A dialogue between real life and the children's literature: a reading experience in the perspective of the production of meaning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2017v6n1p162

Keywords:

Alice in Wonderland, Bibliotherapy, Children's Literature, Cartographic Method, Intervention Research

Abstract

Introduction: Over time, the term reading has been conceptualized in a polysemic way, and its meaning depends on the approach to be understood. In this study, we focus on the conciliatory perspective. In this perspective, text and reader are in a constant interaction. Thus, reading is interacting with the text and producing meanings. Based on this meaning, we seek in our study an interlocution with the technique of bibliotherapy, understood as a therapy through books.
Objective: To recaracterize the illness process of an infant oncological patient through the use of bibliotherapy, in order to defocalize the disease with the insertion of the ludic through children's literature.
Methodology: The research is of a qualitative nature, classified in terms of procedures as an Intervention Research. It has descriptive characteristics and is associated with the cartographic method. With a female child (11 years old), diagnosed with a malignant pelvic neoplasm, in an advanced stage. We also used drawing as a dialog promoter between the professionals involved in intervention and the patient.
Results: The proposed reading allowed our interlocutor to not only experience her history in her own way, but also resignify it.
Conclusions: We can conclude by emphasizing that we are no longer the same, but others of us, provoked by "othering" produced in each encounter

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Veras de Andrade, Secretaria Municipal de Educação de Teresina(PI)

Professor das Séries Iniciais da Educação Básica da Secretaria Municipal de Educação de Teresina.

Ana Caroline Viana de Melo, Clínica Reabilitar com Amor

Psychologist. Specialist in Mental Health and Psychosocial Care.

References

ALBUQUERQUE, Eliane Borges Correia de. Conceituando alfabetização e letramento. In: SANTOS, Carmi Ferraz; MEDONÇA, Márcia. (Org.). Alfabetização e Letramento: conceitos e relações. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p.11-22

ALICE no País das Maravilhas. Direção de Tim Burton. Estados Unidos: Walt Disney Pictures, 2010. 1 Dvd.

BARROS, Laura Pozzana de; KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da.(Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015. p. 52-75.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CARROLL, Lewis. Aline no país das maravilhas. São Paulo: Universo dos Livros, 2014.

DIMENSTEIN, Magda. A cultura profissional do psicólogo e o ideário individualista: implicações para a prática no campo da assistência pública à saúde. Estudos de Psicologia, Natal, v.5, n.1, p. 95-121, 2000.

ESCÓSSIA, Liliana da; KASTRUP, Virgínia. O conceito de coletivo como superação da dicotomia indivíduo-sociedade. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 2, p. 295-304, maio./ago. 2005.

GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

GUATTARI, Félix. Da produção de subjetividade. In: PARENTE, André. (Org.). ImagemMáquina. . Rio de Janeiro, ed. 34, 1993. p. 177-191.

FERREIRA, Sandra Patrícia Ataíde; DIAS, Maria da Graça Bompastor Borges. A leitura, a produção de sentidos e o processo inferencial. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 9, n. 3, p. 439-448, set./dez. 2004.

LEFTA, Vilson J. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolinguística. Porto Alegre: Sagra: DC Luzzatto, 1996.

LEONTIEV, A. N. Actividad, consciencia y personalidad. Buenos Aires: Ciencia del hombre, 1978.

PAULON, Simone Mainieri; ROMAGNELI, Roberta Carvalho. Pesquisaintervenção e cartografia: melindres e meandros metodológicos. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, ano 10, n. 1, p.85-102, 2010.

VALENCIA, Maria Cristina Palhares; MAGALHÃES, Michelle Cristina. Biblioterapia: síntese das modalidades terapêuticas utilizadas pelo profissional. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, v. 29, n. 1, p. 5-27, 2015.

ZENELLA, Andréa Vieira. Sujeito e alteridade: reflexões a partir da psicologia histórico-cultural, Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, p. 99- 104, maio/ago., 2005.

Published

2017-12-06

How to Cite

ANDRADE, Lucas Veras de; MELO, Ana Caroline Viana de. A dialogue between real life and the children’s literature: a reading experience in the perspective of the production of meaning. Informação@Profissões, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 162–173, 2017. DOI: 10.5433/2317-4390.2017v6n1p162. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/27382. Acesso em: 28 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiências

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.