Long term exhibition of the pantheon, in brasília: Your relationship with the public (2015)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2017v6n1p110

Keywords:

Pantheon, Panteão da Pátria, Public studies, Representation

Abstract

Introduction: This work is a result of the public research conducted in September 2015 in the museum of Panteão da Patria, located in Praça dos Três Poderes, in Brasília, Distrito Federal. The museum has a well-defined speech and is considered a political place.
Objectives: The objective of this study was to analyze the relationship of the public with that space, to verify if people feel represented with the speech of the exhibition, to identify the processes that led to the construction of the space and to make an analysis of how the Museum's objectives are understood by the visitors.
Methodology: This study was classified as a reception study aimed to the spontaneous visitor of the exhibition. First, a contextualization of the history of the Pantheon was made, data were collected about the Museum and its collection in order to understand more thoroughly what motivated its creation and what discourse it wants to transmit to the visitor. In a second moment, through the application of questionnaires, it was made the identification of who was the visiting public of the museum and if the visitors identify or not with that space. The information collected was systematized in the SPSS program.
Results: It was identified that most of the interviewees came away with a positive impression of the museum for he spoke of the life of Tancredo Neves and emphasize a patriotic feeling, but it was a minority of the visitors that identified with the called national heroes that the museum presents. Visitors still miss the elements that are more representative of the plurality of society in space.
Conclusions: Although the population still feels the need for spaces such as the Pantheon, it should be made clear that the museum is a space for discussions and dialogues, not simply to present a crystallized and unquestioned history.

Author Biographies

Verônica Bemvenuto de Abreu e Silva, Universidade de Brasília (UnB)

Degree in Museology from the Universidade de Brasília (UnB).

Ana Lúcia de Abreu Gomes, Universidade de Brasília (UnB)

Doctorate in Cultural History from the Universidade de Brasília (UnB). Professor at the Faculty of Information Science at the Universidade de Brasília (UnB)

References

BALLAROTTI, C. A construção do mito de Tiradentes: de mártir republicano a herói cívico na atualidade. Revista Antíteses, v. 2, n. 3, p. 201-225, 2009.

BOURDIEU, P. A Força da representação. In: A Economia das trocas lingüísticas: o que falar quer dizer. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1996. p. 107-116.

BOURDIEU, P. O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público. São Paulo: EDUSP, 2007.

CARVALHO, J. M. Tiradentes: Um herói para a República In: CARVALHO, J. M. A formação das almas: o imaginário da República no Brasil. São Paulo, Companhia das Letras, 1990. p. 55-73.

CHAGAS, M.. A Imaginação museal: museu, memória e poder em Gustavo Barroso, Gilberto Freyre e Darcy Ribeiro. Rio de Janeiro. Minc/IBRAM. 2009.

DAVALLON, J. Introduction. Le public au centre de l'évolution du musée. Publics et Musées, n. 2, p. 10-18, 1992. Regards sur l'évolution des musées (sous la direction de Jean Davallon).

DAVALLON, J. Le musée est- il vraiment un média. Publics et musées. n. 2, p. 99- 123, 1992. Regards sur l'évolution des musées (sous la direction de Jean Davallon).

DAVALLON, J. L’invention simultanée du visiteur et de l’exposition. Publics et Musées, n. 2, p. 71-98, 1992. Regards sur l'évolution des musées (sous la direction de Jean Davallon).

FORTE. O uso de questionários em trabalhos científicos. 2007.

FUNARI, P.; CARVALHO. Museu e identidade nacional: reflexões e propostas. In: SEMANA NACIONAL DE MUSEUS, 9, 2011, Minas Gerais. Anais... UNIFAL, 2011. p. 9-22.

HALL, S. As culturas nacionais como comunidades imaginadas. Rio de Janeiro: DPEA, 2006. HERNANDEZ, F. Manual de museologia. Madrid-Espanha, Sintesis. 2001.

KOPTCKE, L. S. CAZELLI, S. LIMA, J. M.. Os museus e seus visitantes: uma analise do perfil dos públicos dos museus do Rio de Janeiro e Niterói. In: ABREU, R.; CHAGAS, M. S.; SANTOS M. S. (Org.). Museus, coleções e patrimônios: narrativas polifônicas. Rio de Janeiro: IPHAN, 2007. p. 68- 92.

KOPTCKE, L. PEREIRA, M. Museus e seus arquivos: em busca de fontes para estudar os públicos. História, Ciências, Saúde, Manguinhos, v.17, n.3, p.809-828, 2010.

KÖPTCKE, L. S. Público, o x da questão? A construção de uma agenda de pesquisa sobre os estudos de público no Brasil. Revista do Programa de PósGraduação em Ciências da Informação da Universidade de Brasília, v. 1, n. 1, p. 209-235, 2012.

KÖPTCKE, L. S. Observar a Experiência museal: uma prática dialógica? Cadernos Museu da Vida. Coordenação de Educação em Ciências do Museu da Vida. p. 5-22, 2003.

LE GOFF, J. História e memória. 4. ed. Campinas: Unicamp, 1996.

MATTA, R. Carnavais malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

MENESES, U. B. T. A problemática da identidade cultual nos museus: de objetivo (de ação) a objeto (de conhecimento). Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v.1, n. 1. p. 207-222, 1993.

MUSEU DO PANTEÃO DA PATRIA. Centro cultural dos três poderes. Brasília, DF, [201_].

SANTOS, M. C. T. M. O papel dos museus na construção de “uma identidade nacional”. In: Anais do Museu Histórico Nacional. v. 28, Rio de Janeiro, n. 28, p. 21-36, 1996.

SANTOS, M. S. A escrita do passado em museus históricos. Granmond. Rio de Janeiro. 2006. p. 41- 54.

SENADO FEDERAL. Lei nº 11.597, 29 de novembro de 2007.

SENADO FEDERAL. Projeto de lei n° 99, de 2005.

STUDART, D. Museus e famílias: percepções e comportamentos de crianças e seus familiares em exposições para o público infantil. História, Ciências, Saúde, Manguinhos, v. 12, 2005.

Published

2017-12-06

How to Cite

Silva, V. B. de A. e, & Gomes, A. L. de A. (2017). Long term exhibition of the pantheon, in brasília: Your relationship with the public (2015). Informação@Profissões, 6(1), 110–134. https://doi.org/10.5433/2317-4390.2017v6n1p110

Issue

Section

Relatos de Experiências