Use of images on the teaching of history: An example with the paintings of Peter Weingärtner

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n2p145

Keywords:

Teaching of Histor, . Images, Representations.

Abstract

This study aims to understand how the discipline of history can make use of visual sources in the classroom to understanding and reflection of historical events. Therefore, we used, the paintings of artist Pedro Weingärtner (1853 - 1929), which represent the theme of German immigration. Intend to analyze the identity and representation of ethnicity in the paintings contextualizing them to the history of the time. One goal of this research is to develop the skills of reading and interpreting imagery in students and also encourage the discussion of the use of visual sources in the classroom. In this sense, the ability to interpret images and relate them to the historical context is one of the ways to encourage student development of critical, interpretive and transformative capacity of your prórpia reality. These analyzes intend to enhance the dialogue in the classroom and dynamic teaching.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Cyanna Missaglia de Fochesatto, UNISINOS

Master's student at PPGH at UNISINOS.

References

BALDISSERA, J. A. Imagem e construção do conhecimento histórico. In PADRÓS, E. S.; BERGAMASCHI, M. A.; PEREIRA, N. M.; BARROSO, Vera; GEDOZ, Sirlei. (Org.). Ensino de História: desafios contemporâneos. Porto Alegre: Evangraf, 2011.

BAUMAN, Z. Identidade. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2005.

CORAZZA, S. M. Na diversidade cultural: uma ‘docência artística’. Revista Pátio, ano V, nº 17, maio/julho/2001.

COSTA, M. V. Estudos Culturais e Educação. Um panorama. In: Silveira, Rosa Maria H. (Org.). Cultura, poder e educação: Um debate sobre Estudos Culturais em Educação. 2 ed. Canoas: Ed. ULBRA, 2011.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

GUIDO, Â. Pedro Weingärtner. Porto Alegre: Divisão de Cultura – Diretoria de Artes da Secretaria de Educação e Cultura, 1956.

HALL, S. Identidade Cultural na pós-modernidade. 11ed. Editora: Editora: Dp&a, 2006.

RAHDER, Maria Beatriz Furtado; CAUDURO, Flávio Vinicius Cauduro. Algumas características das imagens Contemporâneas. Revista Fronteiras: Estudos midiáticos, v.7, n. 3, p. 195-205, set./dez. 2005.

MEINERZ, C. B. Ensino da História: A relação pedagógica presente em nossas práticas. 203-211. In: PADRÓ, E. S.; BERGAMASCHI, M. A.; PEREIRA, N. M.; BARROSO, V.; GEDOZ, S. (Org.). Ensino de História: desafios contemporâneos. Porto Alegre: Evangraf, 2011.

MORAIS, C. de S. O Kerb. In Jangada do Brasil. Disponível em: . Acesso em: 30 abr. 2013.

MOREIRA, A. F. B. Currículo e Estudos Culturais: tensões e desafios em torno das identidades. In: Silveira, Rosa Maria H. (Org.). Cultura, poder e educação: Um debate sobre Estudos Culturais em Educação. 2 ed. Canoas: Ed. ULBRA, 2011.

POSSAMAI, Z. R. Fotografia, História e Vistas Urbanas História, São Paulo, n. 27, v.2, 2008. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=221014797012. Acesso em 12 mar. 2013.

SEFFNER, F. Saberes da docência, saberes da disciplina e muitos imprevistos: atravessamentos no território do ensino de História. 213 - 229. In PADRÓS, E. S.; BERGAMASCHI, M. A.; PEREIRA, N. M.; BARROSO, Vera; GEDOZ, Sirlei. (Org.). Ensino de História: desafios contemporâneos. Porto Alegre: Evangraf, 2011.

SEFFNER, F. T. metodologia e ensino de História. In GUAZZELLI, C. A. B; PETERSEN, S. R. F.; SCHMIDT, B. B.; XAVIER, R. C. L. (Org.). Questões de Teoria e Metodologia da História. Porto Alegre: Editora da Universidade, 2000.

WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In SILVA, T. T. da. (Org.). Identidade e diferença: A perspectiva dos estudos culturais. RJ: ed. Vozes, 2000.

Published

2013-09-26

How to Cite

Fochesatto, C. M. de. (2013). Use of images on the teaching of history: An example with the paintings of Peter Weingärtner. História & Ensino, 19(2), 145–162. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n2p145

Issue

Section

Artigos