History teaching and the brazilian civil-military government (1964/1989):

cinematographic representation of resistance groups

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n2p106

Keywords:

history teaching;, civil-military government;, brazilian cinema.

Abstract

Cinema was substantially empowered by the great encouragement to the production and sharing of videos being present in different social contexts, as well as in schools and classrooms, which makes possible to consider the importance of the promotion of formative processes that deal with the conscious and critical use of this technology in teaching and learning, aiming to build a different type of knowledge from aesthetics. Thus, this present project sought to reflect on proposals in history teaching that focus on the performance of resistance groups in the dictatorial period (1964/1989) though two films by directed by Lúcia Murat: “Almost brothers” (“Quase dois irmãos”) (2004) and “Memory they told me” (“A memória que me contam”) (2013). This research presented a qualitative approach, applied nature and sought to reconcile description and explanation, using first-hand bibliographic and documentar investigations. It also involved a specific methodological treatment of the films (internal analysis). Reflections were presented on the dialogues between teaching history and cinema, in addition to the relationship between cinema, language and experience. Addressing resistance groups to the Civil-Military Dictatorship in history teaching based on Lúcia Murat’s films means valuing the “vanquished” through critical observation of memories and imagery reports constructed about the subjects who lived through that period under the status of members of resistance groups.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aruana Mariá Menegasso, Universidade Estadual Paulista Julho de Mesquita Filho - IBILCE

Licenciada em Pedagogia e mestre em Ensino e Processos Formativos pela UNESP/São José do Rio Preto, com bolsa PIBIC/CNPq e FAPESP.

Humberto Perinelli Neto, Universidade Estadual Paulista Julho de Mesquita Filho - IBILCE

Bacharel e licenciado em História, bem como mestre e doutor em História pela UNESP. É Professor Assistente Doutor junto ao Departamento de Educação do IBILCE/UNESP/São José do Rio Preto e credenciado no Programa de Pós Graduação Ensino e Processos Formativos (UNESP São José do Rio Preto/Ilha Solteira e Jaboticabal)

References

A MEMÓRIA que me contam. Direção: Lúcia Murat. Produção: Taiga Filmes. Intérpretes: Clarisse Abujamra, Otávio Augusto, Franco Nero et al. Rio de Janeiro: Taiga Filmes, 2013. (100 min), color.

ALBERTI, Verena. Ditadura militar brasileira nas aulas de história. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 13, n. 33, p. 1-34, 2021. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180313332021e0102

ALMEIDA, Maria Hermínia Tavares; WEIS, Luiz. Carro-zero e pau-de-arara: o cotidiano da oposição de classe média ao regime militar. In: SCHWARCZ, Lilia Moritz História da vida privada no Brasil - 4: contrastes da intimidade contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. p. 319-409.

ALMEIDA, Milton José. Imagens e sons: a nova cultural oral. São Paulo: Cortez, 2001.

ALVES, Pedro; GARCIA, Francisco Garcia. Oficios del cine: manual para prácticas cinematográficas. Madrid: Icono 14 Editorial, 2017.

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith; GEWANDSZNAJDER, Fernando. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira, 1999.

ANDREW, James Dudley. As principais teorias do cinema. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

ARAÚJO FILHO, Waldemir. Cinema e ensino de história na perspectiva de professores de história. 2007. 101f. Dissertação (Mestrado em Educação) - PUC, Rio de Janeiro, 2007.

ARAÚJO, Maria Paula Nascimento. A luta democrática contra o regime militar na década de 1970. In: REIS, Daniel Aarão; RIDENTI, Marcelo; MOTTA, Rodrigo Patto Sá. O golpe e a ditadura militar 40 anos depois (1964-2004). Bauru: Edusc, 2004. p. 161-175.

AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas: Papirus, 2001.

BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis: Vozes, 2015.

BERNARDET, Jean Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História. São Paulo: Cortez, 2008.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2006.

CABRERA, Julio. O cinema pensa: uma introdução à filosofia através dos filmes. Rio de Janeiro: Rocco, 2006.

CAMPOS, Pedro Henrique Pedreira. Estranhas catedrais: as empreiteiras brasileiras e a ditadura civil-militar, 1964-1988. Niterói: Eduff, 2014.

CANCLINI, Néstor García. Leitores, espectadores e internautas. São Paulo: Iluminuras, 2008.

CHARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanessa R. O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac-Naify, 2001.

DESBOIS, Laurent. A odisséia do cinema brasileiro da Atlântida a Cidade de Deus. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

DUARTE, Rosalia; REIS, João Alegria. Formação estética audiovisual: um outro olhar para o cinema a partir da educação. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 33, p. 59-80, 2008.

