Processes of construction of schoolchild historic known

Authors

  • Katia Maria Abud Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2005v11n0p25

Keywords:

Historical knowledge, Historical understanding, History teaching.

Abstract

This text presents a discussion about the debate among some concepts that have been used in documents about History Teaching, especially the concepts of the historical knowledge and the historical understanding. It's necessary to recover the meaning of School and History Teaching to discuss these concepts because of the actual crisis of Historical Education and History teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Katia Maria Abud, Universidade de São Paulo

Professor of Methodology of History Teaching, Faculty of Education, University of São Paulo

References

ALVES, R. C. O confronto de representações sociais como possibilzdade de construção de consciência histórica. Relatório Geral de Qualificação, nível mestrado. São Paulo: FEUSP, 2005 (texto digitalizado).

BARCA,I.; GAGO, M. Aprender a pensar em História: um estudo com alunos do 6° ano de escolaridade. Revista Portuguesa de Educação, v. 14, n. 1, p. 239-261, 2001.

DEVELAY, M. De l'apprentissage a l'enseignemenl: pour une épistémologie scolaire. Paris: ESF, 1993. p. 59.

DUARTE, M. J. F. Representações dos movimentos político-culturais da década de 60 nos jovens do ensino médio. 2005. Dissertação (Mestrado) -Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

LANTIER, N. L’histoire approprié par les éléves: psychologie cognitive et didactique de histoire. In: MONIOT, H. ; SERWANSKI, M. (dir). L'histoire en partage 1. le récit de vrai. Paris: Nathan pédagogie, 1994. p. 45-55.

LEE, P. Prefácio. In: BARCA,I. O pensamento histórico dos jovens. Braga: CEEP/ Universidade do Minho, 2000.

MONIOT, H. La question de la référence en didactique de l’histoire. In : TERRISSE, A. Les références au savoir: Bruxelles: Éditions De Boeck Université, 2001. p. 65-76.

MARTINAND,J. L. Pratiques de référence et problematique de la référence curriculaire, In: TERRISE, A. (Éd.) Didactique des disciplines: les références au savoir. Bruxelies: Éditions De Boeck Université, 2001. p.17-23.

PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO: 2002. Guia dos livros didáticos (5ª a 8ª séries). Brasília: Ministério da Educação, 2001.

RIBEIRO, R. M. O. Relatório de Pesquisa. São Paulo: FEUSP, 2005 (texto digitalizado)

RÜSEN, J. Razão histórica: teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Trad. Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora UnB, 2001. p. 51.

Published

2005-05-07

How to Cite

Abud, K. M. (2005). Processes of construction of schoolchild historic known. História & Ensino, 11, 25–34. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2005v11n0p25

Issue

Section

Artigos