Information searching behavior of users corporate portals
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n1p257Keywords:
Information Search Behavior, Search of Information, Decisionmaking, Corporate Portal, EletronorteAbstract
Introduction: Corporate portals are important in competitive organizations to transcend the search, retrieval and dissemination of information among stakeholders, contributing to the culture of interaction and knowledge sharing. Objective: The article presents the results of a master's degree research which analyzed the information searching behavior of users of corporate portals in Eletronorte.
Methodology: Wilson's (1981) model of information-seeking behavior, focused on cognitive needs of information users, correlated to the proposal of Dias (2001b) are used to characterize the corporate portal. The research uses quantitative and qualitative approaches in the analysis of collected data.
Results: The main factors that stimulate the search for information in the portal are the centralized access to information and documents, with proper disclosure, as well as promoting information sharing among audiences of the organization.
Conclusions: The Knowledge Portal represents a source of qualified information for decision making and spreading of organizational knowledge. The lack of a policy for information literacy and the culture of information sharing between users constitute themselves potential barriers to searching in corporate information portals.Downloads
References
BAPTISTA, Sofia Galvão. Técnicas de marketing para gestores de unidades de informação. In: AMARAL, S. A. (Org.). Marketing na ciência da informação. Brasília: UnB, 2007. Cap. 5.
BEAL, Adriana. Gestão estratégica da informação: como transformar a informação e a tecnologia da informação em fatores de crescimento e alto desempenho. São Paulo: Atlas, 2007.
BELKIN, Nicholas J. Information concepts for information science.
Journal of Documentation, London, v. 34, n. 1, p. 55-85, mar. 1978.
BIREME. Tutorial de pesquisa. Disponível em: http://revistashisa.bvs.br/help/operadores.htm>. Acesso em: 2 set. 2014.
BITENCOURT, Cláudia Cristina. A gestão de competências gerenciais: a contribuição da aprendizagem organizacional. 2001. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/1793>. Acesso em: 22 jan. 2011.
BRAGA, Kátia Soares. Aspectos relevantes para a seleção de metodologia adequada à pesquisa social em Ciência da Informação. In: MUELLER, Suzana Pinheiro Machado (Org.). Métodos para a pesquisa em ciência da informação. Brasília: Thesaurus, 2007. p. 1739.
CASSARRO, Antônio Carlos. Sistemas de informações para tomada de decisões. 3. ed. São Paulo: Pioneira Thomson, 2003.
CHOO, Chun Wei. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. 2. ed. São Paulo: SENAC, 2006.
CORRÊA, Elizabeth Saad. Comunicação digital e seus usos institucionais. In: KUNSCH, Margarida Maria Krohling (Org.). Gestão estratégica em comunicação organizacional. São Caetano do Sul: Difusão, 2008. p. 169-184.
COURTRIGHT, Christina. Context in information behavior research. Annual Review of Information Science and Technology, White Plains, v. 41, p. 273-306, 2007.
DIAS, Cláudia Augusto. Portal corporativo: conceitos e características. Ciência da Informação, Brasília, v. 30, n. 1, p. 50-60, jan./abr. 2001b. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v30n1/a07v30n1.pdf >. Acesso em: 14 mar. 2011.
DIAS, Cláudia Augusto. Métodos de avaliação de usabilidade no contexto de portais corporativos: um estudo de caso no Senado Federal. 2001. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2001a.
ELETROBRAS ELETRONORTE. Eletrobras Eletronorte tem a melhor TI do setor elétrico. Informativo Novo Tempo. Brasília, ano 1, n. 7, out. 2010. Disponível em: http://www.eln.gov.br/opencms/export/sites/eletronorte/modulos/novoN orte/arquivosNT/NovoTempo007.pdf>. Acesso em: 2 fev. 2011.
ELETROBRAS ELETRONORTE. Portal do conhecimento. Disponível em: http://ucel.eln.gov.br/portaldoconhecimento/>. Acesso em: 2 fev. 2011.
ELETROBRAS ELETRONORTE. Relatório de sustentabilidade 2012. Brasília, 2012. Disponível em: https://issuu.com/eletrobraseletronorte/docs/relatorio_de_sustentabilida de_2012>. Acesso em: 11 set. 2013.
ESPACIALIDADE. In: Houaiss online. Disponível em: http://houaiss.uol.com.br/>. Acesso em: 2 set. 2014.
FERNANDES, Amarildo da Cruz. Conhecimento e aprendizagem organizacional em perspectiva. In: ENEGEP, 4., 1999, Natal. Anais... Natal: ABEPRO, 1999. Disponível em: http://www.abepro.org.br/biblioteca/ENEGEP1999_A0995.PDF>. Acesso em: 26 out. 2010.
FORMA ERGONÔMICA. In: Houaiss online. Disponível em: http://houaiss.uol.com.br/>. Acesso em: 2 set. 2014.
GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: UnB, 2012. Disponível em: http://leunb.bce.unb.br/handle/123456789/22>. Acesso em: 19 jun. 2012.
GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. O papel da experiência na aprendizagem: perspectivas na busca e no uso da informação. TransInformação, Campinas, v. 20, n. 2, p. 149-158, maio/ago. 2008. Disponível em: http://hdl.handle.net/10482/9208> Acesso em: 15 dez. 2012.
LUPETTI, Marcélia. Gestão estratégica de comunicação. São Paulo: Thompsom Learning, 2007.
MORESI, Eduardo Amadeu; MENDES, Sérgio Regina Peixoto. Compartilhamento do conhecimento em portais corporativos. TransInformação, Brasília, v. 11, n. 11, 2010. Disponível em: http://periodicos.puccampinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/article/view/482>. Acesso em: 28 out. 2011.
PAVONI JUNIOR, Gilberto. Geração X, Y e classe A. Information Week Brasil, São Paulo, n. 231. p. 98-100, set. 2010.
SALDANHA, Ricardo (Org.). Prêmio intranet portal 2011. Coleção Instituto Intranet Portal, 2012. Disponível em: http://www.clubedeautores.com.br/book/119842-Premio_Intranet_Portal_211>. Acesso em: 21 mar. 2012.
SGUARIO, Valéria Maria Gataz; TOMAÉL, Maria Inêz. Portal corporativo interno de um hospital universitário: um estímulo à aprendizagem organizacional. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Santa Catarina, v. 16, n. 32, p. 57, 2011. Disponível em: http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/15182924.2011v16n32p57>. Acesso em: 3 ago. 2012.
WILSON, T. D. Human information behavior. Informing Science, California, v. 3, n. 2, p. 49-55, 2000. Disponível em: http://inform.nu/Articles/Vol3/v3n2p49-56.pdf >. Acesso em: 21 jun. 2013.
WILSON, T. D. On user studies and information needs. Journal of Documentation, London, v. 37, n. 1, p. 3-15, 1981. Disponível em: http://www.informationr.net/tdw/publ/papers/1981infoneeds.html>. Acesso em: 22 jun. 2013.
YANAZE, Mitsuru H. Gestão de marketing e comunicação: avanços e aplicações. São Paulo: Saraiva, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.