Reading, literality and children's literature: reflections required for librarianship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2020v9n1p143

Keywords:

Reading, Literature, Literality, Children's literature

Abstract

Introduction: It deals with the theoretical aspects of children's literature and the importance of the knowledge of this theme by the librarians for their performance. Objective: It seeks to understand and reflect on how the literary reading is configured in theoretical terms and what is the meaning and importance of literary language for the child.
Methodology: It uses exploratory and bibliographical research to discuss the theme from the scientific and literary production of authors and critics, especially in the Brazilian context from the late 1970s to the late 2000s.
Results: Presents a theoretical rescue of studies on reading, literality and children's literature demonstrating how these concepts relate to each other and emphasizing that both reading and literature are elements permeated by ideological, social and historical contexts of production.
Conclusions: It concludes that children's literature operates in the development of the child's imagination and autonomy and that the librarian can contribute to the emancipation of the reader through reading mediation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana de Souza Alves, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doctoral student at the Postgraduate Program in Information Science at the Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura Infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1997.

ABREU, Márcia Azevedo de. Cultura Letrada, literatura e leitura. São Paulo: UNESP, 2006.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo. Francisco. Mediação da Informação e Múltiplas Linguagens. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, p. 89-103, 2009.

BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980. BORTOLIN, S.; SILVA, R. J. da. Ensino da literatura infantojuvenil na graduação e pós-graduação em ciência da informação. REBECIN, Sergipe, v.2, n.2, p.124-137, 2015.

CADEMARTORI, Lígia. O que é literatura infantil. São Paulo: Brasiliense, 2010.

CANDIDO, Antonio. Direito à Literatura. In: LIMA, A. de. et. al. O Direito à Literatura. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2012. p. 17-40.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun. Tradução de Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1998.

COELHO, Nelly. Novaes. Literatura Infantil: teoria: análise: didática. São Paulo: Moderna, 2000.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

CUNHA, Maria. Antonieta. Antunes. Literatura infantil: teoria e prática. São Paulo: Ática, 2004.

DINORAH, Maria. O Livro infantil e a formação do leitor. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. Tradução de Cid Knipel. São Paulo: Cosacnaify, 2010. LAJOLO, Marisa. O que é literatura. São Paulo: Brasiliense, 1982.

LIMA, Aldo. O ensino da literatura e a pedagogia do digesto. In: LIMA, A. de. et al. O Direito à Literatura. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2012. p. 41-54.

MARTINS, Maria. Helena. O que é leitura. São Paulo: Brasiliense, 1982.

MEIRELES, Cecília. Problemas da literatura infantil. 4. ed. São Paulo: Global, 2016.

ORLANDI, Eni Puccinelli. A polissemia da noção de leitura. In: ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez, 1998. p. 7-12.

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Editora 34, 2008.

ROSENFELD, Anatol. Estrutura e problemas da obra literária. São Paulo: Perspectiva, 1976.

YUNES, Eliana. Questões fundamentais de literatura infantil. Rio de Janeiro: Divisão de intercâmbio e edições: PUC-Rio, 1979.

YUNES, Eliana; PONDÉ, Gloria. leitura e leituras da literatura infantil. São Paulo: FTD, 1998.

ZILBERMAN, Regina; MAGALHÃES, Ligia. Cademartori. Literatura infantil: autoritarismo e emancipação. São Paulo: Ática, 1987.

Published

2020-05-22

How to Cite

ALVES, Mariana de Souza. Reading, literality and children’s literature: reflections required for librarianship. Informação@Profissões, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 143–162, 2020. DOI: 10.5433/2317-4390.2020v9n1p143. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/37974. Acesso em: 2 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.