Por uma graduação em história crítica e pluralista: reflexões sobre o curso de história da Unicamp

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.1999v5n0p127

Keywords:

Undergraduate history syllabus, UNICAMP, Critical thinking.

Abstract

The paper deals with the undergraduate history syllabus at the Campinas State University and in other Brazilian universities. University study must aim at producing knowledge, rather than reproducing it and so the course framework must also aim at fostering critical thinking. The paper then deals with the undergraduate syllabus at UNICAMP.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Paulo A. Funaril, Universidade Estadual de Campinas

Full Professor, Department of History, IFCH, UNICAMP

References

FUNARI, Pedro Paulo A. Ensino de História, Modernidade e Cidadania, Bolando Aula de História, 7, setembro de 1998. p. 12-13. 6

FUNARI, Pedro Paulo A. Cidadania e compadrio: relações de poder e atividade acadêmica em questão. in DENIPOTI, Cláudio; ARRUDA, Gilmar (org.). Cultura e Cidadania, Coletânea. Londrina: ANPUH-PR, 1996. v. 1, p. 11-23.

FUNARI, Pedro Paulo A. Universidade, erudição e cidadania, Jornal da Adunicamp, maio de 1996

FUNARI, Pedro Paulo A. O ensino de História na Escola Técnica: teoria e prática, Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 179/180/181, 1996, p. 118-131

FUNARI, Pedro Paulo A. Rescuing ordinary people's culture: museums, material culture and education in Brazil, in Peter Stone & Brian L. Molineaux (ed.), The Presented Past, Heritage, musems and education, Londres, Routledge, 1994, p. 120-136. 10

FUNARI, Pedro Paulo A. Education through archaeology in Brazil: a bumpy but exciting road, Ciência e Cultura, Journal of the Brazilian Association for the Advancement of Seienee, 43, 1, 1991, p 15-16.

FUNARI, Pedro Paulo A. Archaeology, History and Historical Archaeology in South America, International Journal of Historical Archaeology, 1, 3, 1997, p. 189-206

FUNARI, Pedro Paulo A. Poder, Posição, Imposição no ensino de História Antiga: da passividade forçada à produção de conhecimento, Revista Brasileira de História, 15, 1988, p. 257¬ 264.

Published

1999-07-02

How to Cite

Funaril, P. P. A. (1999). Por uma graduação em história crítica e pluralista: reflexões sobre o curso de história da Unicamp. História & Ensino, 5, 127–135. https://doi.org/10.5433/2238-3018.1999v5n0p127

Issue

Section

Artigos