharelado em Biblioteconomia (1975) e Especialização em Sistemas de Bibliotecas Públicas (1978) pela Universidade Federal da Paraíba, Mestrado em Administração de Bibliotecas (1982) pela Universidade Federal de Minas Gerais e Doutorado em Ciências da Informação (1992) pela Universidad Complutense de Madrid, Espanha. Atualmente, é professora Associada do Departamento de Ciência da informação da Universidade Federal da Paraíba.

Hanna Hamad, Universidade Federal da Paraíba

Mestranda em Ciência da Informação do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI/UFPB.

Ítalo José Bastos Guimarães, Universidade Federal da Paraíba

Mestrando em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba.

References

ARAÚJO, Carlos Alberto. Paradigma social nos estudos de usuários da informação: abordagem interacionista. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 22, n. 1, p. 145-159, jan./abr. 2012.
BARROS, Dirlene Santos; SAORIM, Roberto Natal Silva; RAMALHO, Francisca Arruda. Necessidades informacionais e comportamento de busca da informação dos vereadores da câmara municipal de João Pessoa-Paraíba. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 18, n. 3, p. 171-184, set./dez. 2008.
BATES, Marcia J. Information Behavior. In: BATES, Marcia J.; MAACK, Mary Niles (Org.). Encyclopedia of library and information sciences. 3. ed. New York: CRC Press, 2010. v. 3, p. 2347-2360.
BATISTA, Sofia Galvão; CUNHA, Murilo Bastos. Estudo de usuário: visão global dos métodos de coleta de dados. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. 168-184, maio/ago. 2007.
BRASIL. Legislação brasileira sobre pessoas portadoras de deficiência. 5. ed. Brasília: Edições Câmara, 2009. Disponível em: http://bd.camara.gov.br/bd/bitstream/handle/bdcamara/2521/legislacao _portadores_deficiencia_5ed.pdf?sequence=7>. Acesso em: 10 jun. 2014.
BERSCH, Rita. Introdução à tecnologia Assistiva. Porto Alegre, 2013. Disponível em: http://www.assistiva.com.br/Introducao_Tecnologia_Assistiva.pdf>. Acesso em: 23 jan. 2016.
CASTELLS, Manuel; CARDOSO, Gustavo (Org.). A sociedade em rede: do conhecimento à acção política. Brasília: Casa da Moeda, 2005.
CHOO, ChunWei. Como ficamos sabendo: um modelo de uso da informação. In: ______. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significados, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: Senac, 2003.
COSTA, Luciana Ferreira; RAMALHO, Francisca Arruda. Busca e uso da informação em ciências da religião. In: SILVA, Fábio et al. (Org.). Estudos sobre tecnologia, ciência e gestão da informação. Recife: ENEGI, 2010. p. 1-15.
ELLIS, David A.; COX, Deborah; HALL, Katherine. A comparison of the information seeking patterns of researchers in the physical and social sciences. Journal of Documentation, London, v. 49, n. 4, p. 356-369, 1993.
ELLIS, David. A behavioral approach to information retrieval system design. JournalofDocumentation, London, v. 45, n. 3, p. 171-212, Sept. 1989.
FERREIRA, Sueli Mara Soares Pinto. Novos paradigmas e nos usuários da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 2. 1995.
FUNDAÇÃO DORINA NOWILL PARA CEGOS. O que fazemos.
Disponível em: http://www.fundacaodorina.org.br/o-que-fazemos/>. Acesso em:5 fev. 2016.
GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. O pensamento reflexivo na busca e no uso da informação na comunicação científica. 2008. 242 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2008. Disponível em: http://bdtd.bce.unb.br/tedesimplificado/tde_busca/arquivo.php?cod Arquivo=3564>. Acesso em: 14 fev. 2014.
GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias; COSTA, Sely Maria de Souza. Evolução teórico-metodológica dos estudos de comportamento informacional de usuários. Ciência da Informação, Brasília, v. 39, n. 1, p. 21-32, jan./abr. 2010.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
NEDESP. Escrita cedida à rede colaborativa para deficientes visuais da UFPB. 2013. Disponível em: http://www.ce.ufpb.br/nedesp/index.php/nedesp>. Acesso em: 14 fev. 2014.
PEREIRA, Frederico Cesar Mafra. Necessidades e usos da informação: a influência dos fatores cognitivos, emocionais e situacionais no comportamento informacional de gerentes. Perspectivas em Ciência da Informação, Curitiba, v. 15, n. 3, p. 176-194, set./dez. 2010.
PINHO NETO, Júlio Afonso Sá. A inclusão digital para deficientes visuais no setor braille da biblioteca central da UFPB: um estudo de caso. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, João Pessoa, v. 8, n. 2, p. 1-9, 2013.
SANZ CASADO, Elias. Manual de estudios de usuarios. Madrid: FundaciónGermánSánchesRuipérez, 1994.
SILVA, Aparecida Maria. Informação e inclusão acadêmica: um estudo sobre as necessidades socioinformacionais dos universitários cegos do Campus I da UFPB. 2012. 144 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2012. Disponível em: http://rei.biblioteca.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/155/1/AMS20022013.pdf>. Acesso em: 14 fev. 2014.
TABOSA, Hamilton. Um estudo cronológico-conceitual sobre o modelo de comportamento de busca e uso da informação de David Ellis. João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba, 2014. Slide.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Conselho Universitário. Regulamento nº 02/1998. Aprova o Regulamento do Núcleo de Educação Especial - NEDESP. Disponível em: http://www.ufpb.br/sods/consuni/resolu/1998/Runi9802.html>. Acesso em: 5 fev. 2016.
WILSON, Tom D. On user studies and information needs. Journal of Documentation, London, v. 31, n. 1, p. 3-15, 1981.
WILSON, Tom D. Human information behavior. Informing Science, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 49-53, 2000.
WILSON, Tom D.; WALSH, Christina. Information behavior: an interdisciplinary perspective. Wetherby; West Yorkshire: British Library Research and Innovation Centre, c1996. (British Library research and innovation report, 10). Disponível em: http://informationr.net/tdw/publ/infbehav/prelims.html>. Acesso em: 12 jan. 2014.
WILSON, Tom D. On user studies and information needs. Journal of Documentation, Bingley, v. 62, n. 06, 2006, p. 658-670.

Published

2016-06-24

How to Cite

Ramalho, F., Hamad, H., & Guimarães, Ítalo J. B. (2016). Behavior of informational visually impaired students of the Universidade Federal da Paraíba - UFPB. Informação & Informação, 21(1), 230–256. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n1p230

Issue

Section

Artigos