FANTIN, Monica. Cinema, participação estética e imaginação. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 1, n. 30, p. 534-560, 2013.

FICO, Carlos. Além do golpe: versões e controvérsias sobre 1964 e a ditadura militar. Rio de Janeiro: Record, 2014.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história. Campinas: Papirus, 2009.

FURTADO, Beatriz; DUBOIS, Philippe. Pós-fotografia, pós-cinema: configurações das imagens. São Paulo: SESC, 2019.

GAMBOA, Sílvio Sánchez. Pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1997.

JANOTTI, Maria de Lourdes Mônaco. História, política e ensino. In: BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2006. p. 42-53.

KALLÁS, Ana Lima. A abordagem da ditadura pós 1964 no Ensino de História (1985-2015): é possível pensar em uma pedagogia da memória no Brasil?. CLEPSIDRA, Buenos Aires, v. 8, n. 16, p.120–141, 2021.

LEME, Caroline Gomes. Cinema e sociedade: sobre a ditadura militar no Brasil. 2011. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Unicamp, Campinas. 2011.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2009.

MARTIN-BARBERO, Jesus. Novos regimes de visualidade e descerramentos culturais. In: FILÉ, Valter. Batuques, fragmentações e fluxos. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p. 83-112.

MEDEIROS, Angela Cordeiro; RAMALHO, Thalita Aragão. Que bom te ver viva: memória das mulheres. O Olho da História, Salvador, n.14, p. 1-14, 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social. Petrópolis: Vozes, 2000.

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2011.

NASCIMENTO, Jairo Carvalho. Cinema e ensino de história: realidade escolar, propostas e práticas na sala de aula. Fênix, Uberlândia, v. 5, n. 2, p.1-23, 2008.

NÓVOA, Jorge. Apologia da relação cinema-história. O Olho da História, Salvador, v. 1, n. 1, p. 109-122, 1995.

QUASE dois irmãos. Direção: Lúcia Murat. Produção: Taiga Filmes. Intérpretes: Maria Flor, Flávio Bauraqui, Caco Ciocler et al. Rio de Janeiro: Taiga Filmes, 2004. (102 min), color.

REIGADA, Tiago. Ensinar com a sétima arte: o espaço do cinema na didática da História. Porto: Edições Afrontamento: CITCEM, 2020.

REIS, Aarão Daniel; RIDENTI, Marcelo; MOTTA, Rodrigo Patto Sá. O golpe e a ditadura militar 40 anos depois (1964-2004). Bauru: Edusc, 2004.

RIDENTI, Marcelo. O fantasma da revolução brasileira. São Paulo: Editora Unesp, 1993.

SETTON, Maria da Graça Jacintho. A cultura da mídia na escola. São Paulo: Annablume, 2004.

SETTON, Maria da Graça Jacintho. Mídia e educação. São Paulo: Contexto, 2010.

SILVA, Ana Cristina Venancio. Uma videoteca para a educação: o projeto ceduc-vídeo, a videoteca pedagógica e as publicações sobre cinema e educação produzidas na fundação para o desenvolvimento da educação – FDE entre 1988 e 1997. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – USP, São Paulo, 2009.

SILVA, Marcos Antônio; FONSECA, Selva Guimarães. Ensino de história hoje: errâncias, conquistas e perdas. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 30, n. 60, p. 13-33, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01882010000200002

SILVA, Marcos; RAMOS, Alcides Freire. Ver história: o ensino vai aos filmes. São Paulo: Hucitec, 2011.

SOUZA, Maria Luiza Rodrigues. Um estudo das narrativas cinematográficas sobre as ditaduras militares no Brasil (1964-1985) e na Argentina (1976–1983). 2007. Tese (Doutorado em estudos comparados sobre as Américas do Centro de pesquisa e Pós-Graduação sobre as Américas) - UnB, Brasília, 2007.

SOUZA, Roberta Lemos. A ditadura brasileira sob o olhar juvenil: uma análise dos filmes nunca fomos tão felizes e o ano em que meus pais saíram de férias.2016. Dissertação (Mestrado em História, Política e Bens Culturais) - Fundação Getulio Vargas, Rio de Janeiro, 2016.

TRIVINÕS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1987.

TURNER, Graeme. Cinema como prática social. São Paulo: Summus, 1988.

XAVIER, Ismail. A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal: Embrafilmes, 1983.

Published

2022-12-30

How to Cite

Menegasso, A. M., & Perinelli Neto, H. (2022). History teaching and the brazilian civil-military government (1964/1989):: cinematographic representation of resistance groups. História & Ensino, 28(2), 106–128. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n2p106

Issue

Section

Artigos