The Danish librarian and cultural negotiation: new paradigm for mediation and appropriation of information

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2016v5n2p143

Keywords:

Mediation, Cultural negotiation, Cultural appropriation. Library, Writing culture

Abstract

Introduction: It presents results of doctoral thesis.
Objective: This article aims to contribute to the definition and development of the concept "cultural negotiation", understood as a theoretical-methodological category guiding the mediation processes used to suit the written culture.
Methodology: Collaborative methodology has been used, in other words, a scientific construction process based on the dialogue between scientific knowledge and "action", adopting, however, a perspective that does not reduce or overlap one another.
Results: The results indicate that by acknowledging and incorporating their concepts and processes, the conflicts caused by divergences and/or asymmetries between the different individuals, groups, segments, categories, sociocultural matrix (readers/nonreaders, oral tradition/written culture), the case shown (a Danish public library), unlike others of the same content are, rather than instances of control and/or dissemination, it’s instance of cultural negotiation involving subjects, texts and contexts in active, assertive and complex processes of information and cultural appropriation, including - but not exclusively - written culture.
Conclusions: The concept of cultural negotiation, therefore, points out to new perspectives concerning written culture, as well as cultural appropriation as a whole. Simultaneously, it indicates to be able to contribute to redefine essential practices and concepts of cultural mediation and its paradigms.

Author Biography

Amanda Leal de Oliveira, Universidade de São Paulo (USP)

PhD in Information Science (ECA/USP). Collabori Researcher (CBD/ECA/USP)

References

BARKER, R.; ESCARPIT, R. A fome de ler. Rio de Janeiro: FGV, 1975.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes do fazer. Rio de Janeiro: Vozes, 1994.

CHARTIER. R. Textes, imprimés, lectures. Pour une sociologie de la et lecteurs. dans la France contemporaine, Cercle de la librairie, Paris: La trasposición didáctica; Buenos Aires: Aique, 1988.

CHARTIER, R.; DEL PRIORI, M. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Brasília: UnB, 1999.

DENNY, J. P. O Pensamento racional na cultura oral e a descontextualização da cultura escrita. In: OLSON, D.; TORRANCE, N. Cultura Escrita e Oralidade. São Paulo: Ática, 1995.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir. Petrópolis: Vozes, 1984.

FREIRE. P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1982.

FREIRE. P. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1981a.

FREIRE. P. Extensão ou comunicação. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE. P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981b. HOGGART, R. The uses of literacy: aspects of working-class life with special reference to publications and entertainments. London: Chatto and Windus, 1977.

INSTITUTO PAULO MONTENEGRO; AÇÃO EDUCATIVA. INAF Brasil 2011: Indicador de Analfabetismo funcional – principais resultados. Disponível em: http://www.ipm.org.br/ptbr/programas/inaf/relatoriosinafbrasil/Paginas/inaf2011_2012.aspx. Acesso em: 5 jul. 2016

INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da leitura no Brasil: realização. 3. ed. São Paulo: Ibope Inteligência, [2011]. Disponível em: http://prolivro.org.br/home/images/relatorios_boletins/3_ed_pesquisa_retratos_leitura_IPL.pdf. Acesso em: 22 ago. 2015.

LÉVI-STRAUSS. C. Tristes trópicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

MANGUEL. A. Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

OLIVEIRA, A. L. Cultura na fazenda: um estudo sobre a apropriação da leitura como negociação de sentidos. 2009. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - ECA/USP, São Paulo, 2009.

OLSON, D.; TORRANCE, N. Cultura escrita e oralidade. São Paulo: Ática, 1995.

PERROTTI, E.; PIERUCCINI, I. Infoeducação: saberes e fazeres da contemporaneidade. In: LARA, M.L.G ; FUJINO, A.; NORONHA, D. P. (Org.). Informação e contemporaneidade: perspectivas. Recife: Néctar, 2007. p.46- 97. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/nucleos/colabori/documentos/Infoeducacao.pdf. Acesso em: 10 jul. 2016.

PETIT. M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Ed. 34, 2008. PIERUCCINI, I. A ordem informacional dialógica: estudo sobre a busca de informação em educação. 2004. 194 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27143/tde-14032005-144512/ptbr.php. Acesso em 10 jul. 2016.

SERFATY-GARZON, P. Dictionnaire critique de l´habitation et du logement. Paris: Armand Colin, 2003. p. 27-30.

UNESCO. Adult and youth literacy national, regional and global trends, 1985- 2015. Disponível em: http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/literacy-statistics-trends1985-2015.pdf. Acesso em: 5 jul. 2016.

Published

2017-02-23

How to Cite

OLIVEIRA, Amanda Leal de. The Danish librarian and cultural negotiation: new paradigm for mediation and appropriation of information. Informação@Profissões, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 143–160, 2017. DOI: 10.5433/2317-4390.2016v5n2p143. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/28317. Acesso em: 24 aug. 2024.