Entre Artigos e Monografias: perspectivas político-ideológicas dos trabalhos de conclusão de curso (TCC) do Curso de Licenciatura em Geografia da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2447-1747.2023v32n2p199

Keywords:

Scientific production, Geography, Completion of course work, Monography, Political-ideological

Abstract

the interest in the analysis of scientific production is understandable, as this action can bring relevant information that indicate trends, perspectives and paths for scientific and society development, with an emphasis on political-ideological postures. In this way, this article presents the results of a research that aimed to analyze the course completion works of the graduates of the Degree in Geography at UFTM, presented in the period from 2013 to 2019. Based on the assumptions of qualitative research, they were adopted methodological procedures that included the bibliographic review, the survey and analysis of eighteen (18) course completion papers and the preparation of analysis sheets. We found that the most frequent themes were those linked to studies of urban and agrarian space, in addition to those that used cartographic and geoprocessing techniques in their analyses. The conceptual foundation was mostly operationalized outside the traditional geographic analysis categories. On the other hand, we observe the predominance of the theoretical-methodological current based on the assumptions of Critical Geography. Furthermore, we identified that most of the works adopted a political-ideological stance that defended Geography as a tool to fight inequalities, built on the production of knowledge aligned with the aspirations of society and the working class.

Author Biographies

Cicero Mandu da Silva, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Atua como professor da Educação Básica na Rede Estadual de Minas Gerais. 

Janaina Francisca de Souza Campos Vinha, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Docente do Departamento de Geografia – Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Doutorado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), Campus de Presidente Prudente. 

References

CAMPOS, Janaina Francisca de Souza. A natureza ideológica e política do pensamento geográfico: o papel da pesquisa e dos conceitos na questão agrária espanhola e brasileira. GeoGraphos: Revista Digital para Estudiantes de Geografía y Ciencias Sociales, Alicante, v. 3, p. 1-9, 2012a. DOI: https://doi.org/10.14198/GEOGRA2012.3.17

CAMPOS, Janaina Francisca de Souza. Leituras dos territórios paradigmáticos da Geografia Agrária: análise dos grupos de pesquisa do estado de São Paulo. 2012. 388 f. (Doutorado em Geografia) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2012b.

CAMPOS, Janaina Francisca de Souza; FERNANDES, Bernardo Mançano. Territórios paradigmáticos da Geografia Agrária: unidade, diversidade e diferencialidade. Terra Livre, São Paulo, v. 2, n. 39, p. 37-66, 2012.

CORRÊA, Roberto Lobato. Espaço, um conceito-chave da Geografia. In: CASTRO, Iná Elias; GOMES, Paulo César da Costa; CORRÊA, Roberto Lobato. Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000. p. 15-47.

COSTA, Fábio Rodrigues da; ROCHA, Márcio Mendes. Geografia: conceitos e paradigmas – apontamentos preliminares. Revista GeoMae, Campo Mourão, v. 1, n. 2, p. 25-56, 2010.

FANTIN, Maria Eneida; WARNAVIN, Larissa; OLIVEIRA, Pablo Alessandro Borges; SILVA, Renata Adriana Garbossa; ORJEKOSKI, Lis Graziela; HENRIQUES, Marcelo Messias. Tendências temáticas dos trabalhos de conclusão de curso na licenciatura em Geografia e os saberes geográficos. In: ENFOC - ENCONTRO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 14.; FÓRUM CIENTÍFICO, 13.; SEMINÁRIO PIBID - PROGRAMA INSTITUCIONAL DE BOLSA DE INICIAÇÃO À DOCÊNCIA, 5., 2019, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: UNINTER, 2019. p. 1-18. DOI: https://doi.org/10.29327/15223.1-14

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GOMES, Romeu. A análise de dados em pesquisa qualitativa. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 67-80.

GRAMSCI, Antônio. Concepção dialética da história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

KONDER, Leandro. A questão da ideologia. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

LACOSTE, Yves. A Geografia: isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. Campinas: Papirus, 1988.

LINDO, Paula. Gênero e mulheres na recente produção geográfica brasileira: análise de pesquisas entre os anos de 2012 a 2018. In: ENANPEGE - ENCONTRO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM GEOGRAFIA, 13., 2019, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Anpege, 2019. p. 1-12.

LISBOA, Severina Sarah. A importância dos conceitos da Geografia para a aprendizagem de conteúdos geográficos escolares. Revista Ponto de Vista, Viçosa, v. 4, p. 23-35, 2007.

LOPES, Maria Paula Miranda. O perfil dos trabalhos acadêmicos de conclusão do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Santa Catarina no período de 2001 a 2005. 2006. 55 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal do Santa Catarina, Florianópolis, 2006.

LÖWY, Michael. Ideologias e ciência social: elementos para uma análise marxista. São Paulo: Cortez, 1991.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 9-29.

