Cultura, Resistência e Identidade Camponesa no Território: o cerne da música caipira esvaziado nos acordes da música sertaneja

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2447-1747.2024v33n1p125

Abstract

The culture of the peasant territory is diffused through country music. In its historical process, the roots of the phenomena that formed the space of the redneck people culture were “forgotten”. With the advent of spatial and territorial organization in urban centers in 20th century, the rural exodus of redneck peasants boosted the introduction and acceptance of country music in the urban space. Driven by the Cultural Industry, country music passes to shape the organization of the countryside territory, which was formerly a space for the redneck people culture, became part of the country culture. As a result of this process, the culture from the countryside based on the progression of country music. This article seeks to present how the differences in the way of conceiving the territory by the social agents, together with the forces of capital in the urban space and in the peasant space, provoked changes in the redneck people culture for country culture. Set in the southeastern region of Brazil, early 20th century until the end of it, is exemplified in urban and social changes, the reasons for the distorted conception of the redneck people culture and its influence on the way space is understood, of the redneck territory. It was considered in the qualitative research and bibliographical review the studies for structuring the theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tauãn Medino Gomes da Silva e Sá, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Mestre em Geografia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE. 

Marli Terezinha Szumilo Schlosser, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Doutorado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professora Associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

References

BOGO, Ademar. O MST e a cultura. 2. ed. Veranópolis: ITERRA, 2009.

CALDAS, Waldenyr. Acorde na aurora: música sertaneja e indústria cultural. São Paulo: Nacional, 1979.

CALDAS, Waldenyr. O que é música sertaneja. São Paulo: Brasiliense, 1999.

FERREIRA, Simone Raquel Batista. Donos do lugar: a territorialidade quilombola do Sapê do Norte - ES. 2009. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2009. DOI: https://doi.org/10.7147/GEO8.1298

MARTINS, José de Souza. Capitalismo e tradicionalismo: estudos sobre as contradições da sociedade agrária no Brasil. São Paulo: Pioneira, 1975.

MARTINS, José de Souza. Os camponeses e a política no Brasil: as lutas sociais no campo e seu lugar no processo político. Petrópolis: Vozes, 1981.

OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. A geografia agrária e as transformações territoriais recentes no campo brasileiro. In: CARLOS, Ana Fani A. (org.). Novos caminhos da geografia. São Paulo: Contexto, 1999. p. 70-107.

PEREIRA, Antonio de Jesus. As linguagens presentes nas místicas do MST no processo formativo da militância orgânica. 2014. Dissertação (Mestrado em Performances Culturais) - Escola de Música e Artes Cênicas, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.

ROSSETO, Edna Rodrigues Araújo; SILVA, Flávia Tereza da. Ciranda infantil. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTO, Gaudêncio (org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro: São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio: Expressão Popular, 2012. p. 127-130.

SANTOS, Milton et al. O papel ativo da geografia: um manifesto. In: ENCONTRO NACIONAL DE GEÓGRAFOS, 12., 2000, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: Laboratório de Geografia Política e Planejamento Territorial e Ambiental, 2000. p. 1-13.

SANTOS, Milton. Da totalidade ao lugar. São Paulo: EDUSP, 2014.

SANTOS, Milton. O espaço cidadão. São Paulo: EDUSP, 2007.

SILVA, Gabriel Barbosa Rossi da. Música sertaneja contemporânea: indústria cultural e consumo. 2018. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Marechal Cândido Rondon, 2018.

SILVA, José Gomes da; RODRIGUES; Vera da Silva. O boia-fria: contradição de uma agricultura em tentativa de desenvolvimento. Reforma Agrária, Campinas, n. 8, p. 2-44, set./out. 1975.

TARDIN, José Maria. Cultura camponesa. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro: São Paulo: Escola politécnica de Saúde Joaquim Venâncio: Expressão Popular, 2012. p. 180 – 188.

VALCARENGHI, Alexandre Roberto. A dimensão geográfica das romarias da terra do Paraná. 2013. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Setor de Produção do Espaço e Meio Ambiente, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão, 2013.

Published

2023-12-12

How to Cite

Sá, T. M. G. da S. e, & Schlosser, M. T. S. (2023). Cultura, Resistência e Identidade Camponesa no Território: o cerne da música caipira esvaziado nos acordes da música sertaneja. Geografia (Londrina), 33(1), 125–144. https://doi.org/10.5433/2447-1747.2024v33n1p125

Issue

Section

Articles