The history of and at Ceará: a methodological reflection on the didactic books (1889 - 1940)
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n2p39Keywords:
Didactic book, History of Ceará, methodology.Abstract
Giving continue the research on Didactic book in Ceará, this article aims to understand the proposed of History of Ceará present in the compendiums of the period from 1889 to 1940, as well as the peculiarities in the treatment with this source of historian, noting the influences present in conception of history in Ceará. So, at first moment us have a discussion the legacy work by the didactic book in historical research, and methodological tracts possible from this font, then present our research object, namely the history books of Ceará, starting from using some of the methods mentioned above. We conclude with a brief presentation of this relationship between this object, the present conception of history and the culture that represents. It was through the cultural history and historiography on the subject that we could work with this perspective and take another step towards reflecting on the methodology to be used for the metier of the historian of education, in order to assist other researchers in perception of various faces of the didactic book as a source and object of research. These reflections are results raised during the research, from which one can conclude that there was a European influence since the yearnings of civilization that guided the historical writing and the need to make a history of Ceará aligned with the overall progress of humanity, even the own conceptions of history present in didactic works that circulated between the period 1889 to 1940, where stood the Institute of History, Anthropology and Geography of Ceará as a memory of where they were produced the works of local history.Metrics
References
ARAÚJO, F.L.; ASSIS, P. M.; MOREIRA JÚNIOR, R. L. Historiografia e Literatura Didática: A história do Ceará nas páginas da escrita escolar (1890 – 1930). In: RODRIGUES, R. M. et al. História da Educação: teoria, métodos e fontes. Fortaleza: EdUECE, 2012.
BITTENCOURT, C. M. F. Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. São Paulo, 1993. Tese de doutoramento do Departamento de História da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo.
BITTENCOURT, C. M. F. O livro didático e saber escolar / 1810 – 1910. Editora Autêntica: Belo Horizonte, 2008.
FERNANDES, J.. R. O. O livro didático e a pedagogia do cidadão: o papel do Instituto Histórico e Geográfico brasileiro no ensino de história. Saeculum : Revista de História , João Pessoa, n. 13, jul./dez. 2005.
GASPARELLO, A. M. Construtores de identidades: a pedagogia da nação nos livros didáticos da escola secundária brasileira. São Paulo: Iglu, 2004.
HOBSBAWM, E. J. A era do capital: 1848-1875. 9ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002. [Publicado originalmente em 1975].
LATOUR, B. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Tradução de Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1994.
NAGLE, J. Educação e sociedade na Primeira República. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
NOGUEIRA, R. F. S. A prática pedagógica de Lourenço Filho no Estado do Ceará. Fortaleza: Edições UFC, 2001.
OLIVEIRA, A. L. O Instituto Histórico, Geográfico e Antropológico do Ceará: memória, representações e pensamento social (1887 -1914). Tese apresentada à Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2001.
VIEIRA, S. L. História da Educação no Ceará: sobre promessas, fatos e feitos. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2002.
VIEIRA, S. L. A educação nas constituições: Brasil e Ceará. Fortaleza: Importec, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.