MORAES, Antônio Carlos Robert. Departamento de Geografia: linhas de pesquisa. Estudos Avançados, São Paulo, v. 8, n. 22, p. 359-364, 1994. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/9720. Acesso em: 24 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141994000300045

MORAES, Antônio Carlos Robert. Geografia: pequena história crítica. São Paulo: Annablume, 2007.

RAFFESTIN, Claude. Por uma geografia do Poder. São Paulo: Ática, 1993.

ROSSI, Rafael. Geografia e ideologia. Revista Formação, Presidente Prudente, v. 24, n. 43, p. 5-21, 2017. DOI: https://doi.org/10.33081/formacao.v24i43.4779

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2006.

SANTOS, Milton. Espaço e método. São Paulo: Edusp, 2008.

SCHWARTZMAN, Simon. Ciência, universidade e ideologia: a política do conhecimento. Rio de Janeiro: Centro Edelstein, 2008. DOI: https://doi.org/10.7476/9788599662502

SILVA, Valdete da; HOLZMANN, Ana Paula Ferreira; VERSIANI, Clara de Cássia; FIGUEIREDO, Maria Fernanda Santos; LIMA, Aline Canária Alves de Sousa; VIEIRA, Maria Aparecida; SENA, Roseni Rosângela de. Análise dos trabalhos de conclusão de curso da graduação em enfermagem da UNIMONTES. Revista Eletrônica de Enfermagem, Goiânia, v. 11, n. 1, p. 133-143, 2009. DOI: https://doi.org/10.5216/ree.v11.46897

SOUSA NETO, Manoel Fernandes de. Aula de geografia e algumas crônicas. Campina Grande: Bagagem, 2008.

SOUSA, Lidiane Lopes Leiva de; LEMOS, Jesus Rodrigues. Perfil dos trabalhos de conclusão de curso (TCCs) do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Federal do Piauí – Campus Ministro Reis Velloso (Brasil). Revista Espacios, Caracas, v. 39, n. 29, p. 4-12, 2018.

SOUZA, Marquessuel Dantas de. Geografia e Ideologia: Geografia especulativa e ignorante (ensaio crítico). Revista GeoUECE, Fortaleza, v. 6, n. 10, p. 111-156, 2017.

SPOSITO, Eliseu Savério. A propósito dos paradigmas de orientações teórico-metodológicas na Geografia Contemporânea. Terra Livre, São Paulo, n. 17, p. 99-112, 2001.

SUERTEGARAY, Dirce Maria Antunes. Espaço geográfico uno e múltiplo. Scripta Nova: Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, Barcelona, n. 93, 2001. Disponivel em: https://www.ub.edu/geocrit/sn-93.htm. Acesso em: Acesso em: 26 out. 2021.

TRINDADE, Gilmar Alves. Tendência(s) das monografias do curso de Licenciatura em Geografia. R. RA´E GA, Curitiba, n. 20, p. 143-156, 2010. DOI: https://doi.org/10.5380/raega.v20i0.20618

UFTM - UNIVERSIDADE FEDERAL DO TRIÂNGULO MINEIRO. Decisão Normativa Nº 26, de 10 de novembro de 2015. Aprova o Regulamento Geral dos Trabalhos de Conclusão de Curso no âmbito dos cursos de graduação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Uberaba: Conselho de Ensino, 2015. Disponível em: https://sistemas.uftm.edu.br/integrado/?to=RTZjcGZxTGFsSkFOOXRhSkpVdm5ELzBmWjZPUjNwZVNDdzA3NzFoRzcxeFREdkl2ZllMa25YaklsN0lFMEJ3MHVWQ2ZDVjFiTlFCRXRiUy9jR1k4dDRSU3JtSlk0WUhCUXhXdld4VlpXbFJhNitTN1ZSbm9yQVZycWJidWE2QmhDOHh3RmFPVVE4dEpuVTZrbEtVY1BvbmF5VmVQVHMxUmc4N25ZOENPbVRIUDJOUldjUWRQV0lxWkozR1k5OC8y&secret=uftm. Acesso em: 26 out. 2021.

UFTM - UNIVERSIDADE FEDERAL DO TRIÂNGULO MINEIRO. Geografia [página inicial]. Uberaba: UFTM, 201

VINHA, Janaina Francisca de Souza Campos. Temas e paradigmas da Geografia agrária brasileira: contribuições do debate paradigmático aos estudos agrários. Revista da ANPEGE, Anápolis, v. 17, n. 34, p. 71-86, 2021. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/article/view/11623. Acesso em: 9 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.5418/ra2021.v17i34.11623

Published

2023-06-12

How to Cite

da Silva, C. M., & Vinha, J. F. de S. C. (2023). Entre Artigos e Monografias: perspectivas político-ideológicas dos trabalhos de conclusão de curso (TCC) do Curso de Licenciatura em Geografia da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). GEOGRAFIA (Londrina), 32(2), 199–217. https://doi.org/10.5433/2447-1747.2023v32n2p199