The teaching of history and citizenship: an analysis from the point of view of symbolic interactionism of school institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2017v23n2p35

Keywords:

Citizenship, School institutions, Teaching of History.

Abstract

The 1990s saw a strong trend towards changes in Brazil ?s educational system aiming at the formation of citizens imbued with an ethical stance and social-political commitment for the construction of a more just and participatory society. Educational proposals, such as the Guideline and Bases of Education and the National Curriculum Parameters, have been prepared since an agreement was reached that education had a relevant role in the development of people and society. Current paper presents an analysis on citizenship in the teaching of History in schools from the point of view of symbolic interactionism. It is a contribution towards the understanding of the establishment of public policies in Brazil and the provision of items that help in the understanding of school institutions and teachers ? activities in the school when new pedagogical proposals are suggested.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rivail Carvalho Rolim, Universidade Estadual de Maringá

PhD in History from the Fluminense Federal University. Adjunct Professor of the Universidade Estadual de Maringá.

References

ABUD, Kátia. Currículos de História e políticas públicas: os programas de História do Brasil na escola secundária. In: BITTENCOURT, Circe. O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997. p. 28-41.

AZANHA, José Mário Pires. Parâmetros Curriculares Nacionais e a autonomia da escola. In: VALLE, Bertha de Borjas Reis do et al. Políticas Públicas. Curitiba: IESD Brasil, 2009.

BEBIANO, Rui. Temas e problemas da História do presente. In: D`ENCARNAÇÃO, José. A História tal qual se faz. Lisboa: Colibri, 2003. p. 225-236.

BERGER, Peter; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 1974.

BITTENCOURT, Circe. Capitalismo e cidadania nas atuais propostas curriculares de História. In:

BITTENCOURT, Circe. O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997. p. 11-27. BLUMER, Herbert. A natureza do interacionismo simbólico. In: MORTENSEN, C. David. Teoria da comunicação: textos básicos. São Paulo: Editora Mosaico, 1980. p. 119-138

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasilia, 1996. Disponivel em: . Acesso em: 22 fev. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de Referência ENEM – Matriz de Referência de Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: História. Brasília, 1998b.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília, 1998c.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília, 1998a.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Programa de desenvolvimento profissional continuado (Parâmetros em Ação). Brasília, 1999.

CARVALHO, José Murilo. Cidadania no Brasil: o longo caminho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

CHARTIER, Roger. Textos, impressão e leitura. In: HUNT, Lynn. A nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, 1992. p. 211-238.

DOUGLAS, Mary.Como pensam as instituições. Lisboa: Instituto Piaget, 2004.

DREYFUS, Françoise. La invención de la burocracia: servir ao Estado en Francia, Gran Bretaña y Estados Unidos (siglos XVIII-XX). Buenos Aires: Biblos, 2012.

GALIAN, Cláudia Valentina Assumpção. Os PCNs e a elaboração de propostas curriculares no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 153, p. 648- 669, jul./set. 2014.

GOODSON, Ivor F.As políticas de currículo e de escolarização. Petrópolis: Vozes, 2013.

GUIMARÃES, Selva (Org.). Ensino de História e cidadania. Campinas: Papirus, 2016.

GUIMARÃES, Selva; SILVA, Marcos. Ensinar História no século XXI: em busca do tempo entendido. Campinas: Papirus, 2012.

MATTOS, Hebe Maria. O ensino de História e a luta contra a discriminação racial no Brasil. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel (Org.). Ensino de História: conceitos, temáticas e metodologia. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003. p. 127-138.

MEAD, Georg. Espíritu, persona y sociedad. Madrid: Paidós, 2010.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica – História. Curitiba, 2008.

PERRENOUD, Philippe. Escola e cidadania: o papel da escola na formação para a democracia. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SCHMIDTH, Maria Auxiliadora. A formação do professor de História e o cotidiano de sala de aula. In: BITTENCOURT, Circe. O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997.

SILVA, Giovani José da. Perspectivas do Ensino de História e diversidade Étnicocultural. In: ZAMBONI, Ernesta e outros (Org.). Memória, sensibilidades e saberes. Campinas: Editora Alínea, 2015.p. 52-63.

SILVA, Giselda Costa da. A História da África e da cultura Afro-brasileira: os saberes e fazeres dos professores. In: ZAMBONI, Ernesta e outros (Org.). Memória, sensibilidades e saberes. Campinas: Editora Alínea, 2015.p. 193-208.

SILVA, Marcos Antonio da; FONSECA, Selva Guimarães. Ensino de História hoje: errâncias, conquistas e perdas. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 31, nº 60, p. 13-33, 2010.

WEBER, Max.Economia e sociedade. São Paulo: Editora UNB, 1999.

Published

2017-12-27

How to Cite

Rolim, R. C. (2017). The teaching of history and citizenship: an analysis from the point of view of symbolic interactionism of school institutions. História & Ensino, 23(2), 35–58. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2017v23n2p35

Issue

Section

Artigos