Processes of metacognition and historical signification: three videos produced by high school first year students from UFSC’s Colégio de Aplicação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n2p303

Keywords:

Ensino de História. Educação Histórica. Metacognição. Audiovisuais produzidos por estudantes. Estágio Supervisionado.

Abstract

This paper presents results of the application of a Project of Teaching and Research developed in 2012’s first semester in Supervised Internship II in Santa Catarina State University’s undergraduate program in History, and applied in the second semester during Supervised Internship III in a classroom of high school first year students, at Federal University of Santa Catarina’s Colégio de Aplicação. In this way, three vídeos are analyzed – which are entitled “É tempo de recordar”, “Existem mais Joanas d’Arcs e Marias Bonitas do que sonha nossa vã filosofia” and “MMA em História” –, produced by ten students, which are understood as processes of metacognition, because they incite the students to think about how they learned, and of historical signification from the production of a video, that includes from the iconographic and sound research to the montage, thus building an audiovisual speech marked by historical sense. Therefore, with the audiovisual production, the exercise of historical investigation was stimulated in the students by the problematization of diverse evidences collected in different documents: visuals, sonorous and of literate culture, which at the end of the process, resulted in some questionings about common historiographical discourses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandre Pedro de Medeiros, Universidade do Estado de Santa Catarina

Academic of the Bachelor and Degree in History Course at the Center for Human Sciences and Education, University of the State of Santa Catarina.

References

ANDREW, J, D. Christian Metz e a Semiologia do Cinema. In: ANDREW, J, D.. As principais teorias do cinema: uma introdução. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002. p. 170-192.

ANG, T. Vídeo digital: uma introdução. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2007.

ASHBY, R. Desenvolvendo um conceito de evidência histórica: as idéias dos estudantes sobre testar afirmações factuais singulares. Educar, Curitiba, p. 151-170, 2006. Especial

BARCA, I. Concepções de adolescentes sobre múltiplas explicações em História. In: BARCA, I. (Org.). Perspectivas em Educação Histórica. Actas das Primeiras Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga (PT): Universidade do Minho, 2001. p. 29-43.

BARCA, I. Aula Oficina: do projecto à avaliação. In BARCA, I. (Org.). Para uma educação histórica de qualidade. Actas das IV Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga (PT): Universidade do Minho, 2004. p. 131-144.

BLOCH, M. Apologia da história, ou, O ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

BURKE, P. Testemunha ocular: história e imagem. Bauru, SP: EDUSC, 2004. (Coleção História).

CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. 2. ed. Lisboa (PT): DIFEL, 2002. (Memória e Sociedade).

DUBOIS, P. Por uma estética da imagem de vídeo. In: DUBOIS, P. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify, 2004. p. 69-95.

FERNANDES, L. Z. A reconstrução de aulas de História na perspectiva da Educação Histórica: da aula oficina à unidade temática investigativa. Disponível em:. Acesso em: 3 mar. 2013.

LAGNY, M. O cinema como fonte de história. In: NÓVOA, Jorge; FRESSATO, Soleni Biscouto; FEIGELSON, K. (Org.). Cinematógrafo: um olhar sobre a história. Salvador: EDUFBA; São Paulo: Ed. UNESP, 2009. p. 99-131.

LEE, P. “Nós fabricamos carros e eles tinham que andar a pé”: compreensão das pessoas do passado. In: BARCA, Isabel (Org.). Educação História e museus. Actas das Segundas Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga (PT): Universidade do Minho, 2003. p. 9-26.

LEE, P. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar, Curitiba, Especial, p. 131-150, 2006.

MARTIN, M. A linguagem cinematográfica. São Paulo: Brasiliense, 2007.

MARTÍN-BARBERO, J. Globalização comunicacional e transformação cultural. In: MORAES, D. de (Org.). Por uma outra comunicação. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 2005. p. 57-86.

METZ, C. A significação no cinema. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1977.

ROSENSTONE, R. A história nos filmes, os filmes na história. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

RÜSEN, J. História viva: teoria da história: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2007.

RÜSEN, J.; SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. de R. (Org.)]. Jörn Rüsen e o Ensino de História. Curitiba: Editora UFPR, 2010.

SILVA, M. História, filmes e ensino: desavir-se, reaver-se. In NÓVOA, J.; FRESSATO, S. B.; FEIGELSON, K. (Org.). Cinematógrafo: um olhar sobre a história. Salvador: Edufba, 2009. p. 147-157.

WHITE, H. Historiography and Historiophoty. American Historical Review, v. 93, n. 5, p. 1193-1199, Dec. 1988.

Published

2013-09-26

How to Cite

Medeiros, A. P. de. (2013). Processes of metacognition and historical signification: three videos produced by high school first year students from UFSC’s Colégio de Aplicação. História & Ensino, 19(2), 303–323. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n2p303

Issue

Section

Laboratório (artigo)